Roligt ock dyrt
Stå på Micke , roligt å se hvilka tider det blir i 2023 , Godt Nytt VW år på dig !
Mvh/E
Du är inte inloggad. Logga in eller registrera dig.
Boxerville » Projekt » En dragracing bil föds och fortsättningen på sitt racing liv
Sidor Föregående 1 … 25 26 27 28 29 … 32 Nästa
Du måste logga in eller registrera för att svara
Roligt ock dyrt
Stå på Micke , roligt å se hvilka tider det blir i 2023 , Godt Nytt VW år på dig !
Mvh/E
Roligt ock dyrt
Stå på Micke , roligt å se hvilka tider det blir i 2023 , Godt Nytt VW år på dig !
Mvh/E
Det räcker med 9.6599 o några km till i toppfart
Men det skulle vara kul att köra 9.40 men det är väldig lång väg dit typ 150 hk till på hjulen
Så var det 2023
Lite mer att pyssla med
Maskin skall kollas igenom så den är klar för 2023
kolvringarna skall bytas o ventilsäten skall fräsas om
Ventilfjädrar skall tryck kollas är några saker ligger på att göras listan
Hoppas ni får ett bra 2023
/// Micke
Bara lite småsaker då
..
Mvh/E
Service på en sådan här maskin
Börjar man med att kolla hur mycket det läcker igenom jag tyckte det var förmycket (23% ) som en vanlig motor gått typ 1000 mil
Då får man beställa nya ringar Men det är 6-8 veckors leverans tid på sådant i dag ( håller ni på så köp i tid för i dag kan det ta tid att få prylar)
Jag börjar att kolla på prylarna sen är det mäta kolv och cylinder
När man är klar med det så får man läsa vad tillverkaren vilka stenar som skall användas i honings maskinen för bästa resultat
sen får man inte glömma bränsle o olje typ I detta fallet blev det några snabba tag med 220 sten sen 280 sten
Så var det det roliga jobbet att fila in kolvringarna
När man är i gång så passar man på med byta vevlager som en säkerhets åtgärd ( dom gamla såg jätte bra ut som reserv ) ( jag jobbar alltid med handskar när man jobbar med lager så det inte kommer någon olja på baksidan av lagerna
Så kan man lägga dessa saker åt sidan och pilla med något mer som det alltid finns
/// M
Det gäller att ligga i , och vara ute i tid.
Snart börjar säsongen.
Hej
Lite modifieringar så det går snabbare att rycka ut maskin och sätta in in den igen
För kopplings service
Nu brukar det ta typ 45 min kan man korta ner den tiden skulle vet vara trevligt
/// Micke
Smutt lösning 
Kul det där med de små hålen i kolvarna, för att ge jämnt gastryck på övre kolvringarna antar jag?
Jag misstänker att de inte är lämpliga för sådana som mig som kör runt-runt och aktivt använder och förlitar mig på motorbroms.
Kul också med de så sotskuggorna som visar swirl riktningen....
Hejja på!
/S
Kul det där med de små hålen i kolvarna, för att ge jämnt gastryck på övre kolvringarna antar jag?
Jag misstänker att de inte är lämpliga för sådana som mig som kör runt-runt och aktivt använder och förlitar mig på motorbroms.
Kul också med de så sotskuggorna som visar swirl riktningen....
Hejja på!
/S
Hej Sten
Det kallas gasportning när det är hål i kolven
Att man gör så är att trycka ut ringen mot cylindern för bättre tätning
På runt runt eller på gatan så tätnar hålen
Då finns det två andra lösningar ena är man fräser spår över cc i ringlandet ( var vanligt i nascar) (1,5 mm fräs)
Men det senaste är det är en kolvring med spår i från totalseal
Med den typen av lösning kan man få ner till 1% genom läck ner till vevhuset (mer hk o bättre förbränning )
(en vanlig ring runt 10-12% i bästa fall men runt 15-20% i en vw maskin )
/// Micke
Tack för förklaringen!
/S
Det var dax för lite modifieringar För 2023
Att sätta dit en linjär mätare så man vet hur mycket framhjulet rör sig
Några fäste för linjär mätaren
/// Micke
Nu var maskin ihop igen
Så det är bara ställa den i ett hörn för nästa del
Det är lådan som skall gås igenom för över syn och bytas utväxling
/// M
Så var det växellådans tur att få en genom gång
Det som ligger på att göra listan är att byta pro ring på 2ans drev eventuellt byta tillbaka till en ursprungliga 1an
// M
Tjänare på er
Så var 2ans drev fixat med en ny pro ring sen fick drevet en sväng i honings maskinen
Se var det som vanligt vänta på delar
Efter covid så är det tröga tider att få hem saker ( tänk på det det finns lite saker på hyllorna hos tillverkarna
Är det någon som läser inläggen?
// M
Jodå visst läser vi
gissar att många även läser på facebook
klart man läser ALLT !!
Klart intressant vad man får/behöver göra för att köra fort! 
Tjänare på er
Så var 2ans drev fixat med en ny pro ring sen fick drevet en sväng i honings maskinen
Se var det som vanligt vänta på delar
Efter covid så är det tröga tider att få hem saker ( tänk på det det finns lite saker på hyllorna hos tillverkarna
Är det någon som läser inläggen?
// M
Jodå, det gör vi. Med stor behållning också. Dinosaurier som likt mig själv inte vistas på ansiktsboken uppskattar dessa trådar oerhört mycket! Fina bilder och fantastiskt mycket kunskap. Stort tack för att du delar med dig av den!
Det enda problemet med denna tråden är att jag går ner i garaget och sätter mig och dumstirrar på min 2332 som står där på en pall, men som trots sina carillostakar och pautervippor saknar mängder av de små och stora knep och knåp som du delat med dig av.
jag jobbar alltid med handskar när man jobbar med lager så det inte kommer någon olja på baksidan av lagerna
Jag hade till exempel inte en aning om vikten av att undvika olja på baksidan av lager...
Får väl göra om allt från början igen 
Jag läser med stort intresse dina inlägg och tittar på bilderna från detta bilbygge i världsklass
Ja de här är lite annan nivå än de flesta trådar här så det är verkligen intressant att se allt jobb som läggs ner på ett sånt här mer extremt åka snabbt bygge
Tjänare på er
Så var 2ans drev fixat med en ny pro ring sen fick drevet en sväng i honings maskinen
Se var det som vanligt vänta på delar
Efter covid så är det tröga tider att få hem saker ( tänk på det det finns lite saker på hyllorna hos tillverkarna
Är det någon som läser inläggen?
// MJodå, det gör vi. Med stor behållning också. Dinosaurier som likt mig själv inte vistas på ansiktsboken uppskattar dessa trådar oerhört mycket! Fina bilder och fantastiskt mycket kunskap. Stort tack för att du delar med dig av den!
Det enda problemet med denna tråden är att jag går ner i garaget och sätter mig och dumstirrar på min 2332 som står där på en pall, men som trots sina carillostakar och pautervippor saknar mängder av de små och stora knep och knåp som du delat med dig av.jag jobbar alltid med handskar när man jobbar med lager så det inte kommer någon olja på baksidan av lagerna
Jag hade till exempel inte en aning om vikten av att undvika olja på baksidan av lager...
Får väl göra om allt från början igen
Ett tips tvätta alltid där lagret skall ligga o baksidan av lagret
Med brakeline (bromsrengörning/ förtunning/ aceton
Men inte med rödsprit eller liknade för det är fett o då kan lagret vara lite lösa i lagerläget
// M
Jag följer slaviskt och uppskattande alla dina inlägg!!
/S
Läser med stort intresse och lär av dig!
Tjänare på er
Så var 2ans drev fixat med en ny pro ring sen fick drevet en sväng i honings maskinen
Se var det som vanligt vänta på delar
Efter covid så är det tröga tider att få hem saker ( tänk på det det finns lite saker på hyllorna hos tillverkarna
Är det någon som läser inläggen?
// M
Allt läses med stort intresse.
Tack för att du delar med dig.
Hej alla intresserade
Då har det varit kopplings funderingar
Vilka lameller som skall användas till vilken tryckplatta ( lamellen är 165mm stor X 2)
För man vill ha lite mer speed i starten (60foot)
När man vill köra fort så måste man slira för motorn får ALDRIG gå ner i varvtal
Det är en av anledningarna man lägger upp en bit av loggen
Rött är varvtal Blå är ingående axel i lådan Och den gröna hur mycket det slirar
Det var cirka 275 hk som maskin gav när jag släppte kopplingspedalen
Man vill det skall slira så ingående axel möter varvtalet på maskin för det skall bli bra
Det var runt 1.9 G när maskin går ner i varv (1.3 sek) och 60 foten blev halv pissig (1.43 sek)
Vanligaste felet som nybörjarna gör är sätta dit den hårdaste tryckplattan ihop med svin frän racing lamell
utan att mäta hur mycket lamellen släpper Då brukar lådan gå i bitar
Döds koppling är steg 2 ihop med sinter då är det fort färdigt och en slö motor
Ett tips steg 1 och en organisk lamell så klarar man 180 hk utan problem med en bubbla
/// Micke
Sidor Föregående 1 … 25 26 27 28 29 … 32 Nästa
Du måste logga in eller registrera för att svara
Boxerville » Projekt » En dragracing bil föds och fortsättningen på sitt racing liv
Currently installed 2 official extensions. Copyright © 2003–2009 PunBB.