1

Hejsan!

Jag är nybliven T3 ägare och börjar bekanta mig med motorn då jag till min förskräckelse upptäcker att oljekylaren är förbikopplad.

Motorn är en 2.1 wbx ss motor i en 1990 års buss.

Ska nu byta olja filter osv och undrar därför om jag bör leta fram de delar som behövs för att ansluta kylaren igen eller låta den vara?

Bilen har installerad motorvärmare men den hjälper ju knappast med kylningen.

Några tips?

Katalysatorn verkar vara också vara bortkopplad då jag endast har en burk där bak. Bör man investera i ett nytt system med katalysator eller köra vidare utan?

Tacksam för tips!

ICQ/ab

Martin

http://boxerville.se/forum/misc.php?item=39827&download=1&secure_str=7870f24

Post's attachments

oljekylare.jpg, 100.05 kb, 480 x 640
oljekylare.jpg 100.05 kb, 131 downloads since 2015-11-30 

2

Troligtvis läcker oljekylaren så det är därför den är bortkopplad.
Koppla inte in den utan att tryckprova den först om du inte vill ha kylvattnet fullt av olja.

3

Tack för tipset.

Jag satsar nog i så fall på att byta packningen bakom boxen med.

ICQ/ab

4 Senaste redigerad av Dominique (2015-12-01 14:04:33)

http://www.bildelaronline24.se/vw/trans … oljekylare

Oljekylaren är samma på många andra vag bilar så du kan hitta en utan problem på skroten passar från golf2 tex eller köp ny.

Katalysator kan vara bra för miljön men det motiverar kanske inte priset och besväret motor prestandan påverkas ej, katalysator från MV motorn passar.

Är det en Hannover Edition du har?

5

Tack ska börja leta avgasdelar med då..

Japp en 1990 Bluestar "Hannover Edition"

Fantastisk bil! ICQ/ab