1

Hej!
Ny här och ganska nybliven ägare av en t3 1982 fd.televerketbuss som nu är campinginredd.
Nu är vi i Polen på väg söderut (hoppas jag).

Fick lite problem att få ur 4:an när jag kört en längre bit i förrgår. Efter detta har det gått bättre igen bara man tagit det lugnt.

Var på verkstad idag och kollade att det fanns olja på lådan och det var lugnt.
Sen körde vi på en lite större väg och höll ca90-100 några mil.
Då kom problemen igen.

Vet inte om jag vågar använda 4an mer?
Läste någonstans om en plastkula i länkaget bak vid lådan vilket jag hittat, hur syns det om den är dålig?

Hur hittar man någon som skruvar gamla vw i polen?
Ska man hitta en vanlig VAG-verkstad?

/ Janne

T3 Tele 1982

2 Senaste redigerad av hulxid (2016-03-02 02:48:55)

Det blev växellådsbyte i södra Polen innan vi fortsatte söderut.
Tur att det fanns så mycket trevliga och otroligt hjälpsamma människor där!

Blev lite orolig senare när det läckte olja på vänstra sidan av motorn när vi stod snett i en backe några timmar.
Fyllde på 2dl och efter det försvann det inget, inte märkbart i alla fall.

Någon som har någon idé hur/var/varför det läckte när bilen stod snett?

T3 Tele 1982

3

Det kan inte vara så att packboxen till drivaxeln är dålig på ena sidan?
När bilen lutar får den upp så mycket olja där så det läcker ut?
Bara en teori

Nytt mob nr...

4

Tror inte det, får för mig att det var droppar längre bak men avgassystemt var i vägen så jag kunde inte se så mycket just då.
Jag får titta närmare när jag hissar upp bilen nästa gång.

Jag ska byta olja innan sommaren tänkte jag, en gubbe sa idag att man skulle ha "rak" 30 olja, typ som man har till gräsklippare, då läcker det mindre generellt.
Någon som vet eller har åsikter i frågan? Vilken typ av olja kör ni med?

T3 Tele 1982