Jag har redan beställt delar till den första modellen x10 så de blir färdiga först om man vet att det är den man vill ha. Håller även på och laborera lite med en tillhörande volympott/on/off vred till den. Tex om man vill ersätta/använda askoppens knopp med denna.
Minns om en liten omformare som kopplades in via bilradions antennkabel och man kunde ratta in den inkopplade enhete och spela genom gediget orginalljud i bilens gamla blaupunkt. någon som vet mer om detta?
Bl.a. Biltema säljer dem numera, jag har i ett tidigt skede haft både en sådan och en fm sändare och bägge ger sisådär ljudöverföring. Många blaupunkts har DIN-kontakt och det är ett bättre sätt att koppla in aux.
Lite OT: Detta var det egentliga projektet som gjorde att jag började bygga dessa: Att fixa en förstärkare som fungerade att koppla in till 6V och blaupunkten. En blaupunktradio är trevlig, men det kan vara svårt att höra vad som spelas i hastigheter allt över statskörning
volympott kombinerad ON-OFF till första modellen (test)
33Svar av Frederik2016-01-06 00:27:08Senaste redigerad av Frederik (2016-01-06 00:30:56)
Frederik
Pro Writer
Från: Flen
Registrerad: 2011-01-21
Volympotten blir ett tillval till den första modellen. Självklart lite mer "genomarbetad" än i mitt test. Lite beroende på hur man tänkt sig montera förstärkaren så kan volympotten (och aux-uttaget) byggas in i förstärkaren, eller vara i en egen enhet för mer flexibelt montage. Min egen tanke där är att man skulle kunna montera i askoppen som tidigare bild och modda dit potten så att askoppens knopp blir volym/ på-av.
Harry och masen jag lägger till er i intresselistan
34Svar av Frederik2016-01-31 19:18:07Senaste redigerad av Frederik (2016-01-31 23:36:56)
Frederik
Pro Writer
Från: Flen
Hoppas inte alla gett upp? Hände lite tråkigheter i familjen så projektet blev lite uppskjutet, men nu hade jag tänkt att börja beta av och bygga till de som vill ha (lagt en föranmälan). Prisjusterar lite också när det förhoppningsvis blev så många som ville ha. Det kommer kanske ta lite tid då det är mkt annat och jag kan bara bygga till de som föranmält intresse, blir det över eller någon backar ur så återkommer jag, hoppas ni har förståelse. Det ni har att välja mellan är:
Modell 1: 200kr, men då ingår volympott/kombinerad on/off om man vill ha. Modell Bluetooth: 350kr
Enstaka modeller (först till kvarn): Modell 2.1: driver stereo + liten bas 400kr, haft en annons ute på dessa tidigare med beskrivning (ger en väldigt trevlig ljudanläggning med den extra basen) (3st) Modell USB/FM/fjärr: 400kr (se video och beskrivning nedan) (2st)
Har man något specialönskemål kanske det går att ordna.
Detta är modell USB/FM/fjärr: Liten kompakt förstärkare som spelar upp mp3 från USB-sticka, men även har en inbyggd FM radio och AUX ingång. Det fina med denna är att den går att montera bakom tex instrumentpanelen, under sätet eller gömd någon annanstans. Det följer nämligen med en extern IR-mottagare med ca 1,5m kabel, sätt denna bakom tex högtalargallret eller dra fram till torpedväggen och så kan man styra uppspelningen med fjärrkontrollen. Ladda en USB sticka med favoritmusiken och du har en undangömd jukebox på resan. FM-radion är lite bökig att söka stationer utan display + att mottagningen med endast en kabel kan vara tveksam i bilen (bättre om man kopplar till en riktig antenn, jag har förlängt ut min liknande med en kabel ut på takräcket men kanske en förstärkt gömd antenn också fungerar bra?) Ledsnar man på USB/ radio pluggar man bara in tex telefonen via AUX. Jag har inte testat, men troligtvis fungerar det att plugga in en Bluetooth mottagare i USB jacket också.
35Svar av Daem2016-02-01 21:13:06Senaste redigerad av Daem (2016-02-01 21:13:50)
Daem
Contributor
Från: Värnamo
Registrerad: 2013-11-03
Jag bokar en med blåtand om det finns någon kvar!! (La en intresseanmälan när du tog upp dom)
Jodå, tanken var att alla skulle få det de helst ville ha. Har komp imorgon och tänkte göra ett Byggryck. Hör av mig med ett PM då till dig Daem.
37Svar av michaelth2016-02-01 23:28:08Senaste redigerad av michaelth (2016-02-01 23:29:27)
michaelth
*Boxerville Supporter*
Från: Kallinge Blekinge syd sverige.
Du som har koll... Jag skulle behöva en mindre radio till mitt garage..(storleksmässigt..) Jag har ett par 16 tums högtalarlådor .max 400 watt jag vill driva.. behöver ju inte maxas.. men en radio jag kan få in fm med.. som är liten till storleken... så vad finns var hittar man det?
Med vänlig hälsning Michael Ps fantastiska byggen du gör. .. Ps2 hoppas familjeläget är bättre!!! Ds
Tycker just inte radio-delen är så användarvänlig i de enklare modeller jag testat. Sökning och lagring är lite bökig, fast å andra sidan gillar jag gamla hederliga receivers med manuell rattsökning
Ett gäng "modell bluetooth" är på G. Den första modellen har jag med flit avvaktat med då jag tänkte bygga den lite individuellt beroende på om man vill ha med/ utan volymratt och hur man vill montera den i bilen. Hör gärna av er vilken modell ni vill ha och om ni har önskemål om utförande.
I princip kan den första modellen bli som min prototyp (utan volym/on/off), inbyggd volym och aux-in 3,5mm (om man inte vill montera fast den), extern volym/on/off - tycker man min askoppsidée är rolig får jag bygga den ganska måttanpassad för att det skall få plats. - vill man ha "fria tyglar" med monteringen så kommer förstärkaren ha en 3,5mm ingång och volym-enheten en 3,5 mm utgång som man kan koppla ihop dem med valfri längd på 3,5-3,5 mm kabel (ej med). Volymenheten kommer då så klart även ha en 3,5 mm ingång (som man ansluter sin mp3/ telefon/ spelare till). Tror dock inte detta får plats om man vill montera i askkoppen, därav olika utförande.
Om någon vill så har jag gjort en kraftigare bluetooth modell också, kommer bäst till sin rätt med tex ett par 6,5" eller 6x9" koaxialer i hatthyllan eller för all del i en resväska. Något för den som vill ha mer tryck i basen.
Modell 1 bygger jag lite efter önskemål/ beställning beroende på hur man vill montera den.
Volympott behövs egentligen inte, det går att justera volymen med ansluten mp3spelare/ telefon etc (så behöver man inte montera en volympott). Det kan dock vara en läcker lösning med volympott om man använder en orginalknopp. Skulle någon nappa på min idé att montera den i askoppen och vill ha askoppens knopp som volymvred/on-off, så går det också att posta askoppen så bygger jag in allt på plats.
Några olika förstärkare har jag skickat iväg. Nu förstår jag att många bilar ligger i ide så här års, men när ni börjat installera era olika förstärkare så om ni vill och kommer ihåg, skriv gärna i tråden vad ni tycker. Både ris och ros vad ni tycker. Tex hur effekten räcker till, hur montering och användarvänliga de är, vilka högtalare ni tycker de passar med.. etc vad ni tycker. Jag hoppas så klart alla blir nöjda men det är inte meningen att bygga ihop något om det visar sig att den inte lever upp till förväntningarna.
Fick ju mina grejer förra veckan och är verkligen sugen på att klura dit den vita lådan i 51an Men har inte kommit till riktigt än, men snart så kanske
Självklart att jag avlägger rapport när det är dags.
Post's attachments
2016-02-18 23.07.15.jpg 159.57 kb, 122 downloads since 2016-02-24
Bengt i Sala 50 Barndoor Skåp (delägare) -51 Barndoor Kombi -55 Barndoor Pickup Chevrolet -56 VW skåp -08 BMW 740i -00 Ford -34 Cabriolet
Fick hem min 2.1 förstärkare idag, en riktigt snyggt och bra byggd förstärkare, väntar bara på att jag ska få testat den!
Tempo Matador -50 Oval-55 (släktbilen) Splittbuss -64 dubbeldörr 11w BMW 320D Touring M-Sport XDrive -21
49Svar av Daem2016-03-05 15:34:59Senaste redigerad av Daem (2016-03-05 15:36:12)
Daem
Contributor
Från: Värnamo
Registrerad: 2013-11-03
Nu är blåtandvarianten installerad i min bil och jag har bara gott att säga. Placerade enheten bak vid batteriet och 2 st loppisfyndade högtalare modell mindre för 10 kr/st och placerade under stolarna Installerade också en strömbrytare bak så man kan sträcka sig bak och stänga av.
Den koreanska kvinnorösten(el va det nu är) som pratar är nästan lite trivsam
Lite bilder på hur det kan bli kan jag dela med mig, kanske inte bästa finish på installationerna men allt är dolt och syns inte att det finns någon stereo(förutom brytaren bak). Precis så som jag tänkte mig när jag beställde blåtandenheten
Post's attachments
image.jpeg 421.36 kb, 91 downloads since 2016-03-05
image.jpeg 566.77 kb, 76 downloads since 2016-03-05
image.jpeg 862.86 kb, 81 downloads since 2016-03-05
Riktigt kul att du delade med dig med din installation, tackar! Ja det enda som avslöjar stereon förutom brytaren är kvinnan som pratar under sätet då.. Synd att hon inte har mer passande brytning på tyska bara.