176

HenrikL skrev:

Trevligt! Kan vi hoppas på en projekttråd här på Boxerville?

Till att börja med blir det en blogg för närmsta bekantskapskretsen. Än så länge händer inget spännande. Om det gör det så skall jag dra upp det på Boxerville också.

Bloggen nås på www.emailleblau.wordpress.com om någon är intresserad. Mest nörderier om detaljer. Inget intressant egentligen.

177

OJ!!??...WTF !!??...Stackare!!
Ibland är man tvungen att göra val i livet.
Jag får bara hoppas Du fick ordentligt med pengar emellan och att Du trots avsaknaden kommer kunna leva med den nya bilen- även om tankarna säkerligen ligger kvar hos den gamla pärlan.  ICQ/ad

Take Care!!

178

63 Highlight skrev:

OJ!!??...WTF !!??...Stackare!!
Ibland är man tvungen att göra val i livet.
Jag får bara hoppas Du fick ordentligt med pengar emellan och att Du trots avsaknaden kommer kunna leva med den nya bilen- även om tankarna säkerligen ligger kvar hos den gamla pärlan.  ICQ/ad

Take Care!!

ICQ/af

179

http://forumbilder.se/GA6HU/emalj-1-4-2.jpg?width=450

Har ju lovat att lägga upp lite om Porschen på Boxerville också. Så, med detta inlägg påbörjar jag en sammanfattning av vad som hänt.

Med bilen hemkommen från Göteborg så var det dags att begrunda vad man köpt. Bilen har alltså aldrig renoverats från grunden, men har å andra sidan aldrig varit riktigt dålig. Ett kirurgiskt plåtjobb hade utförts några år tidigare (trösklar, främre golv och värmekanaler) och motorn hade renoverats för tusen mil sedan. Bilen ser bra ut på bild, men tittar man närmare ser man att det är en äldre yttre omlack som varit med om en del. Det passar mig bra eftersom jag vågar använda den ordentligt.

Givetvis behövdes lite praktiskt småfix för att få bilen som jag ville. Rullbälten, Optimabatteri och huvudbrytare fick bli mina första steg.

Sedan fick bagaget en uppsnyggning med ny huvlist, läderrem till reservhjulet och lite ny lack för att fixa en gammal bättring i fel nyans.

Detta kanske låter futtigt jämfört med era jätteprojekt, men för mig var det viktigt att göra detta för att ta ägandeskap över bilen och få den att kännas som min.

180

http://forumbilder.se/GA6I5/img-0013.jpg?width=450

Den tidigare ägaren Joakim hade skickat med nya kränghämmarbussningar som jag monterade. En intressant notering är att konstruktionslösningar som på ytan liknar VW alltid är liiite mer komplicerat på Porsche. Det gäller även infästningen av kränghämmaren.

Efter lite provkörning upptäckte jag att bilen betedde sig lite lustigt när man körde över gupp. Detta spårade jag till att lagerläget för ledbultbussningen i vänstrastyrspindelns överfall var ett par tiondelar större än normalt. Det var snyggt och prydligt uppbrotschat till överdimension, men så hade någon lagt i en standard VW bussning som givetvis låg och glappade…

Mats Svensson var räddaren i nöden och svarvade en bussning i lagerbrons från min ritning! Felet upptäckte jag på en söndag då jag rev allting och på måndagen fick Mats en ritning. På torsdagen damp ett vadderat kuvert ned i brevlådan och samma kväll var allt återmonterat och bilen åter brukbar. Tusen tack!

181

Alltid till din tjänst Tobias ICQ/ad

182

http://forumbilder.se/GA6LB/img-0179.jpg?width=450

Förgasarna i min C kändes bekanta: Zenith 32 NDIX, alltså samma typ av förgasare som jag hade i S-Ghian. Här dock i den större varianten med 28 mm halsringar istället för 24 mm som jag hade tidigare.

Jag inbillade mig att förgasarna flödade över vid första provkörningen, så de fick lite nya packningar och nålventiler. Jag smög också upp lite i lågfartsmunstycke, från 50 till 60. En kul detalj visade sig vara att förgasarna är ”matching numbers” med motor och bil!

Nålventilerna från Stoddard fick dock bytas en gång till. En hängde sig ibland i stängt läge visade det sig efter några mil. Jag fiskade upp ett par begagnade original från bra-att-ha burken och har kört c:a 300 problemfria mil efter det. Som vanligt skall man inte tro att nytt är bättre än gammalt...

183

Hej.
Jag läste reportaget i Klassiker. Trevlig bil. Bra text och fina bilder. Kul med en sådan pärla.

Jag har en -61typ 1 i samma stadium. Aldrig renoverad med välskött. Jag blev lite nyfiken på din förbättring av blinkersen. Även jag upplever att folk idag inte ser/fattar att de små baklyktorna blinkar. Vad har du hittat för bra 6v led lampor och vilket blinkrelä kör du med?

I typ 1an är det ju tvåtrådiga kombinerade lampor broms/blink/bakljus. Visst är det separata i Porschen?

Man vet inte att man inte kan innan man provat.

184

Hallå David! Porsche 356 (liksom LL Ghia) delar lampa för bromsljus och blink, så på dessa funkar min metod. Vet inte om set finns lamplösningar för tvåtrådare. Jag köper mina lampor och reläer hos CTA service i Norrtälje. Kolla med dom!

185

Ok. Ska läsa på lite mera. Men med rätt relä och lampor, är det bara att byta/ bolt on på original kablaget eller ska det kopplas special?

Man vet inte att man inte kan innan man provat.

186

För mig var det bolt-on. Behövde dock ha ett relä med separat utgång för indikatorlampan för Porschen.

187

TobiasL skrev:

http://forumbilder.se/GA6LB/img-0179.jpg?width=450

Förgasarna i min C kändes bekanta: Zenith 32 NDIX, alltså samma typ av förgasare som jag hade i S-Ghian. Här dock i den större varianten med 28 mm halsringar istället för 24 mm som jag hade tidigare.

Jag inbillade mig att förgasarna flödade över vid första provkörningen, så de fick lite nya packningar och nålventiler. Jag smög också upp lite i lågfartsmunstycke, från 50 till 60. En kul detalj visade sig vara att förgasarna är ”matching numbers” med motor och bil!

Nålventilerna från Stoddard fick dock bytas en gång till. En hängde sig ibland i stängt läge visade det sig efter några mil. Jag fiskade upp ett par begagnade original från bra-att-ha burken och har kört c:a 300 problemfria mil efter det. Som vanligt skall man inte tro att nytt är bättre än gammalt...

Hej
Nu har du säkert löst litteratur kring NDIX, men jag har en bok från -67 som avhandlar en del om dessa förgasare, flottörhöjd och bränsleproblem etc.
Jag kan fota de vitala sidorna om du vill.

You should want it to be hard, then no one can replicate what You did create!