1

Jag monterade svänghjul på mitt motorbygge(shortblock, AS block) idag, men blev lite fundersam.

Jag schimsade in veven, men blev lite osäker på om det är för tight.

Jag har inget kännbart eller hörbart glapp när jag rycker i svänghjulet. Men om jag bänder försiktigt bakom svänghjulet med två skruvmejslar så har jag 0,12-0,14mm, som jag ville.
Veven gick riktigt lätt runt utan svänghjul, nu men svänghjul, schims och packbox monterat så går det trögare. Det bör det väl göra, men jag har inte märkt sån skillnad när jag slängt ihop motorer förut ICQ/ab
Då har jag iof känt ett litet glapp oxå, men då var jag inte lika noga som nu ICQ/ab

Så frågan är om man ska kunna mäta upp glappet genom att dra i svänghjulet? Eller om det ska mätas upp vid milt bändande?

Buss 65
Ghia 57

"If you can't fix it with a hammer, You've got an electrical problem"

2

Du kan inte mäta axialspelet efter att du monterat packbox. Skulle det vara möjligt sitter packboxen fel och kommer att läcka. Ett tips vid motorbygge: Lägg i veven i det tomma blocket och mät in axialspelet utan att behöva slåss med kammen. Sätt dit svänghjulet och mät in axialspelet. När du är klar lägg schimsen i en zipplockpåse. När motorn är helt klar tar du bara fram påsen och dyngar dit schimsen som du vet är rätt. Sätt dit din packbox från Trelleborg (svart) och smörj in den med fett så att den inte brinner upp vid första start. Att mäta in axialen det sista man gör är svårt och blir aldrig bra. Du skall knuffa kammen +stakar och kolvar stretar emot och du får antagligen olika värden varje gång.

3

Jag mätte klart innan jag monterade packbox, bestämde mig för att det var bra och monterade packbox och svänghjul, sen upp i motorstativet igen. Då började jag bli osäker och tveka ICQ/ab därav mitt inlägg.
Jag blev uppringd och fick tips och råd på hur man bäst gör, så nu är motorn riven igen och veven ska mätas upp utan nått annat monterat ICQ/ab
Det är tydligen bra att mäta axialspel med enbart vev och svänghjul, men hur håller man fast grejorna bäst då?  Min vevaxelhållare håller ju fast veven med en bult i svänhjulsgängan.
Och det kräver ju sin fastsättning om man ska dra bulten till moment.

Buss 65
Ghia 57

"If you can't fix it with a hammer, You've got an electrical problem"

4

Jag vet att en del mäter med bladmått mellan vev och axiallager men har aldrig själv gillat den metoden då jag vill se på en vippindikator hur stort spelet är. Bladmått är bra till att få en uppskattning hur stort det totala spelet är men med vippindikatorn får jag spelet på hundradelar. Numera lägger jag aldrig spelet under 0.10 utan hellre 012-013. Lägg veven i blocket och dra ihop sätt på svänghjul och mät totala spelet. schimsa så att du har 0.10-013 när du är klar. Sen har vi dom som bygger på slitna block och ställer axialen utan att märka att axiallagret flyttar sig i blocket. Känns bra tills det nyper.