Tänkte montera bl.a. en 12 volt varvräknare i 6 volts bubblan, men tyckte det var onödvändigt att använda någon dyr omvandlare med överkapacitet till det. Så jag har tagit fram en liten 6-12V omvandlare just för ändamålet.
Den är specificerad att lämna max 2A ut (kortvarigt), så det är inget man kopplar in en stereo eller dylikt till utan som sagt tänkt att driva mätare och annan strömsvag utrustning. Som ett exempel drog de två VDO varvräknare jag testade klart under 0,1A.
Test med 12V 3W glödlampa, 6,4V batterispänningen in och 12,5V ut från omvandlaren. Strömmen ut (12V) mättes till 0,25A och strömmen in (6V) var då 0,53A, vilket jag får till en effektivitet på ca 92%.
Inkopplingen är lätt, man kopplar bara in omvandlaren till 12v+ och - på varvräknaren (kommer med kabelskor på 12V ut). In kopplar man till jord och lämplig 6V källa bakom instrumentpanelen. Signalen (från varvräknaren) kopplar man in som vanligt. Jag har testat det med 2st äldre VDO varvräknare och det har fungerat utmärkt.
Pris: 100kr inkl porto.

Lathet skall tydligen straffas.