Halvan är jusste!
Men i nån bok med polisbilar hade de lyckats göra en Saab 900 bakhjulsdriven, men det kanske var så på polisversionen, alltså på Saab 90.000....
Eller vid närmare eftertanke så kanske det var i någon annan barnboksserie om olika fordon som den bakhjulsdriva sabben förekom.
Jag skall läsa om alla mina gamla "Kapten Stofil" skall se om det finns nån VW med där.
Joakim Lindengren gjorde även nån barnbok med en splitbuss, köpte den, men den hamnade hos barnbarnet...
En annan tecknare som ritar intressanta bilar (och saxofoner) är Jan Lööf, fordonen i hans böcker är synnerligen mekaniska, en massa kugghjul och grovt tillyxade detaljer. Man undrar bara varför brandstationens stegbil har frontvinch...? Litet 60-tal över brandfordonen, helbyggen, som om de skulle vara byggda av Hebra.... Jag tänker på Örnis bilar, en klassiker för små barn... Några kladdiga bagare och en apa från TV-serien "Tårtan" sysns som bifigurer.
Jan Lööf blev avrådd att rita in figurer från Star Wars, man kunde bli stämmd.... Men i annan bok finner man Chewbacka iförd vikingahjälm tillsammans med musikerna från cantinan på Mos Eisly... bara lätt maskerade.... Olof Palme, Knugen och diverse nutida eller antika karaktärer förekommer också titt som tätt...
Nåväl, jag skall kolla efter fler volkwagnar i mina sparade seriealbum, jag tror jag kan hoppa över Asterix och Lucky Luke...
Kul att nu kommenterar och uppskattar detta tråd! 
"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."