1

Körde in bilen i garaget. Gick bra då.
konverterade till 12 volt. Det enda jag rört är tändkablarna
som jag satte tillbaka exakt likadant. Bytt tändspole, choke och avstängningsventil. När jag skulle starta så dog den direkt.
håller man på gasen så bluddrar den och smäller och går på 3 burk låter det som. Har ju liksom inte ändrat nån inställning.
vad kan det vara för fel?
Mvh Jimmy

Gammal kärlek rostar aldrig........eller?
Typ1-65           soltakar'n
Typ1-59 ---->57 soltaksobjektet

2

Tändkablarna sitter säkert fel!  ICQ/ad

3

stickan skrev:

Tändkablarna sitter säkert fel!  ICQ/ad

Kan ju ha misslyckats med det, får kolla igen

Gammal kärlek rostar aldrig........eller?
Typ1-65           soltakar'n
Typ1-59 ---->57 soltaksobjektet

4

Ett annat vanligt fel är att man kan få glappkontakt mellan tändkabeln och "tändhatten" invändigt finns det i hatten ett litet gängat stift som skall skruvas in i kabelns kopparkärna. Sedan kan det glappa även i en fjädrande ring som skall knipa i gängorna i toppen på tändstiftet.
Särkilt gäller detta hippa färgade silkonkablar som säljs av tillbehörsbutikerna.
Jag slängde ut mina sådana och ersatte dessa med Biltemas tråkiga gråsvarta kablar som är avdessa för gamla volkwagnar, och dessa kablar funkar väldigt bra, billiga är dom också!

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

5

Nu har jag provat ett accuspark kit jag hade liggandes.
stift, kablar, spole och fördelare. Men det är likadant iallafall.
ingen tomgång och går bluddrigt och smäller.
har provat annat tomgångsmunstycke men ingen skillnad. Blir inte bättre när jag vrider på fördelaren heller.
på tdc är 1:an i topp och rotorn pekar då snett bakåt höger.
sätter då 1:ans kabel där osv. Det är väl rätt?
mer förslag på vad det kan vara för fel.

Gammal kärlek rostar aldrig........eller?
Typ1-65           soltakar'n
Typ1-59 ---->57 soltaksobjektet

6

bahamas skrev:

Nu har jag provat ett accuspark kit jag hade liggandes.
stift, kablar, spole och fördelare. Men det är likadant iallafall.
ingen tomgång och går bluddrigt och smäller.
har provat annat tomgångsmunstycke men ingen skillnad. Blir inte bättre när jag vrider på fördelaren heller.
på tdc är 1:an i topp och rotorn pekar då snett bakåt höger.
sätter då 1:ans kabel där osv. Det är väl rätt?
mer förslag på vad det kan vara för fel.

http://i1119.photobucket.com/albums/k62 … dfoljd.jpg

http://i1119.photobucket.com/albums/k622/RetroCustom1/vw_tandfoljd.jpg
Litet bildexpriment...

Denna bilden brukar jag använda för att släcka ut diverse tankefel.

Du borde nog få motorn att gå iallafall någorlunda bra innan du byter ut tändsystemet.
Hade du kollat sådana saker som kondensator, brytarspetsar och tändspole?
Kolla även tändstiften, och byt plats på dem för att se om det blir nån skillnad.

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

7

Har även märkt att motorn rusar upp och ner.
måste ta tjuvluft nånstans. Har haft insugen borta och jag bytte inte packningarna min dumme fan.
kan det vara det?

Gammal kärlek rostar aldrig........eller?
Typ1-65           soltakar'n
Typ1-59 ---->57 soltaksobjektet

8

bahamas skrev:

Har även märkt att motorn rusar upp och ner.
måste ta tjuvluft nånstans. Har haft insugen borta och jag bytte inte packningarna min dumme fan.
kan det vara det?

Prova med startgas runt insugen.

Bubbla -62

9

GB63VW62 skrev:
bahamas skrev:

Har även märkt att motorn rusar upp och ner.
måste ta tjuvluft nånstans. Har haft insugen borta och jag bytte inte packningarna min dumme fan.
kan det vara det?

Prova med startgas runt insugen.

Får göra det.

Gammal kärlek rostar aldrig........eller?
Typ1-65           soltakar'n
Typ1-59 ---->57 soltaksobjektet

10

Menar du de där gummimuffarna som sitter med slangklämmor mellan insugsrörets tre delar?
Ja dom torkar och spricker, om man dessutom saknar förvärmningen som är vanligt på buggys med kaliforniapipor och andra obskyra avgassystem, så sitter mittendelen med förgasaren löst och kan vagga fram och tillbaka och det förbrukar dessa muffar snabbt.
Jag gjorde en gång en nödlagning vid en vägren med eltape, jäkligt svårt att linda runt tapen, men det höll i många mil...
Sedan trodde jag att dessa såldes parvis, så jag beställde "en".... och kunde byta på ena sidan...
Men man lär sig av sina misstag, jag borde nu vara fullärd, för jag har gjort många misstag....

Att varvtalet vandrar upp och ned kan också bero på fördelaren, motvikterna inne i denna kan kärva eller så kan dess fjädrar ha lossnat.
För du har väl kvar originalfördelaren med vakuumdosan? Och har en fräsch vakuumslang ansluten till förgasaren? Och vakuumdosan är väl tät?

Ett annat dolt fel i fördelaren, är den där lilla jordflätan som förbinder den rörliga plattan i fördelaren med godset, om den flätan har lossnat kan man få intermittent dålig gång.

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

11

Jag menar packningarna vid topp/insug.
Jag har en 009 fördelare. Har provat en annan fördelare med vakuum också men det hjälpte inte.
kan titta närmre på de andra gummina som du nämner.

Gammal kärlek rostar aldrig........eller?
Typ1-65           soltakar'n
Typ1-59 ---->57 soltaksobjektet

12 Senaste redigerad av Björn J. (2016-01-31 22:27:44)

bahamas skrev:

Jag menar packningarna vid topp/insug.
Jag har en 009 fördelare. Har provat en annan fördelare med vakuum också men det hjälpte inte.
kan titta närmre på de andra gummina som du nämner.

Ja gör det, det kan löna sig. Kolla även packningen mellan förgasare och insug.
En annan sak som tycks vara vanlig, är förgasarens spjällaxlar, lagringarna till dessa slits med åren och här kan det läcka såväl bensin som tjuvluft, beroende på vilken axel det är.
Hade du kollat tändkablarna?

Mina erfarenheter av otrimmade 1300 och 1600-motorer som har kvar originalförgasaren, är att det aldrig har funkat med annat än originalfördelaren, vi kan tala om en symbios här mellan fördelare och förgasare, vacuumet, eller snarare undertrycket som skapas i förgasaren påverkar förtändningen och kompenserar vid acceleration.

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

13

Tändkablarna är i bra skick.  inte så jättelängesen jag bytte till boschkablar.
vill påpeka att motorn gick väldigt bra innan konverteringen. Måste ha något att göra med som jag lossat eller bytt. Låter märkligt om den skulle stå still och gå sönder.

Gammal kärlek rostar aldrig........eller?
Typ1-65           soltakar'n
Typ1-59 ---->57 soltaksobjektet

14

Det är väl bara att systematiskt börja kolla allting, batterispänning? laddar generatorn? gnista på alla stiften? osv....

Mats Karlsson, Vänersborg.
Kör numera hemmabyggd Super Seven.
http://www.matsgarage.com

15

Klickar det i avstängningsventilen när du slår på tändningen?

16

En 009fördelare på en annars standard motor är inte bra...då går det illa.. En original som passar till den förgasaren du har skall det vara.
Sen om det är en ny kina tillverkad fördelare så är dom inget under av exakthet...... ICQ/am

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

17

Bubbalobill skrev:

Klickar det i avstängningsventilen när du slår på tändningen?

Japp

Gammal kärlek rostar aldrig........eller?
Typ1-65           soltakar'n
Typ1-59 ---->57 soltaksobjektet

18

michaelth skrev:

En 009fördelare på en annars standard motor är inte bra...då går det illa.. En original som passar till den förgasaren du har skall det vara.
Sen om det är en ny kina tillverkad fördelare så är dom inget under av exakthet...... ICQ/am

Gick kalas innan byte till 12 volt.
varför skulle den plötsligt inte funka bara för att jag bytt generator?

Gammal kärlek rostar aldrig........eller?
Typ1-65           soltakar'n
Typ1-59 ---->57 soltaksobjektet

19

bahamas skrev:

Körde in bilen i garaget. Gick bra då.
konverterade till 12 volt. Det enda jag rört är tändkablarna
som jag satte tillbaka exakt likadant. Bytt tändspole, choke och avstängningsventil. När jag skulle starta så dog den direkt.
håller man på gasen så bluddrar den och smäller och går på 3 burk låter det som. Har ju liksom inte ändrat nån inställning.
vad kan det vara för fel?
Mvh Jimmy

Fungerar kondensatorn som är gjord för 6volt att köra 12volt med?

Är det en tändspole med förkopplingsmotstånd eller utan?


bahamas skrev:

Nu har jag provat ett accuspark kit jag hade liggandes.
stift, kablar, spole och fördelare. Men det är likadant iallafall.
ingen tomgång och går bluddrigt och smäller.
har provat annat tomgångsmunstycke men ingen skillnad. Blir inte bättre när jag vrider på fördelaren heller.
på tdc är 1:an i topp och rotorn pekar då snett bakåt höger.
sätter då 1:ans kabel där osv. Det är väl rätt?
mer förslag på vad det kan vara för fel.

Är du 100 på att den är i TDC för tändning eller just innan utblåstakten? Står bägge vipporna stilla om du vrider motorn fram och tillbaka lite över TDC?
Tänkte bara så inte motorn står ett varv fel för då hamnar tändkablarna tokigt.

Man vet inte att man inte kan innan man provat.

20

Är biltemas blå tändspole. Det finns väl inte 6 och 12 volts kondensatorer?
Har inte kollat vipporna men på tdc står rotorn rätt och även fördelaren sitter rätt längst ner i spåret sas.

Gammal kärlek rostar aldrig........eller?
Typ1-65           soltakar'n
Typ1-59 ---->57 soltaksobjektet

21

Står rotorn rätt i mening att den pekar mot strecket i fördelaren? eller mot rätt tändkabel?

Hur står fördelarspåret nere i blocket då? (fig A på Björns bild)
Det finns många exempel på fel istoppad fördelardrivaxel som inte står enligt bilden, eller om det är en typ 3 motor som är konverterad så är det även där olika läge på hur fördelaren ska vara vriden och var 1an är. Men om man kollar att vipporna står still så är man 100 på att inte  någon klåpare satt någonting fel någon gång i motorns historia. Sen kan man se var ettan ligger i fördelaren och ställa tändning och placera tändkablar.

Men om du har stenkoll på att du verkligen ligger på rätt varv på motorn när du har remskivan på tdc så behöver du ju inte dubbelkolla. Men jag har hjälpt folk som inte fått fason på nyrepade motorer som missat vilket varv motorn är på (tändning/utblås) när de ställt in allt.

Man vet inte att man inte kan innan man provat.

22

Allt är som på björns bild.

Gammal kärlek rostar aldrig........eller?
Typ1-65           soltakar'n
Typ1-59 ---->57 soltaksobjektet

23

Du får ringa om du vill  ICQ/ag

"Besvikelsen över dålig kvalité varar längre
än glädjen över ett lågt pris
vw 1300-66 cab

24

Sprutade startgas vid topp/insug och tomgången höjdes så jag antar att felet är där.
byta packningar så får vi hur det blir

Gammal kärlek rostar aldrig........eller?
Typ1-65           soltakar'n
Typ1-59 ---->57 soltaksobjektet

25

Bytt packningar och lite extra packningssilikon på det så blev det tätt och motorn går som vanligt igen.
tänk vad lite tjuvluft kan göra:-(
Och tack för alla förslag jag fått
//Jimmy

Gammal kärlek rostar aldrig........eller?
Typ1-65           soltakar'n
Typ1-59 ---->57 soltaksobjektet