1

Jag har kommit på att jag har ett gäng begagnade lyftare liggandes, vissa av dom i avsevärt finare skick än
några av dom som sitter i min motor. Min fråga är då om man törs helt enkelt byta de som ser sämst ut mot några av de jag har liggande? Eller är dom liksom inslitna efter varann? Kam och lyftare alltså. Tjo  ICQ/ab

2

Mange skrev:

Jag har kommit på att jag har ett gäng begagnade lyftare liggandes, vissa av dom i avsevärt finare skick än
några av dom som sitter i min motor. Min fråga är då om man törs helt enkelt byta de som ser sämst ut mot några av de jag har liggande? Eller är dom liksom inslitna efter varann? Kam och lyftare alltså. Tjo  ICQ/ab

Är det på en typ1 eller typ4
Lyftarna är inkörda i hop med kamaxelen  så det ingen hitt att montera dom på olika platser
Hur är vinken på lyftarna om dom är slitna så brukar kamen gå nersig
//// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

3

Det är en typ 4 men hydrauliska lyftare. Vissa ser ut att ha början till en "grop"  i ytan där de går mot kammen. Mer vet jag inte. Kanske bäst att låta den va då..

4

Mange skrev:

Det är en typ 4 men hydrauliska lyftare. Vissa ser ut att ha början till en "grop"  i ytan där de går mot kammen. Mer vet jag inte. Kanske bäst att låta den va då..

Jag vill inte vara dum men då är dom slut och kamaxelen är till  99% slut
Om vi säger så var tog all järnspån vägen ????
Har du kört med bilig olja i motorn ???
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

5

Inte är du dum inte. Jag förstår att den är dåligt också  ICQ/ab Nej nej, ingen billig olja. Castrol GTX och högst 500 mil mellan byte. Självklart filtret också. Motorn har nog alltid varit "slut" i min ägo och jag vill ju hemskt gärna riva ner den och stoppa i så mycket nya delar man kan hitta. Tänkte mest bara om det skulle få den lite mindre knackig genom att sätta i lite finare lyftare men jag förstår att det kanske inte är nån idé egentligen då. Tack för synpunkter!

6

jag har flyttat hydrallyftare hit o dit mellan motorer för att få bort slammret o aldrig fått problem med kammaxel har i min nuvarande buss mont 3beg lyftare o kört i 2år utan några problem,

,ghia-65a ?, vw dragster old style ,vw p-38 dropp tank special under byggnad ,the beast buggy,

7

Ett tips är att plocka isär lyftarna och göra rent dom, det kan göra dom lite tystare.

8

Ok! Jag använder ju inte bilen till annat än snäll körning så jag kanske ska testa och byta de som ser jävligast ut. Men man kanske borde kolla i dom innan så det inte sitter massa skit där som ställer till det  ICQ/ab Tack ska ni ha!