Aha okej, hade ingen aning om att det skulle sitta ett gummi där!
man lär sig något nytt varje dag!
/Kristian
Du är inte inloggad. Logga in eller registrera dig.
Boxerville » Projekt » Kristian - Fifty shades of bay(late) -76
Sidor Föregående 1 2 3 4 Nästa
Du måste logga in eller registrera för att svara
Aha okej, hade ingen aning om att det skulle sitta ett gummi där!
man lär sig något nytt varje dag!
/Kristian
God Lördag!
Tänkte mecka lite igår men det kom 3 pall pellets så de fick bli min fredagsaktivitet..
Så då tog jag tillfälle idag och pulade lite!
All belysning fungerar nu efter lite skrapande på erjade
ytor, några lamp-byten och lite kabeldragning.
Jag har nog rensat ur säkert 50 meter kabel som inte gjorde någon nytta
alls i princip.(finns en hel del kvar)
Sen var det dax för spolarpumpen att få sig en omgång, det värkar
sitta två stycken om jag inte har helt fel?
En stor och en liten.
Då den stora hade brunnit och den lilla fungerade så gjorde jag
en omdragning av slang och fick det att funka klockrent!
Plockade även bort "Kepsarna" från framljusen och monterade
vita blinkersglas fram, samt röd/vita glas bak.
Tog en funderade på fälgarna som jag fick med till bussen..
Finns det något värde i dom? Kommer förhoppningsvis att åka så pass
lågt att dom fälgarna blir alldeles för stora 
Annars kan dom ju stå kvar och pryda två av mina hyllor!
/Kristian
har du 4 styck fälgar?? 
har du 4 styck fälgar??
Jajjemen 
Hej!
Igår tog jag tag i bakluckan, rost i rutinfästningen i nederkant.
Jag hade tur som fick med en extra lucka som var frisk i plåten,
tyvärr var den krökt så den passade inte alls.
Men jag tog lite av den friska luckan och började lappa ihop
luckan som passar 
/Kristian
Tja!
Arbetet rullar vidare.
Besiktning av bussen är bokad!
, men jag säger inte när
för jag har fått för mig att det är otur..
Men jag skickar upp lite bilder på det senaste jag pulat med.
Jag började med att "städa" ur bussen och kontrollera att
alla bälten fungerade som dom skulle, det gjorde dom!
Sen tog jag tag i motorluckan och svetsade fast ett av fästena som hade
gett med sig, i samma veva kopplade jag in den nya skyltbelysning
som ägaren innan skickat med men inte koppla in.
Efter det så var det läge att ge tankgivaren en omgång,
efter lite felsökning så hittade jag problemet.
Min lösning är väl inte helt korrekt egentligen men nu så visar
tankmätaren i alla fall något, om man inte tankar mer än 70%
ungefär för då går den i botten.
Nu har man i alla fall ett hum om hur mycket sås det är kvar.
/Kristian
Snyggt - bra jobbat!
Jäklar vad du jobbar på! Lycka till med besiktningen!
Martin A
Tack de lär nog gå åt!
Försöker att jobba på lite extra när man får tid över,
idag har jag kopplat in ett nytt signalhorn och tvättat av
fönsterrutorna lite..
Stod och sneglade lite på bussen efter en mindre provkörning,
tror bussen har närmare 9 nyanser av grått nu haha
Det är kul att åka buss!
/Kristian
God kväll!
I fredags så var det dax för besiktning.
Började bra med att bilen inte startade..
Men efter lite starthjälp av besiktningsmannen
så var vi igång!
Lite anliggande bromsar fram men de va inget ovanligt
om bilen stått några år sa han, bra bromsar runt om
och sen var det läge att kika lite under.
Bra helhet under och inga konstigheter i varken
golv, trösklar eller balkar.
Några små rosthål vid domkraftsinfästningarna men inget
allvarligt.
Han tackade så mycket för nostalgin en fredagseftermiddag
och jag fick åka vidare utan återbesök 
På lördagen så drog vi iväg till en liten loppis och
jag hittade en tankgivare som jag ska modifiera tänkte jag.
Sen tyckte polaren att jag borde åka porsche-fägar så han
fixade 4 däck åt mig så de va ju bara kränga på och montera!
/Kristian
Kommer bli skitfrän !
När är planen att köra med bussen? Frågar då du ju skapat en del arbete nu med framvagn/bakvagn.. Hjulhus osv.. 
Kommer bli skitfrän !
Jag hoppas på något liknande!
När är planen att köra med bussen? Frågar då du ju skapat en del arbete nu med framvagn/bakvagn.. Hjulhus osv..
Det är en ganska bra fråga, men så snart som möjligt. blir jag klar innan semestern så är jag mer än nöjd 
Idag kapade jag upp hjulhusen och provmonterade gavlarna.
Det hade ju varit lite busigt att åka 7x17" men vad jag
läst så verkar det omöjligt om man vill åka fånigt lågt..
/Kristian
Ähh omöjligt... är en fråga om hur mycket man vill kunna styra....min buss får 205*40*17fram.. Men det är ju som sagt en del jobb....
Ähh omöjligt... är en fråga om hur mycket man vill kunna styra....min buss får 205*40*17fram.. Men det är ju som sagt en del jobb....
Hmm då har jag nog lite o stå i, 225/45-17 sitter det på Mina 17.
Men det är väl bara pröva när man fått dit framvagnen och sedan ta ett beslut 
Coolt bygge! Ser fram emot att se den sänkt.
Kul med VW projekt i Motala!
Coolt bygge! Ser fram emot att se den sänkt.
Kul med VW projekt i Motala!
Tack! Ja det behövs ju lite mer stukade gamla
folkvagnar i Motala!
Sakta men säkert rullar det vidare.


/Kristian
Se till att schimsa ut gavlarna med brickor innan du svetsar fast rören, annars blir det besvärligt att få av och på framvagnen (avståndet mellan gavlar krymper efter svets)
Jag svetsar även ihop rören först innan jag fäster dom i gavlarna av samma anledning.
På övre räcker det med några svetspunkter vid skarven, hoppas du fick med den inre skarvhylsan jag gjorde till den?
Vet inte om han jag sålde framvagnsdelarna till tyckte det var viktigare att bygga luftslott än att vara rädd om nållagren? (240kr styck!). Hur som helst så måste dom plockas ur igen innan du börjar svetsa i gavlarna, annars är dom rökta direkt.
Räkna med viss bearbetning av lagerlägena efter svetsning, till det övre röret är en svarv nästan ett måste om du inte kan arborra eller har en stadig hand, en "dremmel" och bra mätverktyg.
Kör hårt!
Jag satte mina gavlar på insidan för att få så mycket plats som möjligt för däcken. Jag kör på 15 tums fälg och det blev ganska tajt. Så 17 låter som du får jobba lite. Lycka till, ska bli kul att följa ditt projekt.
Se till att schimsa ut gavlarna med brickor innan du svetsar fast rören, annars blir det besvärligt att få av och på framvagnen (avståndet mellan gavlar krymper efter svets)
Jag svetsar även ihop rören först innan jag fäster dom i gavlarna av samma anledning.
På övre räcker det med några svetspunkter vid skarven, hoppas du fick med den inre skarvhylsan jag gjorde till den?
Vet inte om han jag sålde framvagnsdelarna till tyckte det var viktigare att bygga luftslott än att vara rädd om nållagren? (240kr styck!). Hur som helst så måste dom plockas ur igen innan du börjar svetsa i gavlarna, annars är dom rökta direkt.
Räkna med viss bearbetning av lagerlägena efter svetsning, till det övre röret är en svarv nästan ett måste om du inte kan arborra eller har en stadig hand, en "dremmel" och bra mätverktyg.Kör hårt!
Tack för lite matnyttig info!
Den inre hylsan fick jag med, drog ut nållagrena och
kollade över dom och dom verkar vara skapliga.
Jag satte mina gavlar på insidan för att få så mycket plats som möjligt för däcken. Jag kör på 15 tums fälg och det blev ganska tajt. Så 17 låter som du får jobba lite. Lycka till, ska bli kul att följa ditt projekt.
Hur mycket utrymme vann du på det?
Grundtanken var ju att köra med 14" och rostiga kapslar
men vi får se vart de slutar. Tack!
storleken på hjulen och graden av sänkning/hur låg du vill ha bussen, avgör ju mycket hur mycket plats du får ovanför hjulen senare..
=var du skall sitta när du kör..
sen finns det ju en minsta möjliga höjd som är körbar också..
det blir en del pill med växellänkaget också, styrstag broms servo som inte får plats..skall byggas om.... och inte att förglömma bakvagnen och motor låda,dom vill ju gärna upp, om du vill komma lågt.. tank motor rums golv/tak. osv..
så för att få ihop busseni sommar, satsa på en vettig låghet ,så slipper du kötta större delen av bussen. det är lätt att kapa, men att sedan knyta ihop allt igen..det tar massor av tid.
nya hjulhus lägre stolar....
Uppflyttad bakvagn innebär problem med motor rums tätning, motorlucka?? växellänkage, kopplings vajer, handbroms vajrar frigångs problem vid tank start fläktkåda..ev nya bakre hjulhus beroende på Hjulstorlek...
Uppflyttad framvagn, växellänkage stolar trångt till ben/ratt takrymd..
Nej jag är inte negativ.. är ju själv i ett toklågt bay/"barndoor" bygge, så jag har drabbats.. och är inte heller färdig.
Det är lätt att titta på riktigt låga baybussar.. Men vad man ofta glömmer, är att dom är "bodydroppade" dvs ytterskinnet på karossen är lossat från insidan/schassiet. och nerflyttat..
Även detta är mycket jobb..
Sen att riktigt låga fordon ofta har luftfjädring för ca 30-50 tusen kronor..
ja det går att göra billigare genom div fullösningar som fungerar skitdåligt och ger huvudvärk ...
så en fast fjädringshöjd på lagom höjd, brukar vara det vettigaste i längden..
Annars räkna med en packe pengar och tiiiid... 
där sitter jag.... 
Sidor Föregående 1 2 3 4 Nästa
Du måste logga in eller registrera för att svara
Boxerville » Projekt » Kristian - Fifty shades of bay(late) -76
Currently installed 2 official extensions. Copyright © 2003–2009 PunBB.