1

Hej!
Håller på att skaffa delar till mitt motorbygge och det dök upp lite frågor!

Ska införskaffa ny kam alt nytt kamdrev då det är det som är det dåliga på kammarna jag har. Men ser att man kan välja kamaxel med antingen med 4 nitar eller 3 nitar på kamdrevet. Av vad jag läst mig till så är antal nitar som avgör vilken sorts oljepump man kan använda (?) Men då jag ska bygga externt tråg+filter så ska ändå oljepumpen bytas ut. Vad är det mest fördelaktigt att använda, 3 eller 4 nitar? Verkar finnas ungefär samma utbud av pumpar.

Tänkte även byta till 1.25 vippor. Går det att köpa tex WBX armar från CSP och byta rätt av ifrån orginalbryggan? Något annat man "bör" byta ut på bryggan samtidigt?

Lägger hellre några kronor extra så motorn håller!

MVH Anton

Frågor man inte lär man sig inte något!

2

Om du ska ha något annat än orginal kamaxel så måste du ha kamdrev/oljepump för 3 bultar( alla trimkamaxlar är för 3 bult) , 4 bult är från 71- ( dubbelreducerade block)

If one does not fail at times, then one has not challenged himself.

Early Bay 71a "Polisbussen",  Bubbla 61a,  Bubbla 62a ratlook R.I.P

3

Okej, min motorkod börjar med AD och borde då vara ett block från 1970-1973 om jag förstått rätt. Men en kamaxel med 3 nitar passar då alltså slip-in? Är ju lika bra att köpa en 3-nitad+oljepump då om jag för för mig att byta kam i framtiden.  ICQ/ab

Frågor man inte lär man sig inte något!

4

Precis du har nu en 4 nitad kamaxel men en 3 bultad passar om du också byter oljepumpen

Glöm inte att arrborra blocket och om du vill ha lite mer pulver så ta upp blocket för 94 cylindrar så får du en 1915cc maskin (arrborrning ca 1500:- upptagning för 94cylindrar ca 2000:-) Behöver även ta upp topparna osv för större cylindrar osv, kostnaden springer snabbt iväg

Vill du hålla nere kostnaderna så arrborra, byt till 1641 cylindrar(passar rakt i) och en Weber 32/36 förgasare och putsa till kanalerna i topparna och fixa till ventilsäten/styrningar

Lycka till  ICQ/ab

If one does not fail at times, then one has not challenged himself.

Early Bay 71a "Polisbussen",  Bubbla 61a,  Bubbla 62a ratlook R.I.P

5

Skåningen skrev:

Vill du hålla nere kostnaderna så arrborra, byt till 1641 cylindrar(passar rakt i) och en Weber 32/36 förgasare och putsa till kanalerna i topparna och fixa till ventilsäten/styrningar

Lycka till  ICQ/ab

Precis den här linjen har jag gått. Fick hem mitt weberkit idag faktiskt. Fått hjälp med jobben på block+topparna av PPRMicke här på forumet och han höjde även höjt kompet och tänkte som sagt byta vippor ock.  ICQ/ab

Men du har inte koll på min fråga ang vipporna också? Eller är det köpa helt ny vipparmsbrygga som gäller? Springer iväg en hel del då!  Default/hmm

Frågor man inte lär man sig inte något!

6

Tror att PPRMicke är mannen att fråga angående detta  ICQ/ab  kanske har han lite delar att sälja

If one does not fail at times, then one has not challenged himself.

Early Bay 71a "Polisbussen",  Bubbla 61a,  Bubbla 62a ratlook R.I.P