Är detta vettigt?
Jag är nöjd med ca 100 hk
ska jag byta till typ4 motor eller renovera orginal i min -72 bus?
Vad måste man ändra för att motera typ 4 i typ2?
Hej!!
Original är trött 1600, visst?
Typ 4a-motorn måste ha rätt kylplåtar, det finns nyare motorer tex som har plåtar
anpassade för T3, dvs typ 2/generation 3, tidiga fyrkantsbussar.
Även motorbalk måste vara rätt, avgassystem/ljuddämpare kanske passar vilket som??
Svar på många frågor finns bla här:
ratwell.com
Skulle jag renovera en typ1-motor för en bay, skulle jag definitivt kosta på mig
fler kubik, 1776cc minst.
it would burn off both of your ears . . . "
Du kan kolla på prislappen mellan en typ1 och typ4 motor på delarna
Sen är en typ4 nästan 100mm längre än typ1
Sen finns det en stor beg marknad på motordelar på typ1
/// M
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke
Ska du få till det vettigt med en typ 4 så bör du även byta växellåda, det skiljer i utförandet på sprängkåpan, ingående axeln och startmotorn. Sen är det annan utväxling också.
ok, växellåda o utväxling må skilja, o även ingående axel kantänka, men startmorn??
själv vill jag byta oo1 mot 091 låda (?) för att få bättre utväxlingar för att passa 2.0 L bättre,
tidigare satt det en 1700cc typ 4 i bi . . . bussen.
vad sitter för låda i bilar med typ1 1600 motorn?
plats på längden finns hur som, motorvalet var då ett option 
it would burn off both of your ears . . . "
. . . självlagrad startis, visst fan. visst fan . . .
ratwell var ordet, sa bill
ordet var ratwell, sa bull
it would burn off both of your ears . . . "
ok låter som det är smartare att fixa till min typ2 (1) motor.
några tips på delar så jag får ut 80-100 hk
sök här på forumet på tex "motorbygge" "motor typ 2", eller scrolla sidan ner tex
finns flera gamla trådar med mycket info
många här sitter med både svar o åsikter men orkar kanske inte svara på samma frågor,
o hamna i samma diskussioner, en gång till . . .
nu har du lite att läsa, räcker säkert året ut . . . sen hörs vi på det nya, som jag hoppas blir riktigt gott!! 
it would burn off both of your ears . . . "
9 2016-01-03 13:00:17 Senaste redigerad av Silverbug (2016-01-03 13:04:02)
Sitter ju typ 4 -motor(1700)orginal i vissa bussar från 1972, så det borde inte vara några problem att byta till en sådan
.

Jag har satt en typ 4 med 091 låda i min -72 buss. Har du en komlett drivlina så passar den i motorrummet utan modifiering. Men den lär va komplett! Man kan inte använda kylplåtar, starmotor osv. från typ 1-motorn. Även en motorbalk med tillhörande fästen krävs. Tanken är annorlunda om du har insprutning, det finns en returledning då. Lycka till!
