1

Hej! Skulle sätta in min 1600 dp motor i bussen men fick problem.

Styrhylsan (ej med på bilden) var för stor för hålet i tryckplattan..
http://forumbilder.no/images/2015/10/25/image6b2e7.jpg
http://forumbilder.no/images/2015/10/25/image5ab62.jpg

Sitter en svetsloppa på urtrampningslageret, kan detta vara moddat då det suttit en b18 motor i?

Fått tips på aningen byta tryckplattan till en 200mm 15-1600 solfjäder platta och slå ut ringen ur.
Eller köpa ny styrhylsa och urtrampningslager.

Vad säger ni andra kunniga?  ICQ/ab

Typ 2 -72
Typ 1 -61 (Är väl sambons, men jag kör den Haha)

West Coast BugMeet Crew

2 Senaste redigerad av Svwerker (2015-10-26 16:47:04)

Den tryckplattan funkar inte med den nya (efter -71) urtrampninglagret med styrhylsa.
Tycker att det ser ut att vara en 180 mm tryckplatta, tror att 200 har 9 fjädrar och i så fall ha något bytt svänghjulet för 1600 ska ha 200 och efter -71 utan ring i mitten.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

3

Eller så är det en 1300 dp. Default/hmm

Bubbla -62

4 Senaste redigerad av RK (2015-10-26 18:11:29)

Så då ska det funka om jag köper en 200mm tryckplatta? Så får jag slå bort ringen från den nya..

Det är en ADmotor

Typ 2 -72

West Coast BugMeet Crew

5

Byt urtramningslagret också

"Besvikelsen över dålig kvalité varar längre
än glädjen över ett lågt pris
vw 1300-66 cab

6

AD är 1600, då har någon bytt svänghjul. Du behöver få tag på ett 200 svänghjul annars passar inte tryckplattan. Finns en tråd om svänghjul här på forumet.

Bubbla -62

7

Köper jag detta så skall det funka?  ICQ/ab

http://forumbilder.no/images/2015/10/26/image.png
http://forumbilder.no/images/2015/10/26/image160de.png

Typ 2 -72

West Coast BugMeet Crew

8

Svänghjulet som sitter på nu är ett 109 kuggs..

Typ 2 -72

West Coast BugMeet Crew

9

Nej.
(om du bemödade dig om att demontera befintlig koppling(tryckplatta/lamell) skulle du förstå att du inte får dit en 200mm tryckplatta/lamell på ett svänghjul som är 180mm. Ytterligare: hur många kugg är det på svänghjulet: 109(6V) eller 130(12V)?)

10

Då slaktar jag 1500motorn jag har i reserv och tar 130kuggs svänghjulet och lamellen från den.
Sen köper jag de delar som nämnts ovan så lär det ju funka.

Lönt jag köpte en 12v startmotor för 109kugg  ICQ/ad

Typ 2 -72

West Coast BugMeet Crew

11

http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=15295

Bubbla -62

12

Tackar för länken!

Vet inte om jag blev mycket klokare.. Men om jag förstått tråden rätt så borde det funka om jag bara byter tryckplatta?
Byter till en sån här(?):
http://forumbilder.no/images/2015/10/26/image219f8.png

180mm = 109kugg?

Typ 2 -72

West Coast BugMeet Crew

13

Ja så långt passar det men det finns en anledning till att 15-1600-motorer fick 200 mm.
Förstår inte varför man byter svänghjul för att få en mindre koppling till en starkare motor, VW gjorde tvärt om

Nä 6V = 109 kuggar, se länken ovan.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

14

Men jag har ju en 12v startmotor för 109kugg  ICQ/ab har 2st om jag ska vara helt korrekt då jag fick med den ena o byta om den andra inte passa..

Så det finns 12v för 109kugg ju

Typ 2 -72

West Coast BugMeet Crew

15

Ja men då var de bilarna utrustade med 12V som option, fanns bl.a. på militär- och polis-bilar. Annars gäller i Europa att -67 har 6V men 130 kuggar och 12V kom -68 (-67 i USA) så det är vanligare med 6V start för 130 kugg än de du har.

Ali G

16

Okej.  ICQ/ab

Men för att göra detta lätt för mig så skall det funka med 180mm tryckplatta utan ring och nytt urtrampningslager?

Typ 2 -72

West Coast BugMeet Crew

17

Det finns en risk att kopplingen slits onormalt snabbt efter den lite för liten men annars funkar det.

Ali G

18

Tackar för svaret!

Jag förstår ju meningen varför man sätter större till större motor  ICQ/ab

Typ 2 -72

West Coast BugMeet Crew

19 Senaste redigerad av David, Luleå (2015-10-29 15:38:42)

För att göra det lättaste. Jag tror att det går att bara lirka bort ringen du har på tryckplattan och sen använda den tillsammans med ditt urtrampningslager (om det inte är slut förstås) och den saknade styrhylsan. Men att det är en för klen koppling för motorn kommer du inte undan ändå. Speciellt om du även ska ha den i en tung buss...

Men annat som kan spöka. 108-kuggars startmotorn har (iallafall 6voltsversionen) grövre axel än 130-kuggars. Vad har du för bussning i växellådan? kolla det så att det stämmer innan du har motor på plats och ligger under bilen med en startmotor i näven som inte går in i lådan.

Bästa är ju att sätta rätt svänghjul, koppling och startmotor i bilen så att allt lirar ihop. Till nästa gång allt åker isär, (kanske inte är du längre) kommer inte nån att veta vad det är för hokuspokus när de ska byta delar annars.

Man vet inte att man inte kan innan man provat.

20

Bussen är tänkt att behållas så lär bli mitt problem igen senare.
Startmotorn har jag redan satt fast i lådan så de va inga bekymmer där  ICQ/ab
Jag tackar för alla svar  ICQ/ag
Tråden kanske väcks upp senare om det går helt fel.

Hade ekonomin tillåtit så hade jag självklart bytat svänghjul, lamell och tryckplatta!
Men ibland/oftast är det som det är..

Typ 2 -72

West Coast BugMeet Crew

21

Enligt länken ovan så undrar jag om det är rätt svänghjul. Den nya infästningen med O-ringtätning och 109 kugg fanns i princip bara 1966. Sitter det ett äldre svänghjul är det mycket som kan gå fel, i bästa fall oljeläckage och i sämsta fall släpper svänghjulet. I båda fallen blir det dyrare än att byta svänghjul nu och göra rätt från början.

Ali G