1

Det klonkar/hamrar vid gaspådrag i 4:ans växel i farter mellan 60-80 (körde inte mycket fortare)
Ljudet var ett hamrande (kanske 2-3 gånger i sekunden) som lät som att det kom mitt under bilen (bakom förar/passagerarsäte) 
Alltid lite svårt att höra varifrån men det lät inte från någon specifik sida och verkar komma "bak" i bilen.

Det var inte alltid under gaspådrag utan kom och gick lite. Och bara när man gasade på lite, eller vid uppförsbacke.

Motorn är en vw 1.6l  diesel med turbo.

Några idéer vad det kan vara?

2 Senaste redigerad av Macke (2015-11-08 22:43:34)

Drivknutar som behöver fett!

Jag skulle inte bli förvånad om jag har rätt!
GW.P

3

Jaha, det låter ju oförskämt bra om det bara ska till lite fett. Det ska jag absolut kolla. Den förre ägaren sade att drivknutarna var lite slitna samt att damasken inte var bra. Är dessa lätta att komma åt och vad ska man använda för fett?

4

Drivknutsfett! Och byt den skadade damasken förstås.

Martin A

5

Okej, enklast borde väl vara att ta bort damasken och jämföra med en universalversion, eller finns det någon sida som man kan hitta rätt direkt?
Hur kommer det sig att de hamrar då de är osmorda?

6 Senaste redigerad av Macke (2015-11-08 22:51:26)

Den torra knuten kastar drivaxeln fram och tillbaka därav knackljudet som uppstår.
Dra axeln fram och tillbaka så borde du höra ett bekant ljud ICQ/ab

Damasker hittar du hos firmor som säljer VW delar
Paruzzi
Classic VW up north
VW custom Å speed parts
alternativt hos Mekonomen

Jag skulle inte bli förvånad om jag har rätt!
GW.P