I kaffe pausen och mellan lite skjutsning av barn kan man ju passa på att uppdatera.
Hade kapat upp lite innan och fortsatte idag, vet att en del vill ha originalplåten kvar. Men det var för mycket smålagningar som skulle åtgärdas samt plåten på båda sidor framför A-stolpen så jag beslöt i ett tidigt läge att byta båda främre innerskärmarna och reservhjulsbaljan.
Å vips var dom borta, mäta lite, passa in och kolla vart jag ska lägga snittet under mässingen.
Men oj vad lätt det var att komma åt huvlisten framför vindrutan som har samlat på sig lite rost, bara att ta bort.
Ops, där var man snabb att trycka på knappen, var ju inte riktigt klar.
Rosten sitter ordentligt så det tar sin lilla tid att blästra bort den men bort ska den.
Återanvända listen? Nä tror inte det, bara att skaffa ny.
Frågan är bara hur man på bästa sätt ska förhindra att rosten får fäste här igen?
Funderade på om man kunde köra Por-15 proceduren innan man sätter dit den nya listen.
Hur har ni andra gjort?
29 2016-02-21 16:23:55 Senaste redigerad av Mr 56 (2016-02-21 16:25:03)
Med tanke på att det inte rostat mer sen 1970, så är det nog lugnt att svetsa dit den som det är.
Och nu är det ett samlarföremål som troligen bara kommer att vistas ute unders ommaren.
Men jag har sett att många använder Volvo svetsprimer
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=24723
Men det finns andra fabrikat också, som de säger på SVT.
Tackar för svaren.
Volvos svetsprimer kör jag redan med, så det blir till att fortsätta med det även här.
Hmm, punktsvetstång kanske dags att kolla på det.
Här har det hänt lite, blästrat och tippat karossen för att komma åt på en del omöjliga ställen.
Ikväll fick jag för mig att börja förbereda inför byte av golvplåt och cab balk. Började kapa bort den gamla plåten och vips var det klart. Kunde inte låta att prova dom nya plåtarna, kommer nog att bli bra. Verkar vara ypperlig passform, får se när dom och cab balkarna blir fästa på riktigt.
Grundligt! Snyggt jobbat!
Mvh Mikael
Snyggt.Jag gjorde en liknande renovering av min cab för ett par år sen.Får lite flashback☺
Nu känns det som man är överallt och pillar på bilen.
"Jag ska bara sätta dit den biten, men då måste jag nog göra den biten först".
Nu tänkte jag "bara" plocka bort motorrums plåten för att ha den löstagbar, men då var det ju det där med torpedspetsarna.
Bäst att bygga en jigg innan jag tar bort någonting, sagt och gjort.
Och 90% av framgången är förberedelser.
Samtidigt får man lite tid till att fundera ut hur man ska gå vidare mot nästa lilla delmål, trevligt.
Nu har vi mat i magen och ska ner och göra jigg till andra sidan.
Eller kanske sätta sig utanför garaget i solen och bara fundera på vad nästa delmoment blir.
Vill bara kolla. Skall du ha pre. -67 stötfångare? -68 använder väl 2 rader skruvhål på höjden? Skrivet i all välmening mvh Mikael
Jag ska ha efter -68 men den andra bilden är nog en liten försmak av Stouts lite äldre objekt som behöver soltak.
Ah, det missade jag. Skönt då e allt som det ska vara. Snyggt jobbat förresten. Blir många påminnelser om vad man själv gjort. Mvh Mikael
Då var torpedspetsarna på plats efter lite extra arbete.
Kofångarfästena stämde inte överens med hur jag och jiggen ville ha det. Men vi vann till slut mot fästena.
Givetvis var ett hål med mutter felsatt, det lurade iväg mig upp på läktaren ett tag. Fick lossa bägge fästena och svetsat dit dom där jag och jiggen ville ha dom. Ska bara komma ihåg att slipa ner punkterna.
Fick jag fram ett schysst psykedeliskt mönster när jag slipade bort den sista röda färgen.
En fråga till er som gjort löstagbar motorplåt: har ni behövt kapa något i plåten för att få dit den lätt eller hur har ni gjort?
Ja det hände lite granna, skrapade lite i dörrsidorna bak och fann det jag sökte, lite mer rost men bara ytligt. Så dom fick sig en liten dust av blästern men det är bökigt att komma åt överallt.
Tog även ett beslut om att byta höger hjulhus bak då det dels var lagat tidigare och efter blästring dök det upp många små nya hål, petade lite med kniven i gravrost hålen och den for lätt igenom.
Passar även på att ta lite rost som jag aldrig hade kommit åt annars.
Nu är kaffet slut så då är det bara till att försöka få ihop hjulhuset igen. Behovs nog lite mer än tur..
Oooo det var friskt kapat, men det går nog bra
´´´´´´/""\´´´´´´´´´´´´´´´´´´´/""\ ´´´´´´´´´´´´ ´´´´´/""\ ´´´´´´´
Typ 1 -51 Rod [o\!/o] Typ 1 -65 Slammed _(o\!/o)_
Ruff Time Monster Truck Youtube
Ruff Time Monster Truck Homepage
Då var torpedspetsarna på plats efter lite extra arbete.
Kofångarfästena stämde inte överens med hur jag och jiggen ville ha det. Men vi vann till slut mot fästena.
Givetvis var ett hål med mutter felsatt, det lurade iväg mig upp på läktaren ett tag. Fick lossa bägge fästena och svetsat dit dom där jag och jiggen ville ha dom. Ska bara komma ihåg att slipa ner punkterna.Fick jag fram ett schysst psykedeliskt mönster när jag slipade bort den sista röda färgen.
En fråga till er som gjort löstagbar motorplåt: har ni behövt kapa något i plåten för att få dit den lätt eller hur har ni gjort?
Det enda jag gjorde var att kapa bort de små flärparna som viks runt "skärmen", har den inte där jag är just nu men ska fota när jag är i det andra garaget. Kör hårt!!!// Mikael
Passade på att göra lite svetsklämmor medans rostskyddsfärgen torkar.
Var bus enkelt, tog kanske en timme att göra.
Ja Johan det var lite lite kvar men med hjälp av jigg och Da Vinci streck och mått var det bara att gå vidare.
Men jag blev nervös av dina ord.
Nu är det inpassat och fastpunktat, vände ner karossen igen och provmonterade motorplåt, kofångare, bagagerumsplåt och motorlucka.
Till min stora glädje passade det, bort med det igen och försatte med att svetsa och slipa vidare.
Övning ger färdighet som det så vackert heter. Resten får vi ta i veckan.
Himla snyggt jobbat! Tråkigt att slipa svets, eller hur?
Ja det är det men man blir rät nöjd när man är klar.
Ytterligare en bit framåt.
Så skönt
Ja, då har vi haft lite roligt i garaget även idag, håller ju på med bakre bagaget.
Var inte bara att sätta dit bagagegolvet, innebär visst lite till(bilden från när jag provade första gången). Bytt hjulhuset, torpedspetsar och kommer nu att byta plåten under baksätet och ut till hjulhusen. Ful lagningarna är mina 20 år gamla synder som ska åtgärdas. Man kanske inte är bättre svetsare, men jag är bättre slipare idag än för 20 år sedan.
Skit bakom spakarna!!!
Nästa steg blir att svetsa ihop plåtarna igen, delade på dom för att kunna grunda mellan plåtarna. Det fanns inte en gnutta färg mellan plåtarna när jag delade på dom. Och som sagt, snygga till dom gamla synderna.
Vi får se vad vi hinner med, båten ska även putsas och sjösättas.
Jaha, då var man igång igen efter sommarens vila och båtliv.
Slipat svets från inneskärmsbytet och kollat så skärmen passar.
Började kapa bort gamla balken igår och se om det gick att använda igen som förstärkning i dom nya, ska nog fungera.
Dagens arbete är att börja byta botten plåten i värmekanalen då muttrarna på insidan snurrade när jag delade plattan.
Botten plåten borta, inte så farligt med rost efter 20 år.
Blästrat & klart, rostskydds måla lite i veckan.
Väldigt fräsch