1

Hej. Söker efter en ny kolv. letat och letat men hittar bara 4 pack med Cylindrar + kolvar.
jag söker endast en kolv eventuellt kolv+cylinder.

Nu är jag lite osäker på exakt variant

det står 93.97 på den, så 94mm torde det vara. men Stoke måttet är jag osäker på. det är den konkava varianten, inte den platta.
det är en 81 luftkyld 2.0L CU eller CV(skall kolla)

Cylindrarna är helt repfria konstigt nog.. bif. bilder på kolven

Post's attachments

Attachment icon DSC_0025.JPG 823.82 kb, 42 downloads since 2016-01-25 

Attachment icon DSC_0028.JPG 646.45 kb, 68 downloads since 2016-01-25 

Attachment icon DSC_0032.JPG 650.7 kb, 50 downloads since 2016-01-25 

2

ingen som kan peka mig åt rätt riktning?

3

Jag kanske är dum.. Men motorer är komplexa varelser.. Dvs man vill att allt lirar bra ihop..
En sak om man nöd fixar i öknen för att tillfälligt komma vidare.. Men om det vore jag skulle jag villja ha alla 4cyl/kolvar nya fräscha.. För så förbannat kul är det inte att sätta ihop maskiner..
Och vill man kunna lita på grejerna är det ju trevligt med en hel frisk maskin.
Så vad hände med den första kolven.. Så man kan förhindra samma på dom andra! ? Eller igen..
Dessa motorer är ju i almänhet mycket gamla med många drifttimmar. Sen att dom byggdes med ett stort servicebehov från början, gör ju att det mesta är rent skrot  ICQ/ad tills man gjort en kompetent renovering med rätt utrustning.. Allt annat är att lura sig själv.
Men givetvis gör du som du vill!!

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

4

honcho skrev:

Hej. Söker efter en ny kolv. letat och letat men hittar bara 4 pack med Cylindrar + kolvar.
jag söker endast en kolv eventuellt kolv+cylinder.

Nu är jag lite osäker på exakt variant

det står 93.97 på den, så 94mm torde det vara. men Stoke måttet är jag osäker på. det är den konkava varianten, inte den platta.
det är en 81 luftkyld 2.0L CU eller CV(skall kolla)

Cylindrarna är helt repfria konstigt nog.. bif. bilder på kolven

Jag vill inte vara dum men dina kolvar har gjort sitt och förmodligen cylindrana oxå (cylindrana skall ha honings repor om inte så tätar inte ringana)
Den motorn har gått varm (förmodligen försnålt oxå)
När ringlandet släpper som det har gjort på den som är på bliden är alun utmattad av värme o ålder
om du skulle mäta dina cylindrar så är dom säkert 0vala oxå
Skulle tippa på att du får justera din bränsle kurva för att bensinen ä inte samma som den var 81 i dag 
Alkoholen gör att motorena går snålare och varmare i dag   ICQ/ac
Om jag var i dina kläder skulle det bli en komplett cylinder sats
/// M

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

5

honcho skrev:

ingen som kan peka mig åt rätt riktning?

Jag har en kolv som du kan få om du hämtar den!

6

Hej. jo om pengar inte var ett problem så hade jag självklart köpt alla 4. men jag är i valet o kvalet att byta ut hela skiten mot en zetec. så nu blir planen, fixa det som är trasigt och kör tills den rasar. jag köpte en 1500 motor helt komplett för 1500 spänn för 6månader sedan. 4st cylinderkit kostar ju runt 3-4000 så det känns som riktigt överpris.

Stickan, skickar PM ikväll