1 Senaste redigerad av Hamster (2016-05-22 23:03:27)

Hej!

Äntligen har jag köpt min första buss!
Kommer lägga upp bilder osv på det jag gör men även tankar och funderingar då jag vet att det finns många här med bra kunskap.

Bussen är en 76 : a men jag vet inte vad det är för motor.
Det sitter dubbla solex förgasare och den går inte som den ska, så mycket vet jag iaf.
Rostlagad är den och en hel del plåt är bytt. Några ställen som är bra lagade och några ställen som är mindre bra.

Vad har jag då för planer med bussen?
Jo, tanken är en riktigt låg buss med fin lack och en inredning som jag ska snickra ihop själv.

Lägger upp lite bilder så ni får ett hum om vad jag ska jobba med. Kan tillägga att jag precis köpt ett hus så hur mycket tid jag får över till bussen återstår att se.

http://s10.postimg.org/ombuv01ix/20151025_194543.jpg

http://s10.postimg.org/6ef0u3yd5/20151101_120522.jpg

http://s10.postimg.org/lqyro4xix/20151101_120553.jpg

http://s10.postimg.org/dk6rwk7g9/20151101_120628.jpg

http://s10.postimg.org/ov9fkxebd/20151101_120653.jpg

/Kristian

Go for a ride, it's the destination.

2

Lycka till. Ska bli kul att följa. ICQ/ab

3

Tycker att bussen ser bra ut, grattis till det nya huset och lycka till med bussen  ICQ/ab

If one does not fail at times, then one has not challenged himself.

Early Bay 71a "Polisbussen",  Bubbla 61a,  Bubbla 62a ratlook R.I.P

4

Trevligt.. Försök att hålla modifieringarna små så du kan nyttja den varje sommar.. Lätt att ett projekt spårar ut.. Min bay visade sig vara kraftigt fusklagad.. Och rostig...Och sedan spårade det ur.. ICQ/ad typ tok tok sänkt annan motor låda luftfjädring och massa annat böös..stått still sedan.  aldeles för många år.. ICQ/ad  men den skall bli färdig.. ICQ/ag
Så som ett vänligt råd.. Gör det nödvändigaste.. En mycket enkel inredning och ut och njut..sen uppdatera efterhand.

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

5

Tack så mycket! ICQ/ab

I första hand ska jag ta reda på varför inte motorn går som den ska. Så den ska ur och få en ordentlig genomgång samt lacka o putsa upp den lite.

För övrigt funderar jag lite på sänkningen. Är det nya gavlar, dropspindlar och dubbel sänksats som gäller om man vill åka ordentligt lågt?

/Kristian

Go for a ride, it's the destination.

6

Hej!

Har under en längre tid försökt få min motor att gå skapligt men nu börjar jag bli tunnhårig..

Jag började med att byta stift, kablar, rotor ,fördelarlock och konding.
Gjorde rent föggarna ordentligt och bytte alla pckningar och membran.

Bilen gick fortfarande skit, hittade några hål på vakumslangen till bromsservot.
Bytte slang och fick motorn att gå skapligt på tomgång men ville inte alls varva upp.
Har skruvat som en galning på blandskruvarna och nu går den fint och svarar bra
på hela registret, men..

Så fort jag ska provköra bilen så dör den.. hinner bara släppa upp kopplingen lite
sen dör den direkt, ingen kraft alls.. aldrig varit med om något liknande men
det kanske är någon här som har någon bra ide?

Jag kollade stiften dom var svarta och torra (går fett?), drog ner blandningen så mycket jag kunde
och så att den fortfarande svarade skapligt på gas, men iväg kommer jag inte för det..

Någon som vart med om liknande?

/Kristian

Go for a ride, it's the destination.

7

kanske någon boxerville anhängare i din närhet, som kan komma på en fika och titta lite???
bor liite för långt bort tyvärr.... ett par extra ögon kan hjälpa ibland..
funkar bränsle pumpen.. kanske bytt till en ny kina tillverkad som surar ner motorn???
inte helt ovanligt med nya, som har för högt tryck.

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

8

Tog en kik på pumpen och den ser "original" ut.
Motorn är en 1800 med dubbla solex pict34 pdsit 2/3

En tanke som slog mig nyss va toppackningarna..
Ett komp-test får bli nästa test!

/Kristian

Go for a ride, it's the destination.

9

Tja!

Nu har jag gjort ett komptest, 2an är lite högre och 4an lite lägre.

Jag vet inte hur mycket det ska visa original
men det här är mitt resultat:

Cylinder 1
http://s15.postimg.org/52dglskzf/IMG_20160405_164515.jpg

Cylinder 2
http://s15.postimg.org/3xjegeyij/IMG_20160405_164840.jpg

Cylinder 3
http://s15.postimg.org/rpspry0jf/IMG_20160405_163701.jpg

Cylinder 4
http://s15.postimg.org/e67a8hx6j/IMG_20160405_164052.jpg

Funderingar? Idéer? Tankar?

/Kristian

Go for a ride, it's the destination.

10

om du pumpar in lite olja i cylindern med en oljekanna,
Kör några varv med starten.

Ta ett nytt kompprov.

Ökar värdet är det kannringsproblem.
Gör det inte det är det otäta ventiler.

"ljushuvud"

11

Ska prova det nästa gång!

Idag fick jag ut bilen på vägen och åkte en sväng!
Samma bekymmer som innan
men om jag pumpade på gasen hela tiden så gick det skapligt.

Kan jag ha strul med bränslepumpen?
Sitter och kollar runt lite men det verkar vara en djungel,
olika längd på drivstänger osv.. men jag hittar inte någon
info angående bränslepump till min motor, en 1800cc(AP)?

Eller ska man gå över till elektronisk? då får man ju
såklart strypa trycket och köra med ett relä som går
av tändningsimpulser..

/Kristian

Go for a ride, it's the destination.

12

Har du kollat ventilspel? Samt ställt tändning med lampa?

13

Tändningen är stalld med strob, 7,5° förtändning ungefär.
Ska se till att ställa ventilerna vid nästa tillfälle! Men kan dom ha så stor påverkan?

/Kristian

Go for a ride, it's the destination.

14

Ok! Det är viktigt faktiskt. Du tappar ju kompression och dessutom, det blir ju svårare för en kolv att suga in sin bränsleblandning i cylindern om du skulle ha anliggande ventiler (avgasventil i exemplet) Men det är ju lurigt utan att höra din motor. Kan ju vara både något enkelt och något större fel. Hoppas du hittar nån bov!

15 Senaste redigerad av Hamster (2016-04-09 00:34:30)

Tog tag i bilen idag igen och provade ställa ventilerna.
Alla stod skapligt och efter en mindre justering så visade
de sig att det inte löste mitt problem..

Imorgon ska jag prova med en elektrisk bränslepump om det kan vara
så att jag saknar lite soppa och en ny tändspole, återkommer med resultat,

Skam den som ger sig!

/Kristian

Go for a ride, it's the destination.

16

God kväll!

Idag bytte jag pump till en elektrisk utan större framgång..
Men sen började jag tänka till lite och en tanke som slog mig
var att mina luftfilter troligtvis inte alls är anpassade till förgasarna.

Det sitter ett öppet filter alá biltema på varje förgasare och efter
en stund av eltejpande så hade jag minskat flödet avsevärt och
bilen gick betydligt bättre..
Suckar lite på låga varv men går bra på högre, kan de vara så att jag
behöver få tag i en originalburk alternativt bygga en egen burk med
"rätt" motstånd för att få den att lira 100%?

Har letat lite men det verkar vara svårt att få tag i en luftburk
till dessa maskiner med dubbla förgasare..

/Kristian

Go for a ride, it's the destination.

17

Jag tror jag har luftrenare till en sån. Ska kolla.
Martin A

18

Gör gärna det, finns absolut intresse om du har en!

Martin A skrev:

Jag tror jag har luftrenare till en sån. Ska kolla.
Martin A

Go for a ride, it's the destination.

19

Kan va så att delarna ligger i en av bussarna som är på vinterförvaring och kommer hem den 26:e.
Ska kolla imorgon.

Martin A

20

Hej!

Tack Martin A för den smidiga affären och pratstunden!

Köpt mig en luftburk idag och monterade den, blev lite sent så jag han inte
med att provköra och justera förgasarna ordentligt men det blev skillnad
på tomgång så det går absolut åt rätt håll!

/Kristian

Go for a ride, it's the destination.

21

Hej!

Idag tog jag än längre runda och fortsatte justeringen
av förgasarna.
Efter en del pulande och omjustering av
chokarna så gick bilen riktigt bra tillslut!
Nu ska jag bara ställa tändningen igen och göra det sista finliret.
Inget sackande på låga varv och riktigt trevlig att puttra runt i!  ICQ/ag

Nästa steg är att tag tag i belysningen.
Framljus och höger blinkers bak är det
ända som fungerar i belysningsväg, så jag
har nog lite kabel att gå igenom!

Bjuder på ett litet klipp!

/Kristian

Go for a ride, it's the destination.

22

Najs! Bra jobbat. ICQ/ag

23

Sätt dit en motorrumstätning med! Finns fina smidiga i typ skumgummi som är relativt enkla att få dit. Classic VW har, köpte min där. Kul att den går, låter bra  ICQ/ab

24

Tack!

Riktigt gött att man får resultat efter allt meck och funderande!
Motorrumstätning? Den gummilist som sitter vid luckan ovanför motorn? ICQ/ab

/Kristian

Go for a ride, it's the destination.

25

http://www.classicvw.se/motorrumstatnin … ts_id/1467

Sitter mellan kylplåtarna och plåten i motorutrymmet.

Typ2 Bay dubbeldörrad halvglasad panel-72