1

På min bil finns denna text stämplad alldeles brevid bottenplattans nummer.

Ordet Zoll betyder tull och blech betyder ju plåt, så min lilla teori är att stämpeln kommit till under tillverkningen av bilen, som en slags påminnelse i produktionsbandet att detta var en bil för export, och att det därför fanns saker som avvek från den "gängse" tillverkningen på något sätt.

Jag tänker att det tillverkade bilar både för den inhemsk marknad och för export, samt både standard o limousine om vart annat, så att stämpeln därför hamnade på vissa bottenplattor.

Är jag fullständigt ute o seglar eller är det någon här som med säkerhet vet hur det förhåller sig med detta?

Post's attachments

image.jpeg, 191.89 kb, 1024 x 768
image.jpeg 191.89 kb, 443 downloads since 2016-01-01 

2

Sitter samma stämpel på en av mina 52or. En där du visar men även en mitt under höger passagerarstol.
Den står lite illa till så jag kan inte komma åt att fota det.
Har ingen förklaring på dessa stämplar.
Gurra

3 Senaste redigerad av folkvagnservice (2016-01-01 14:38:21)

GuVWa skrev:

Sitter samma stämpel på en av mina 52or. En där du visar men även en mitt under höger passagerarstol.
Den står lite illa till så jag kan inte komma åt att fota det.
Har ingen förklaring på dessa stämplar.
Gurra

Stämmer Gunnar, likadant gjort på min bil
Man kan ju tycka att ett orakel som tex Bengt Holme'n borde veta  ICQ/ab  Default/hmm

4

Jag är INGET orakel.... bara mycket intresserad av dom gamla bilarna och utvecklingen av dom  ICQ/ag

Zoll Blech stämpeln har jag inte en aning om....  Default/hmm

5

Bengt H skrev:

Jag är INGET orakel.... bara mycket intresserad av dom gamla bilarna och utvecklingen av dom  ICQ/ag

Zoll Blech stämpeln har jag inte en aning om....  Default/hmm

Äsch! jag hade ju hoppats på att du visste detta.. Hur som, orakel eller inte, jag gillar dig ändå Bengt, ICQ/ab

6

Jag har inget svar på gåtan, men däremot vet jag att 'zoll' även betyder 'tum' på Tyska -jämför t.ex. fälgar som brukar följas av beteckningen 'zoll'. Så min teori är att det har nåt att göra med att plåten är 'måttad' i tum, kan ju ha att göra med engelsmännens inblandning i början?

Typ 1 Split Nov 1950 under renovering, Feb 1954 oval, Dec 1956 oval standard
Typ 2 11 fönster Apr 1961 under renovering