Aluminiumstommen är bultat i glasfibertaket med ingjutna skruvar, fyra gick av såklart så fick slipa ur glasfibern och ta loss fästplattorna och svetsa på nya skruvar.
Massor med glasjobb på taket i övrigt så kändes inte så jobbigt ändå...
Du är inte inloggad. Logga in eller registrera dig.
Boxerville » Projekt » Räddning av en bay -73, Gotland
Sidor Föregående 1 … 9 10 11 12 13 … 17 Nästa
Du måste logga in eller registrera för att svara
Aluminiumstommen är bultat i glasfibertaket med ingjutna skruvar, fyra gick av såklart så fick slipa ur glasfibern och ta loss fästplattorna och svetsa på nya skruvar.
Massor med glasjobb på taket i övrigt så kändes inte så jobbigt ändå...
Lyftmekanismen består av två vikbara stag som "låser" i upprätt läge. Mellan dessa har det suttit två fjäderbelastade stag (som en gasfjäder fast med spriralfjäder/skenor men de fanns inte med tyvärr. Tänkte se om det går att hitta några lämpliga gasfjädrar istället och få lite högre lyft. Taket lyfter idag 45 cm men vill upp på minst 60cm.
De vikbara stagen tänkte jag kapa och förlänga ca 15-20cm totalt
Bort med den äckliga takluckan, satt sjukt fast med typ PL400 eller liknande
Provmontering av taket, blir lågt och fint. Bygger endast ca 7cm. Klurar på om bussen i framtiden skall få vid överdel för att det skall smälta in ännu bättre...fast gillar att det är sliten orginallack, sumatragrön, också
Ser fint ut från sidan också men taket har sjunkit på toppen så skall glasa in en "stringer" eller två. Får plats med två centimeter på höjden innan träpanel (3mm plywood) som undersida.
Har monterat av orginal ventilationshuvar också för att få det cleanare. Orginal är duken en tät plastpåse men det nya tältet blir mer öppet med öppningsbara "myggnätfönster" så de behövs inte heller. Planerar även att montera ett jalusifönster på vänster sida för ventilation och det hör liksom till en camper
Ska försöka flytta över den gamla loggan från orginalduken på något sätt, verkar ju ha spottats ut en del toppar
Planen är att kapa mellanbalken och dra ett längsgående VKR ca 34x34 eller 34x40mm med godstjocklek 1,5mm som helsvetsas i den kapade mellanbalken och stumt mot främre balken bakom framdörrarna samt den bakre balken strax innan bakluckan. De befintliga balkarna är limmade i takplåten så så får det nog bli.
Sedan blir det ett litet upplag svetsat på detta längsgående VKR där man lägger fyra plywoodskivor som utgör själva bädden.
Aluminiumställningen bultas fast i VKR-profilen. Och då kläms även takplåten och nya tältduken mellan ramarna så det blir riktigt stabilt.
På den buss där den suttit var den bara limmat i takplåten...engelsk kvalitet 
KKR 35x35x2mm är det som verkar passa bäst med höjderna på befintliga balkar-takplåt.
Vad säger besiktningen om en sådan åtgärd tro... Kapning av takbalk och förstärkning.
Som sagt Devon bussarna har ju ingen förstärkning, bara limmat men det är ju England...
Någon som har koll?
KKR 35x35x2mm är det som verkar passa bäst med höjderna på befintliga balkar-takplåt.
Vad säger besiktningen om en sådan åtgärd tro... Kapning av takbalk och förstärkning.
Som sagt Devon bussarna har ju ingen förstärkning, bara limmat men det är ju England...
Någon som har koll?
Kolla med din lokala besiktningsman..
Eller låtsas som inget och ställ inga frågor, brukar gå bättre i många fall.
Då man kan se mellan fingrarna...
Ähh e ju en gammal buss, just do it.. blir säkerligen stabilare och bättre än originalet.. och vem på besiktningen vet hur en buss från -73 skall byggas om??
Du tänker väl inte transportera 3 ton betongplattor i den dagligen .. utan din glada familj då och då...
Devon, till den finns väl det mesta att köpa.. kanske kan få någon i England ,att sy en högre tyg bälg... iofs är det ju inte hjärn kirurgi..så det fixar du själ hemmavid..
I min buss har jag bara 4 styck fjäder rör hylsor, som utgår från i mitten av långsidorna alufästen, sen håller tyg ringen runt om taket på plats..... inga sax beslag.. inte vet jag om det e rätt...
jag är övertygad om att du fixar en bra lösning. det är gult värt med ståhöjd . vet hur fantastiskt det var första gången jag poppade upp mitt tak och gick raklång runt på mina (flera )m2 golvyta 
Enklare att be om föråtelse än be om lov..... nä farbror (hen) besikningsman den har alltid varit sådan.. har bara målat och bytt tyg 
Tack! Då kör jag enligt plan och det blir med all säkerhet stabilare än nuläget.
Ska kolla lite om det finns några beslag i England. Hur högt lyfter din top? Jag planerar ju en bädd upp också som man kan lägga upp när man bäddar om (fyra plywoodskivor kanske hopskruvade med pianogångjärn så de går att vika ut...) vill nog ha minst 60cm mellan bädd å undertaket för att få det hemtrevligt:)
Hittade bra sida där man kan måttbeställa gasfjädrar, det lutar åt det, då. Kan jag ha dem i ett"v" mellan vikbeslagen fram och baktill.
Som tur är så är min livskamrat textilare och har industrisymaskin:) så duken blir hemlagad.
Superbt med bilder på utvecklingen av taket. (invecklingen om taket fälls in..?)
På mitt som har kommit ungefär lika långt är dock ett bekymmer att om man petar i sidled på hörnen längst upp finns det inget som håller taket i sin rektangulära form utan det kan helt enkelt skeva till sig och blir rombformat.
Min tanke är att ha en gasfjäder som fästs diagonalt så att den håller taket i rätt form vid sidovind.
Jo det där tål att tänkas på lite extra... På den befintliga konstruktionen har det suttit linor på långsidorna från mitten i taket nere till varje hörn i glasfibertaket. Kanske för att hålla mot?
Okey var ute nu och tittade/mätte 45 cm lyft,,
Sängfrågan löst genom 2 stålrör som antingen sitter 5 cm från varandra, eller sätts i fästen, så över bädden täcker 3/4 delar av bredden. dvs en tyg hängmatta .. en likadan satt på tvären över instrumentbrädan/framstolarna..
antingen för att ungar kan sova där eller så kan man lägga grejer där..
Tack! Jag tänker satsa på lite mer komfortabel bädd uppe så ska försöka öka lyfthöjden lite och så blir det iläggsskivor med tunn madrass på typ westfalia stuk fast rakt up lyft, bästa av två världar:) hittat måttanpassade gasfjädrar som passar mellan vikstagen i ett V från centrum. Kommer lyfta ca 60cm. Men det gäller ju att få det stabilt så det inte vrider sig i vinden, blåser ju som bekant en del på ön. Kanske några enkla typ "snap on" stag i hörnen kan lösa det. Får se var det slutar.
Var hittade du måttanpassade gasfjädrar?
Och vilken styrka använder du jämfört med vad ditt tak väger? Mitt väger en bra slurk så gasfjädrar som hjälp är vad jag siktar på, men det är ju den där detaljen att de ska vara sådär lagom starka så att man inte åker med sitt tak upp till andra etage. 
http://www.fjadrar.se/online-butik/gasf … nfigurator
Har inte beställt ännu, ska klura lite till och ta reda på vikten exakt men gissar på ca 30-40kg inkl allt...
Vet inte riktigt om jag skall räkna då ca 10kg per fjäder eller om man måste ta höjd...
Jobbigt om man inte får ner det:)
Till slut så hittade jag de fjädrar jag sökte. Var lite skeptisk till gasfjädrar så valde en mekanisk model med spiralfjäder istället. (M-struts)
http://www.fjadrar.se/online-butik/gasfjaedrar
Beställde modell som lyfter 120 N (12kg) och det verkar vara lagom. Har inte hängt på glasfiberskalet ännu men det känns OK! Uppskattade taket till ca 30kg inkl. aluminumställning...
Grymt fin kvalitet på fjädrar och öglor i rostfritt. Bokade till ett rostfritt fäste som jag popnitade i ramen efter att jag svetsat på M8 skruvar. Bra fördelning av trycket mot den ganska klena aluminiumramen (ramen 24x24mm)
Fästena i ramen som sitter mot takplåten. M8 som jag drar fast med låsmutter och brickor för bra rörelsemån.
Fjädrarna är 18mm i diameter och det var max vad jag fick in, spalten mellan underram och överram i nerfällt läge är 22mm, så ganska tajt men funkar fint.
Förlängde original klaffhållarfästen 6cm vardera arm så totalt 12 cm högre än tidigare.
Taket lyfter nu ca 50cm mellan ramarna vilket är lite luftigare än tidigare ca 38cm.
Känns helt OK som ligghöjd och mer än väl som ståhöjd inne i bussen, tror det blir strax under 2m från golv till glasfibertaket...blir najs
Lyftanordningen låser bra i uppfällt läge och är enkel att ta ner. Nästa steg är att tillverka två klaffhållare då det bara fanns på ena sidan i taket jag hittade på ebay.
Sen blir det inmätning, håltagning osv.
Nerfällt, mycket som skall få rum, inte en millimeter till godo...men det funkar fint utan att kärva någonstans:)
Anledningen till mekaniska fjädrar är att jag tror att gasfjädrar inte mår jättebra av att vara overksamma en hel vinter... Mekaniska lär hålla hela bussens livslängd. Mäter man från takplåten till undersida glasfiber så är det nu ca 56cm, målet var 60cm men fick inte ihop det riktigt då jag ville nyttja befintliga borrhål i aluminumramarna för fästen. Ville inte försvaga mer.
Sidor Föregående 1 … 9 10 11 12 13 … 17 Nästa
Du måste logga in eller registrera för att svara
Boxerville » Projekt » Räddning av en bay -73, Gotland
Currently installed 2 official extensions. Copyright © 2003–2009 PunBB.