Vändhöjd blev 1,6mm, cc i toppar 40cc +3cc ventilurtag = 11:1, Vill ha 14:1.
Slipa ner ringarna och svarva av yttersta kanten på kolvarna 1mm (dia 78mm) och ta sedan ur för ventiler.
1mm avsvarvning på kolv ger 4,8cc, -3cc för ventilurtag, 1mm vändhöjd och 39cc ger 14:1,
Då skall ringar slipas från 2,7 till 1mm vändhöjd, idag 10,6 blir 9,1mm
Hmmm.. När jag nu provmonterade såg jag att jag hade "tänkt fel".. Mätte från kant utan cylinder, så jag kunde gjort större "dom"...


Jag har märkt kolvar med nr, och börjat "fräsa" ventilurtag med hemmagjorda, pålödda skär på ventiler.

Jag försökte fixa detta på jobbet med riktiga verktyg, satte fast kolven i en vevstake - det "högg" och staken vreds = kolven förstördes ;-(
Här har jag sågat ur den förstörda för att se hur mkt material det egentligen finns att "spela med"...

Hämtade några postpaket idag, Beställda, "längre än original" stötstångsrör (och lite annat) från LogMech. (visst ja, till en annan motor ,-)
Och en shiftlight med inställbart varvtal från Kina 100 spänn!

Från LogMech smutta mässingsmuttrar M8 med 11mm skalle till mitt 2" ormbo, som skall sitta på Buggy'n nästa år!

Och Erich, blir nog bara Bug-Run för mig och Buggyn....