1

Jag har en T2 77-a med 1600 motor. Motorn är tidigare bytt och följande saknas.

* Termostat,
* Hela kitet i fläkthuset med arm, fjäder och spjäll.
* Värmekamrar, sitter J-rör istället.

Jag använder bara bussen på sommaren. Kommer jag ändå få problem med att min motor går för kall?
Bör jag plugga rören ut från fläkthuset som borde gått ner till värmekamrarna?

Jag har just fått byta cylinder och kolv eftersom det smält hål i 3:ans kolv. Kan motorn blivit för varm pga något av ovanstående saknats? Den borde väl vara för kall utan spjällen i fläktkåpan?

T2 -77 1600

2 Senaste redigerad av David, Luleå (2015-12-15 21:16:40)

krimars skrev:

Bör jag plugga rören ut från fläkthuset som borde gått ner till värmekamrarna?

Ja, annars har du nog en stor bov här. Massor av luft blåser ut till ingen nytta.
Du kanske till och med har kvar hålen i bakre motorplåten där slangarna gått ut? om de hålen är öppna sugs varmluft från under motorn in i motorrummet och ökar temperaturen.

Vad har du för oljekylare på den? Inne i kåpan eller utstickande på baksidan (fast kvar i kåpan sk doghouse) eller någon eftermarknadskylare?
Vad jag kommer ihåg (kan vara fel) hade väl inte -77orna 1600 motorn utan "typ 4" motorn på 2liter
Om det är en äldre motor som är insatt kan det ju även vara annat ombyggt på den, ex oljekylning.

Man vet inte att man inte kan innan man provat.

3 Senaste redigerad av krimars (2015-12-15 21:51:51)

Tror att det är vad som kallas doghouse. Oljekylen sitter inte rakt på motorn, utan på en fot så att den kommer några cm längre fram. Jag har kvar slangarna från fläktkåpan som går ner igenombakre motorplåten.

T2 -77 1600