1

Hej.

Håller på att bygga ihop en Split buss -64 och det är 12v system på den men tankmätaren och klockan jag fått med står det 6V undertill.

Går det att konventera dessa på något smidigt sätt? Eller är det ett motstånd som häller.

Tankmätaren verka fungera lite halvt, så länge jag inte jorda den så lampan lyser så verka den vissa rätt. Men jorda jag den så lampan lyser så hoppa den upp på full tank. *Skumt.

2

Du kan ju förstås koppla ett enkelt och billigt förkopplningsmotstånd, ett till klockan och ett till tankmätaren.
Men för att med hjälp av Ohms-lag kunna räkna ut hur stort dessa motstånd skall vara måste du känna till hur mycket ström respektive instrument förbrukar.
Det enklaste är ju att använda en spänningsomvandlare, 12 till 6 volt, den behöver inte vara speciellt kraftig, då dessa båda instrument drar väldigt litet ström.

Jag erkänner gärna att jag är dålig på bussarna, då jag aldrig mekat eller kopplat något i alla fall inte i en splitbuss, men är tankmätaren elektrisk i dessa? samtida typ 1 hade ju en mekanisk tankmätare, med en wire mellan flottören och mätarens nål, men det kanske inte funkade i en typ 2 då avståndet mellan tank och mätare är betydligt längre...?

Lampor??
Menar du klockan och tankmätarens instrumentbelysning?
Det är i så fall vara att byta till 12V-lampor.

Nu kanske jag missförstår dig när du skriver om hur du jordar lampan i tankmätaren, men så som jag fattar det har du lyckats koppla lampan så att den ligger i serie med visarinstrumentet, och då kan jag gott tänka mig att den visar full tank, du har nämligen nu byggt om din tankmätare till en amperemeter som i praktiken mäter strömmen som passerar lampans glödtråd, men som redan skrivits, jag kan ha massuppfittat dig.

Sedan rent teoretiskt, om du ansluter en 6 volts tankmätare till 12-volts elsystem så kommer den att visa att du har dubbelt så mycket bensin i tanken som du verkligen har... I praktiken är det litet annorlunda, den visar för mycket en stund för att sedan gå sönder.

Rent teoretiskt skulle det vara likadant med klockan, den går dubbelt så fort... men den är ju egentligen ett elektromekaniskt instrument med en svängande del som heter "oro" inuti sig, en sådan har nästan alla mekaniska klockor. I sådana här elektriska bilklockor brukar det vara en enkel elektrisk svängningskrets med spolar som på elektromagnetisk väg påverkar oron att börja svänga med 60 svängningar i minuten, ja egentligen 120 svängningar, som då på mekanisk väg omvandlas till sekunder på urtavlan... De där spolarna tål nog inte 12 volt, och då skulle koppartråden i dessa skulle säkerligen brinna av om de fick dubbla spänningen, så det vore ju rent av ur-dumt att ansluta en 6 volts klocka till 12 volt, om nu ordvitsen godtas..  ICQ/ad

Iofs har jag sett bilur i gamla VW med ett rent mekaniskt ur, ett sådant man måste vrida upp, men med elektrisk belysning... men det är alltså inget sådant du har?

Förutom att använda sig av en spänningsomvandlare, så kan man ju tänka sig att köpa nytt tankinstrument och klocka, det finns ju numera från såväl VDO och andra tillverkare i retro-stil... troligtvis får du då också byta givaren i tanken. Klockan behöver ju liksom ingen givare, den ställer man om två gånger om året!
(Klockor koppas direkt till batteriets pluspol via en hängsäkring på några få ampere nära batteriet, kopplas alltså inte över huvudbrytare/batterifrånskiljare).

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."