1

Snart sliter jag mitt hår.......

Jag har jobbiga blinkers problem.

I torsdags när jag besiktigade bilen fungerade blinkers problemfritt och de gick igenom som de skall. Men innan dess har jag haft ett rent helvete att få dem att fungera. Dock så var problemet väldigt simpelt då för jag hade råkat montera en felaktig lampa med för högt watt antal. Byte lampa och allt vart frid och fröjd och de funkade som de skulle. Men i torsdags påväg hem ifrån besiktningen såg farsan som åkte bakom att när jag blinkade, eller rättare sagt försökte blinka, åt höger så lyste enbart lampan.


Blinkar åt vänster fungerar det problemfritt!


Blinkar åt höger då går det år fanders!

Symptomen:
När jag blinkar åt höger utan någon som helst lyse på (halv/hel/parkering) fungerar det fint att blinka även åt höger.

När jag sätter igång något lyse och försöker blinka åt höger händer följande:
De högra blinkers lyser konstant men man anar ljus skiftningar i takt med att man hör relät slå.
Den vänstra baklampan slocknar.
Nummerplåtsbelysningen blinkar.
Blinkers lampan i instrumentpanelen blinkar ej.

Däremot ifall man drar ur sladden till baklyset (höger bak) blinkar det som det skall.

Åtgärder som är gjorda:
Dragit direkta jordkablar ifrån alla baklysen direkt till karossen har även dragit en ifrån blinkers relät, slipat och polerat alla kontakt ytor. Dragit nya kablar till båda blinkers fram.


Jordfel? antagligen men vart? eller vad kan vara fel??????


/ Joakim

Typ 1 1960 - Under uppbyggnad

2

Är höljet i blinkersrelät i gjort i bleckplåt??  Byt ut isåfall.. Hade samma problem med roadstern i våras. ICQ/ag
Jag slet även ut varingblinkers omkopplaren..  ICQ/ae

3

Jordningsfel helt klart!
Blinkersen jordar genom den andra lampans spänningsledare, därav fenomenet med att andra lampan tänds, eller flämtar.
Vanligt fenomen, även på nya bilar eftersom man idag trots kunskap spar in på kabel och dimensioner då koppar är dyrt ICQ/ac

VW 1303 S -74
VW 1303 Big -74
VW 1303 S -73
Honda CB750 Four -75...1:a Folkan, en 1200 -59 inköpt 1969
BMW 740 i -96
John Deere 210 -67

4

Roadkill skrev:

Är höljet i blinkersrelät i gjort i bleckplåt??  Byt ut isåfall.. Hade samma problem med roadstern i våras. ICQ/ag
Jag slet även ut varingblinkers omkopplaren..  ICQ/ae

Det är relät som är cylinderformat jag har.

http://www.classicvw.se/product_thumb.php?img=image/products/100217.214700.jpg&w=174&h=135


Piraten skrev:

Jordningsfel helt klart!
Blinkersen jordar genom den andra lampans spänningsledare, därav fenomenet med att andra lampan tänds, eller flämtar.
Vanligt fenomen, även på nya bilar eftersom man idag trots kunskap spar in på kabel och dimensioner då koppar är dyrt ICQ/ac

okey... man kan bli galen för mindre känns det som just nu. River lite till ikväll då och försöker jorda lamporna bättre.

Typ 1 1960 - Under uppbyggnad

5

Som sagt man kan bli galen för mindre. Har gått igenom alla jordpunkter för blinkers igår, drog även direkta kablar till minus polen från de högra lamporna men det är exakt samma fel.

Vilken/Vilka jordpunkter kan det vara som spökar?

/ Joakim

Typ 1 1960 - Under uppbyggnad

6

Har du rengjort själva lamphållaren oxå?

T1 -67   (T1 -66 Såld. ADHD-Kermit har fått ny vårdare..)   T3 Buss -80 - Luftkyld

West Coast BugMeet 
www.bugmeet.se

7

Jordar själva relät mot karossen ordentligt?

/ P

VW 1500 1963 | Tyvärr såld!
Ghia 1968

8

PeterJ skrev:

Har du rengjort själva lamphållaren oxå?

Nu vart jag lite osäker på ifall jag har gått igenom lamphållarna fram...


PeCe skrev:

Jordar själva relät mot karossen ordentligt?

/ P

yes.

Typ 1 1960 - Under uppbyggnad

9 Senaste redigerad av johan_l (2011-08-24 21:32:15)

Piraten skrev:

Jordningsfel helt klart!
Blinkersen jordar genom den andra lampans spänningsledare, därav fenomenet med att andra lampan tänds, eller flämtar.
Vanligt fenomen, även på nya bilar eftersom man idag trots kunskap spar in på kabel och dimensioner då koppar är dyrt ICQ/ac

många halvgamla franska bilar verkar ha detta fenomen, men har inte sett det på tex saab, volvo, merca mfl som nog har bättre kvalité på kablar och kontaktdon. svärfars citroen har sämre kontaktdon än en leksak från toys´r´us...  Default/hmm  har grävt lite i den pga diverse glapp...

Låter som sagt som jordfel... vore intressant veta vad som händer när du bromsar med lyset på / av då ju spaken kopplar mellan blink och bromsen på bakljusen... om bromsljuset inte heller funkar med lyse på är du nog i rätt region som letar jordning i baklampan...

*  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *
Vw typ1 Oval 1957, Ghia 1960
VW typ1 1951 split (såld)

10

http://www.vwtyp1.com/teknik/elschema/VW%2060.jpg
http://www.vwtyp1.com/teknik/index.htm

*  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *
Vw typ1 Oval 1957, Ghia 1960
VW typ1 1951 split (såld)

11

Har spenderat några timmar med att glo på det där schemat ICQ/ab


johan_l skrev:
Piraten skrev:

Jordningsfel helt klart!
Blinkersen jordar genom den andra lampans spänningsledare, därav fenomenet med att andra lampan tänds, eller flämtar.
Vanligt fenomen, även på nya bilar eftersom man idag trots kunskap spar in på kabel och dimensioner då koppar är dyrt ICQ/ac

många halvgamla franska bilar verkar ha detta fenomen, men har inte sett det på tex saab, volvo, merca mfl som nog har bättre kvalité på kablar och kontaktdon. svärfars citroen har sämre kontaktdon än en leksak från toys´r´us...  Default/hmm  har grävt lite i den pga diverse glapp...

Låter som sagt som jordfel... vore intressant veta vad som händer när du bromsar med lyset på / av då ju spaken kopplar mellan blink och bromsen på bakljusen... om bromsljuset inte heller funkar med lyse på är du nog i rätt region som letar jordning i baklampan...


Bromsljusen fungerar med lysena igång dock är det inga fantastiska ljusskiftningar man ser när man trycker till bromsen. har man inte lyset igång funkar bromsljuset också.


PeterJ skrev:

    Har du rengjort själva lamphållaren oxå?

Japp har nu gjort det och fortfarande ingen skillnad.... ICQ/ac

Typ 1 1960 - Under uppbyggnad

12

du har hamnat i ett byt tills det funkar moment o det frammgår inte om reläet är bytt om inte byt vad har du att förlora ett 50år gammalt 6volt relä  Default/hmm ,så här gammla el grejor kan skapa konstiga fel,

,ghia-65a ?, vw dragster old style ,vw p-38 dropp tank special under byggnad ,the beast buggy,

13

vwove skrev:

du har hamnat i ett byt tills det funkar moment o det frammgår inte om reläet är bytt om inte byt vad har du att förlora ett 50år gammalt 6volt relä  Default/hmm ,så här gammla el grejor kan skapa konstiga fel,

Ja, får väl bli så antar jag. Får ladda upp kvällen med förtäring och kolla när nattbusen går hem inatt. För imorgon börjar ju resan till Tierp...

Typ 1 1960 - Under uppbyggnad

14

Och så klart hittar man fortfarande inte något fel...

det ända jag kunde finna som var "dålig" jord var jordkabeln som går till höger stålkastare. Men jag testade att koppla ur lamporna och det vart ingen skillnad.

Den dåliga jorden
http://i777.photobucket.com/albums/yy60/jhag1/IMG_3290.jpg

Sen märkte jag en till sak. När jag trycker på bromspedalen lyser belysningen i hastighetsmätaren och när jag släpper bromsen slocknar den...

/ Joakim

Typ 1 1960 - Under uppbyggnad

15

Du har inte drag på bilen eller haft??? Tänkte bara på om det är kontakten som det jordfel i. ICQ/an
(Men det har du väl redan kollat isåfall)  ICQ/ag

16

blir sugen att ta en närmare titt i din bil jag åker också till tierp ta med en test mejsel du hittar mig på 076-201 78 88 i helgen om du vill ICQ/ab

,ghia-65a ?, vw dragster old style ,vw p-38 dropp tank special under byggnad ,the beast buggy,

17 Senaste redigerad av jh (2011-08-26 09:27:49)

Roadkill skrev:

Du har inte drag på bilen eller haft??? Tänkte bara på om det är kontakten som det jordfel i. ICQ/an
(Men det har du väl redan kollat isåfall)  ICQ/ag

Noppe inget drag.


vwove skrev:

blir sugen att ta en närmare titt i din bil jag åker också till tierp ta med en test mejsel du hittar mig på 076-201 78 88 i helgen om du vill ICQ/ab

ok, ja det vore jättesnällt. Jag slår dig en signal. ICQ/ag Tack

Typ 1 1960 - Under uppbyggnad

18 Senaste redigerad av jh (2011-08-29 14:12:32)

vwove skrev:

blir sugen att ta en närmare titt i din bil jag åker också till tierp ta med en test mejsel du hittar mig på 076-201 78 88 i helgen om du vill ICQ/ab

Sorry, glömde ringa. När man såg alla fina bilar glömde man plötsligt bort sina problem. ICQ/ab

Du är mer än välkommen att kolla ivf antigen hos mig eller så kan jag åka ut till dit garage. Har en känsla av att det krävs ett någon annan kollar som kanske har andra synvinklar eller tankar än en själv.

/ Joakim

Typ 1 1960 - Under uppbyggnad

19

jag fick själv en massa att titta på o snacka med  ICQ/af slå en signal

,ghia-65a ?, vw dragster old style ,vw p-38 dropp tank special under byggnad ,the beast buggy,

20

jag blir galen på det här.

Statusen just nu är: Blinkers fram funkar perfekt ifall man INTE har några andra ljus igång men båda bakljusen blinkar samtidigt, skulle tro att nummerplåtsbelysningen också blinkar.

Har man framljusen på lyser framblinkersen och lyser starkare i takt med relät. samtidigt som bakljusen blinkar likadant.

Åtgärder som är gjorda:
Tagit bort onödiga skarvar
Polerat alla kontaktytor
Bytt blinkersspak
Bytt till en fresch jordfläta mellan växellådan och chassiet
Bytt Relä
Dragit jordar mellan alla lampor direkt till chassiet

Vad mer kan man göra än att börja om från början?

/Joakim

Typ 1 1960 - Under uppbyggnad

21

vwove skrev:

jag fick själv en massa att titta på o snacka med  ICQ/af slå en signal

Har du fortfarande tid är du varmt välkommen att hjälpa mig.  Du kan få en platta bärs ifall du löser problemet ICQ/ab

Typ 1 1960 - Under uppbyggnad

22 Senaste redigerad av jh (2011-11-23 11:31:20)

har fortfarande inte löst detta. Besiktning på fredag... suck

Igår kväll rev jag ut större delar av elsystemet och gick igenom alla kontaktytor, skalade av kablar som såg dåliga ut, bytte ut kablar. slipade ned jordpunkter, bytte jordpunkter. satte in en ny jordkabel på batteriet. Hade även beställt en +kabel till batteriet men fick en förkort så denna är ej utbytt. Vart det någon skillnad för det, nej.


Vad ska jag göra nu då?

Jordflätan som sitter på växellådan, visst sätter man den längst fram på noskonen och sedan i chassiet där växellådsfästet sitter, för där sitter den nu.

Symptomen just nu...
Testar att blinka utan fram och baklampor på: Då blinkar framblinkers som de skall men båda baklamporna blinkar samtidigt, även nummerplåtsbelysningen.

I och med att nummerplåtsbelysningen blinkar kan det betyda att det är jordfel i högerbakljus? För den hämtar ström ifrån kabeln som går till just bakljuset. ( http://www.thesamba.com/vw/archives/inf … /bug60.jpg ) Ska hur som helst se över den jordpunkten igen...

Testar att blinka med fram och baklamporna tända:
Då lyser framblinkers konstant samtidigt som det blir ljusskiftningar i takt med att reläet slår. Samma sak händer med baklamporna MEN det är bara en lampa och rätt lampa som får dessa ljusskiftningar. Vilket är positivt?


Är det någon som har tips på hur man kan felsöka? Det känns ganska hopplöst just nu ICQ/ac

...

Typ 1 1960 - Under uppbyggnad

23

Har du kollat blinkers spaken,kan ju va den som spökar.

24

Bara en tanke, vet att vissa bilar får problem med blinkers om signallampan i i-brädan är söder/saknas... vet inte om det är så med vw men vissa reläer kräver lite motstånd på den kretsen också.

25

barken skrev:

Har du kollat blinkers spaken,kan ju va den som spökar.

yes, jag har testat med andra spakar, ingen skillnad. Men risken finns ju såklart att det är fel på alla spakarna...

Lurv skrev:

Bara en tanke, vet att vissa bilar får problem med blinkers om signallampan i i-brädan är söder/saknas... vet inte om det är så med vw men vissa reläer kräver lite motstånd på den kretsen också.

Jadå, den som finns i kupén funkar, har faktiskt testat andra lampor men ingen skillnad.

Jag har två varianter av relän... två med 4st anslutningar och fyra stycken med tre anslutningar. Den med fyra stycken anslutningar är korrekt för min bil, men den med tre anslutningar finns på 61an och vad jag vet så har de likadan setup för broms och blinkers.

Reläet med fyra anslutningar har en +kabel som kommer från säkringslådan, en jord, en kabel som går till lampan i kupén och en sladd som går till spaken.

Reläet med tre anslutningar har en jord, en plus och en signal, signalen ska man dela så att den går både till kupén och till spaken.

.... så det kan VÄL inte spela någon roll vilket jag väljer?

Typ 1 1960 - Under uppbyggnad