51

Blev nyfiken, har du 86mm veven i blocket på bilden? Med så mycket frigång till kamaxeln!

Typ1-65 Rubinröd taklucka,Typ1-56 objekt, Typ1-50 grön objekt, Typ1-73 (vinter skott), Typ1-74 , Typ1-56, P911SC-81 utan motor just nu, T-Ford-27, Formula vee.

52 Senaste redigerad av mettis (2017-02-08 23:19:09)

nwiderlund skrev:

Blev nyfiken, har du 86mm veven i blocket på bilden? Med så mycket frigång till kamaxeln!

Ja, faktiskt! -Vetefan, på mina andra 2387-motorer har jag fått kapa ut en bit på kammens gods.....

Men jag har ju slipat på vevstakarna, och slipat liite på kammen, vid lagerlägena....

(Kanske skulle jag köpt en 88mm !! ?-)

Men å andra sidan är ju blocket närmast "genomslipat" på ovansidan, och förstärkt med Epoxy...

53

mettis skrev:
nwiderlund skrev:

Blev nyfiken, har du 86mm veven i blocket på bilden? Med så mycket frigång till kamaxeln!

Ja, faktiskt! -Vetefan, på mina andra 2387-motorer har jag fått kapa ut en bit på kammens gods.....

Men jag har ju slipat på vevstakarna, och slipat liite på kammen, vid lagerlägena....

(Kanske skulle jag köpt en 88mm !! ?-)

Men å andra sidan är ju blocket närmast "genomslipat" på ovansidan, och förstärkt med Epoxy...

Är det så att stakarna blir smidigare i storänden när man kör cheva-lager! Ofta är kammen nästan halverad för att ge plats på de bilder jag hittat, då med 84 vev! Du måste ha bra stakar med liten storända.  ICQ/ag

Typ1-65 Rubinröd taklucka,Typ1-56 objekt, Typ1-50 grön objekt, Typ1-73 (vinter skott), Typ1-74 , Typ1-56, P911SC-81 utan motor just nu, T-Ford-27, Formula vee.

54

Ja dom blir mindre i storändan med cheva journaler, jag kör förvisso 84 vev men har hanska mycket material kvar i blocket med cheva journaler.

http://i1260.photobucket.com/albums/ii566/Atrox73/Motor%20bygge/AD9F14AE-91F2-4616-8C97-3DE24B84E097.jpg

Anders

55

Jag länkade just till "Hebmuller" en 10 år gammal sida, som ligger kvar på nätet (inte längre mitt abbonemang..)
http://hem.bredband.net/b777633/pics/Me … er2007.htm

Där finns bilder på denna vev och stakar som jag då köpte, och som "överlevt" till dags dato ,-)

http://hem.bredband.net/mettis3/pics/2380_01.jpg

56

Satte ihop "short-blocket" igår (men får erkänna att jag fick slipa ur liite till, och sätta ihop en andra gång!)

http://i.imgur.com/NZhqWwZ.jpg

Anledningen till att detta block blev "liggandes" var att jag råkat fräsa ur för mkt på främre lagrets yta....
Jag har svarvat till en "extra" distans för detta lager ....

http://i.imgur.com/2KBuNzd.jpg

Distansringar för cyl... Tog lite för lite, har nu 1,6mm vändhöjd. får räkna lite på detta, ev slipa ner dom lite till?

http://i.imgur.com/UBWc2y8.jpg

http://i.imgur.com/GQi3zLu.jpg

http://i.imgur.com/jHkmAnL.jpg

http://i.imgur.com/aXCoNAq.jpg

57

Men Mettis, det där skjutmåttet är det för dålig tolerans på

http://i1260.photobucket.com/albums/ii566/Atrox73/EG%20Motor/68819F95-C9EF-4FEE-AD49-209B45EE9C2E.jpg

Anders

58

ICQ/ab  ICQ/ab  Yes , men spelar ju ingen roll 1,6 e plenty ....

Mvh

JES BuggyService

www.rent-a-buggy.se
Fb :@RentaBuggy.se
Tlf: 0760101483

59 Senaste redigerad av mettis (2017-06-17 16:21:36)

Jag skall slipa mera på distansringarna, som de ser ut nu är det bara 11:1 i komp. Denna skall ju gå på E85 (14:1 i komp?)

Imorrn skall jag börja skära ut för ventiler...

http://i.imgur.com/VNkMDtX.jpg

60 Senaste redigerad av erich (2017-02-11 23:07:16)

Ser så bra ut Mettis , utmanar dig til lite buggykjörning til sommaren då  ICQ/ab  Du kan välja mellan Knutstorp , Anderstorp eller strippen ... ICQ/ab  ICQ/ab  Eller e inte rundt ock rundt din grej ??
Mvh
Erich

JES BuggyService

www.rent-a-buggy.se
Fb :@RentaBuggy.se
Tlf: 0760101483

61 Senaste redigerad av mettis (2017-06-17 16:23:41)

Vändhöjd blev 1,6mm, cc i toppar 40cc +3cc ventilurtag = 11:1, Vill ha 14:1.
Slipa ner ringarna och svarva av yttersta kanten på kolvarna 1mm (dia 78mm) och ta sedan ur för ventiler.
1mm avsvarvning på kolv ger 4,8cc, -3cc för ventilurtag, 1mm vändhöjd och 39cc ger 14:1,
Då skall ringar slipas från 2,7 till 1mm vändhöjd, idag 10,6 blir 9,1mm

Hmmm.. När jag nu provmonterade såg jag att jag hade "tänkt fel".. Mätte från kant utan cylinder, så jag kunde gjort större "dom"...

http://i.imgur.com/XLjUviC.jpg

http://i.imgur.com/0ofg9oJ.jpg

Jag har märkt kolvar med nr, och börjat "fräsa" ventilurtag med hemmagjorda, pålödda skär på ventiler.

http://i.imgur.com/9CbQwW5.jpg

Jag försökte fixa detta på jobbet med riktiga verktyg, satte fast kolven i en vevstake - det "högg" och staken vreds = kolven förstördes ;-(
Här har jag sågat ur den förstörda för att se hur mkt material det egentligen finns att "spela med"...

http://i.imgur.com/TM1XHYb.jpg

Hämtade några postpaket idag, Beställda, "längre än original" stötstångsrör (och lite annat) från LogMech. (visst ja, till en annan motor ,-)
Och en shiftlight med inställbart varvtal från Kina 100 spänn!

http://i.imgur.com/FkAhFv6.jpg

Från LogMech smutta mässingsmuttrar M8 med 11mm skalle till mitt 2" ormbo, som skall sitta på Buggy'n nästa år!

http://i.imgur.com/9UzULqM.jpg

Och Erich, blir nog bara Bug-Run för mig och Buggyn....

62 Senaste redigerad av erich (2017-02-16 19:54:56)

Säkert inte mycket mer här heller , fullt upp .. men forsöka kan man , tidsoptimist som man e   ICQ/ab 
Hoppas du lyckas med motorn nu ..

Mvh
Erich

JES BuggyService

www.rent-a-buggy.se
Fb :@RentaBuggy.se
Tlf: 0760101483

63

Spännande o se om det bli något ryt i maskinen sen!

Mycket känsla av galen professor här, på ett positivt sätt  ICQ/ag

---------------------------------------------------------------------
Renoverar Beach Buggy byggd 82' hämtad i en lada på landet.

64

Konsp skrev:

Spännande o se om det bli något ryt i maskinen sen!

Mycket känsla av galen professor här, på ett positivt sätt  ICQ/ag

Blir ganska exakt samma maskin som jag kört med i 15år(?), i o m samma toppar och kam (Super-Flo 44/37mm och kam FK87)
Att jag byter block, cylsats och en vevstake till samma som innan påverkar ju inte.
Sen är det ju "dagsformen", och att allt skall hålla, som avgör - buggy'n borde gå fortare än när jag hade motorn i denna...?

http://www.garaget.org/video/42579

65

Alltid kul med motortrådar ICQ/ab En fundering! när cylindrarna är så grymt utflyttade, har kolven
någon styrning kvar när den vänder, finns det inte risk att den börjar kantra?

66

Fidde skrev:

Alltid kul med motortrådar ICQ/ab En fundering! när cylindrarna är så grymt utflyttade, har kolven
någon styrning kvar när den vänder, finns det inte risk att den börjar kantra?

Skall man vara seriös (som Svwerker) så tar man upp hålen i blocket just för cyl, och sparar någon 0,10mm under dessa så det fortsätter styra kolven.
När man schimsar mera än ca 6-7mm så är det ju ett annat mått på cyl-skirtsen som går ner i blocket.
Jag har inte denna möjlighet för maskinbearbetning, men rekommenderar andra när de lägger uppdrag att mäta in och spara material i blocket..!

67 Senaste redigerad av mettis (2017-02-22 22:48:42)

Såhär blev kolvarna, efter lite "Dremmel"... Inte snyggt, men funkar och är ju bara hobbyjobb.....

http://i.imgur.com/6HOiicI.jpg

Sätter ihop toppen, efter att jag använt mina hemmagjorda "fräsar"..
Rejäla shims under ventilfjädrar, som Micke Apell hade i sin racebuggy innan jag köpte dessa toppar begagnade för 20 år sedan...;-)

http://i.imgur.com/ExNnxqM.jpg

Nya ventiler från C & S på den cylindern som "försvann". Jag har fräst säten och slipat in de nya ventilerna.

http://i.imgur.com/wdEdaKr.jpg

Sätter ihop i min hemmagjorda fjäderpress;

http://i.imgur.com/ONf423S.jpg

Åsså provmonterat, och kollat med modellera.
Jag tar 1mm till på shimsen! hamnar då på 14:1 i komp (E85).

http://i.imgur.com/VUA7XVQ.jpg

68 Senaste redigerad av mettis (2017-06-17 16:26:27)

I helgen pillade jag vidare.....

Eftersom annat block, och lite special ramlager, så shimsade jag in svänghjulet. använder dessa verktyg;

http://i.imgur.com/EqIFkBC.jpg

Lånad 3/4" luftdriven mutterdragare, att snabbt dra åt och lossa svänghjulet med...

http://i.imgur.com/kufWE9p.jpg

Tre olika svänghjulsbult - använder slutgiltigt den i mitten, denna kräver en avsvarvad 46mm hylsa som inte funkar med mutterdragare. Så jag provmonterar med original till höger.

http://i.imgur.com/CxHAcew.jpg

Sätter dit 2 st shims, drar åt och mäter till 0,5mm glapp. Mäter fram tre st shims med micrometer (blev 1,05mm) och hamnar på 0,12mm - det tar jag!

http://i.imgur.com/gtoHrRw.jpg

Sedan kommer jag att tänka på; detta Crom-Molly svänghjul jag köpte nytt på C & S för 12 år sedan.. är inte balanserat (men jag har använt det sedan dess).
Sätter upp Biltemas svänghjulsbalanserare för 280kr, och kollar; Jodå, finns ingen större obalans - stannar olika vid varje snurrning - räcker för mig!

http://i.imgur.com/4BYaVwO.jpg

Skämt åsido, detta är en MC-Hjuls balanserare - inte mindre seriöst!

http://i.imgur.com/Bf5eMyc.jpg

http://i.imgur.com/h1mfBar.jpg

69

Tyvärr som allt annat Biltema ,, skit .. Ska dynamisk balanseras ihop med vev och koppling ..   ICQ/ab

Mvh
Erich

JES BuggyService

www.rent-a-buggy.se
Fb :@RentaBuggy.se
Tlf: 0760101483

70

erich skrev:

Tyvärr som allt annat Biltema ,, skit .. Ska dynamisk balanseras ihop med vev och koppling ..   ICQ/ab
Mvh Erich

Nu leker vi bara... modellmotor byggarna gör precis likadant, men med rakblad och balsaträ.
En motor som min körs inte många minuter, och jag anser mitt tips håller... ,-)

71

Ok Mettis  ICQ/ab

Mvh

JES BuggyService

www.rent-a-buggy.se
Fb :@RentaBuggy.se
Tlf: 0760101483

72

Svarvade av kanten på kolvarna, kanske är totalt 2,5mm nu?
Efter provmontering toga jag ner distansringarna så jag har 1,3mm vändhöjd. Ringarna har nnu krymt till 7,5mm höga....

http://i.imgur.com/kqlyB7c.jpg

Men sedan när jag skulle montera kolvringarna, blev jag osäker hur 2:a ringen satt?

http://i.imgur.com/B6KknZu.jpg

Har aldrig haft denna modell av kolvringar, och denna cyl-sats köpte jag begagnad....
Någon som kan verifiera att ringen skall sitta som jag lagt ut den?

73

På total Seal ringana skall den tunna ligga i topp
Vilken typ av olje ring var det i satsen  en vanlig eller japansa modellen 
/// M

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering   Och arborrar

74

Njäe, total seal kändes inte bra, när jag såg att det var spel på 1mm... Men kanske skulle vara så i o m två ringars tätning?

http://i.imgur.com/GXIdaY1.jpg

Bytte till vanlig ringsats, och satt ihop....

Inget annat att nämna, den ligger på trilla att transporteras ut från mitt hobbyrum, och en snäll 84 x 94 med originalkam och toppar (37mm insug) är på G till bruksbilen....

http://i.imgur.com/ZxZO1E0.jpg

75 Senaste redigerad av mettis (2017-05-04 19:19:00)

Jag har kollat lite mer på "Total seal"....

Kanske skall det vara den 1mm ringgap som jag hade, ringarna såg ju faktiskt "så gott som nya" ut ?
(och så skall ju den lilla ringen vara underst...)

http://www.totalseal.com/tablet/images/3LeakProblems/LeakPath_1_fix.jpg

[video]