En fråga, hur ska man göra för att köra in kammen, återkommer ibland på forumet.
Min fråga är, vad händer vid inkörning av kammen? Är det en härdningsprocess, eller en avhärdningsprocess? Är kammen nitrerad så är den med stor sannolikhet mycket hård och kommer inte bli hårdare. Är det lyftarna som ska köras in och kan man återanvända lyftare som gått ytterst lite?
Vi hade en diskussion på jobbet i ämnet. Nån menar att man ska skita i att köra in den och nån annan menar att man kanske borde nöta in den med slipmedel och driven av typ skruvdragare utan vevstakar.
Alla har i alla tider menat att man ska göra på vedertaget satt och ligga på i 2000-2500 varv i 15-20 minuter, är det en speciell metod enkom för luftkylda motorer, som det har menats under diskussionen.
Man härdar ytan på kam lyftare
Man skall ha en bra olja med mycket gott i sig (det finns inkörninsoljor i dag
)
Kamen o lyftarna skall vara smörjad med inkörnings fett för den inte skall skära under uppstarten (finns med i lådan som kamen låg i )( om man har dubbla fjädrar så skall den lilla bort samma med 1,4 vippor i med std
Man bör ha premat upp oljetrycket så det finns olja när den startar ( där är det sek som avgör om det blir bra eller katastrof )
Varvtal mellan 1500-2500 i 15-20 min
Låt motorn kallna tappa ur oljan i en ren behållare kolla så det inte finns någon metallik i oljan om så är fallet är det fel
I med ny olja och kör 50 mil byt olja kolla så det inte finns metallik i oljan om så fallet riv maskin till 99% är kamen o lyftarna skrot
/// M
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke
Har själv lite svårt med det här att köra in kamaxeln/lyftarna och med specialolja osv
Nu vet jag att PPRMicke vet vad han pratar om( han har visat mig exempel på dålig inkörning) men vad är det som gör att just typ 1 motorn är så känslig?
Har jobbat med många olika märken och aldrig behövt göra någon inkörning av kamaxlar osv, har monterat fabriksnya motorer i Land Rover, Jaguar, Ford och renoverat/trimmat många Porschar och aldrig haft några problem på dessa bilar
Måste vara ovanligt dålig kvalité på kamaxlar och lyftare eller ett extremt dåligt smörjsystem på VWs luftkylda motorer
Tankar kring detta?
Early Bay 71a "Polisbussen", Bubbla 61a, Bubbla 62a ratlook R.I.P
Skåningen, det var precis det som diskuterades mest.
Micke, oljafilmen mellan kam och lyftare borde väl hindra härdningen, det är väl huvudpoängen med olja, eller vad skiljer mot att ligga på eamma varvtal nästa gång det inträffar?
Jag har en burk redline assemblylube sen sist jag köpte kam, ska jag köra den eller den medföljande burken?
Jag skall försöka att förklara skilnaden mellan eftermarknas /production kam i Vw världen
En production kamaxel är härdad som slipas till rätt mått genom härdningen
Eftermarknas kamen på VW (luft kylt) är av sintermatrial som är lätt härdad för att lagerlägena skall hålla imot belastningen
sen slipar man igenom härdningen
Därför måste man köra in kamen så man får ett litet hårt ytskikt av friktionen mellan kam och lyftare
Varför för att hålla ned kostnaden på kamen Om man skulle använda ett riktigt kamämne (ss2541) så skulle en kam kosta cirka 6-8000kr
som det gör i porsche världen
Detta jävelskap (sintermatrial) skapades av ford för att göra biliga kamar till pintomotorn
opel och volvo hakade på denna trent På volvo B20 1972 så gick kamen ned sig på 3ans avgas sen på 2ans insug Volvo slutade med dessa kamar 73 för 50% av motorena på 72orna har man bytt kamen på första servicen
Opel hadde samma strul på Rekorden 71-74
På Typ 4 motorena sitter det sådan skit matrial där för måste man vara mycket noga med olje bytena
Samma om man har en efter marknas kam på typ1 (om man köper en WEBcam som är solit eller härdad så slipper man det strulet men prislappen är mellan $250-400)
Om det är rött klet i en liten burk så är det redline assemblylube
Jag kör med joegibbs som man måste ha hanskar på sig för det är så mycket zink i sig (den är svin tung )http://www.drivenracingoil.com/dro/engi … reasehtml/
Till inkörningen för jag med två olika beror på vad som jag har på hyllan http://www.drivenracingoil.com/dro/br-b … 15828html/ eller http://www.amref.com/Media/Files/bp_pb/ … Oil_PB.pdf
det finns andra som lucas oil som har samma saker
Jag kör med en sådan i oljan eller ren gärna rak 30 under inkörningen
Oljan som jag använder i luftkylda motorer är kandall (76 är samma olja)
Ps var rädd om dina händer för det är inget godis som man häller i maskin om det hålla Jag kör med gummihanskar eller gynhanskar
Ps 2 läs om trapetcams på länken som drivenoljan (joe gibbs Han äger ett nascar team som har haft jätte strul med kammana på sina räserbilar så han startade ett olje namn
Hoppas det var tillräckligt med info
/// Micke
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke
Oj, Micke. Tack för utförligt svar. Rätar ut många frågetecken...
Jag testade gummihandskar från Classe men dom går sönder alltför fort så jag kör utan, eller med montagehandskar.