1

Medföljande högtalarkablar är i mina ögon väldigt tunna.
Funderar på att uppgradera till 1,5m2 från nån billig leverantör,
men blir osäker på om det är nån mening?
Dom som följde med är c:a 1,4mm diameter MED isolering,
kanske 0,4mm diameter bara ledaren (dåligt skjutmått).

JVC CD-spelare 4x40W, 2st 5,25 fram, 2 st 6x9 bak.

Dessutom medföljde 2 st "basfilter" för att "skona framhögtalarna" . . .
Ren bluff eller ska dom dit???

" . . . if I told you all that went down
        it would burn off both of your ears . . . "

2

Det är inte 1,5 mm^2 du menar? 1,5 kvadratmeter kabel kan blir lite körigt att få dit. ICQ/ad
Den kabel du har är ca 0,12 mm*2 så du får ca 10 ggr större area med den nya, en bra idé då det är basen som drar ström.
Filtret skulle jag nog montera, lite beroende på vilken delningsfrekvens det har men om framsystemet inte är gjort för låga frekvenser så blir det bättre men 6x9 är oftast inga höjdare när det gäller att återge låga frekvenser.
Det finns 2,25" som har bättre frekvensomfång än 6x9 och tvärt om.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

3

ja ja ja mm millimeter såklart kvadratmillimeter då – übereinz?!   ICQ/ad

det blir en kabelinvestering på 119:- tror jag.

vad delningsfilterna har för delningsfrekvens vet jag ej, helt omärkta svarta burkar
med ganska grova kablar in o ut, kan vara en odelad kabel genom en plastklädd
trådrulle för min del  ICQ/ad

dom åker nog dit ändå, dom var ju ett rekommenderat tillbehör i seriös butik   Default/lol

4 Senaste redigerad av MrPete (2015-09-29 20:37:21)

Om man har separata utgångar och steg finns ingen vits att montera delningsfilter längs kablarna.. men om man inte kan ställa in eq separat eller om de drivs av samma steg kan det ju vara idé att använda. Minns att jag för länge sen kopplade kondring i serie med plus och spole mellan polerna till bas, för att filtrera bort de högre frekvenserna.

Edit: eller om det var tvärtom med placering, minns inte säkert.

5

ok, nu blir det befintliga grejer enl inlägg #!, inga slutsteg inga lådor etc
men
ska filtret sitta så nära högtalaren som möjligt eller nära cd/radio huvudenheten?
kan man vända det fel??

sen tänker jag väga kompletta installationen, del för del eller så, för att efter det
försöka hitta kvoten mellan bra ljud/låg vikt, jag är ju lite viktväktare, långt inne . . .

6

Var filtret sitter spelar ingen roll men beroende på vilken typ det rör sig om så är det viktigt att det kopplas rätt. Kolla med de som sålde prylarna om det inte finns någon märkning.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G