1

Tjena !

Ska byta fjädrar (dubbla) på mina 1600 dubbelportstoppar.
Shimsen som sitter... sitter fast.. går kanske få bort någon/några.
Hur viktigt är det att det shimsas rätt ?
Är inte haj på detta därför jag frågar.

Hitta shims hos CSP olika tjocklekar...

Möjligen ska topparna in på lite renovering hos Nyrönen i Åmot.

Tacksam för tips.

mvh/
Andy

easos jovisst.. men kalla mig gärna Andy ICQ/ab

2

Mät tjocklek på den du fått bort ? (Prova plockmagnet på övriga ?)

Själv shimsar jag nya dubbla fjädrar mest för att skona fjäderbrunnen i aluminiumtoppen.

-Visst, man skall mäta in hur djupt ventilsätena bottnar osv - men idag används ju mest nygjorda toppar, så....
Mät efter renoveringen, och variera shimsen för att få samma inspänningshöjd på fjädrarna?

3

Det sitter fler shims än ett på varje fjädersäte... har fått bort två shims vid en avgasventil och de var
slitna/trasiga då fjädrarna hade "ätit" sönder shimsen.. de andra shimsen sitter som gjutna i fjädersätet...
får ej bort dem.. möjligen så kanske Nyrönen fixa det.. men vet inte...
Fjädersätet är lite snett också då fjädrarna "käkat" ur lite av aluminiumet.. 
Jag har ingen aning om detta.. och hur viktigt det är men som du beskriver och vad jag hört har shimsens uppgift mest
att se till att fjädrarna inte gräver ner sig i sätet !?

Jag köper hem de 3 olika tjocklekarna på shimsen och tar kontakt med Nyrönen så får vi se va som händer...
hoppas dock att det går att åtgärda !

mvh/
Andy

4

man brukar vålda bort sådana
Du bör ha haft ventil släpp då gräver fjädrana ner sig i brunana Det är jätte viktigt att dom blir frästa i botten
std inspänings mått är 39,5 mm
/// M

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

5

PPRMicke skrev:

Du bör ha haft ventil släpp då gräver fjädrana ner sig i brunana Det är jätte viktigt att dom blir frästa i botten
/// M

Hmm vålda bort dem.. med vad ? ICQ/ae

Ventilsläpp ? ska man färsa om brunnarna om de är en aningen "uppäten" eller hur menar du !?

6

Dessa shims är ju härdade/har hård yta...

Min tanke är att när man använder dessa shims har man även ett skydd mot att fjädrarna gräver ner sig i topplockets al..?

"Vålda bort" (-bara fantasin sätter gräns?) körnare/drivdorn/svets....;-) kanske borra ett litet hål och... ?

Däremot tycker jag inte man skall sänka "brunnarna" ? Nya shims täcker ju tidigare skador, om det inte är för havererat....

Bara mina tankar...;-)

7

easos skrev:
PPRMicke skrev:

/// M

Hmm vålda bort dem.. med vad ? ICQ/ae

Ventilsläpp ? ska man färsa om brunnarna om de är en aningen "uppäten" eller hur menar du !?

Jag slipar ett spår så man kan få in en liten skruvmejsel och bryta loss dom (man kan värma upp toppen till 70gc så brukar dom släppa)
Eftersom dom är hamrade så växer dom
När jag monterar dit shimsen skall dom vara en tia mindre än ventilbrunen så dom kan röra sig och att det kommer in olja mellan shims o topp
Sen är bra ventilfjäder shims mjuka på ena sidan och hårda mot topp
När man får ventil släpp så vill fjärden röra sig så dom gräver sig med i alum sen skall fjärden röra sig runt (så ventilen gör )
/// M
Det är jätte viktigt att ventilbrunen är jämn (+-0,1mm)

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke