1

Hej allihopa!

Har länge haft en kärlek till de luftkylda tyska bilarna och har funderat länge på att införskaffa ett projekt och rusta upp.
Läst mycket i forumet och inser ju att det är mer än vad man tror och sett många lyckas och ett par som tappat lusten och gett upp.

Jag är relativt mekaniskt lagd och inte totalt ovan att svetsa och så vidare kan tilläggas. Och om jag skulle gå bet på något har jag många vänner som kan allt om det även om de är V8-älskare.

Min fråga till eder alla är vad har ni för råd att ge en som funderar ge sig på antingen en bubbla eller en buss?
Vad ska man göra för att inte gå i väggen och ge upp?
Vad är det som ni märkt, att nybörjare oftast gör för fel?

/Krille

2

En visdom kan jag ge dig iallafall,köp ett så komplett objekt som det bara går..att komplettera med inredning,smågrejor mm kostar mer än man någonsin kan föreställa sig..bättre då att betala lite mer vid inköpet.. ICQ/ab

I hope to arrive to my death,
late,
in love,
and a little drunk..

3

Köp den finaste du har råd med... Och avsätt en hög med pengar för renoveringen.. För alla behöver en viss  ICQ/ad  renovering..
Sedan försök att göra en rullande renovering.. Dvs lite i taget kanske varje vinter sedan nyttja på sommaren. Så behåller man lusten och glädjen i att nyttja..

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

4

Och........ renovera inte utan reparera så du kan köra med den så fort som möjligt.
Kör besiktiga och njut och komplettera vartefter.
När bilen är färdigreparerad så vet du om du verkligen ska renovera och vilken nivå du ska ha på vagnen.

Riv så lite som möjligt och bara kör!

You should want it to be hard, then no one can replicate what You did create!

5

Ja det är ju smart att ta ett bra objekt som är kanske lite dyrare så det inte straffar sig senare. Bättre att gråta en gång än flera så att säga.
Inredningsdetaljerna var faktiskt en sak jag inte reflekterat för mycket på så det gäller att ha det ordentligt i åtanke!

Blir att försöka att hålla igen då och reparera istället för att spränga allt i molekyler och renovera allt till perfektion som min personlighet vill att jag ska göra, för även om det inte syns kommer det att störa mig.

Blir att koda om hjärnan och gå efter era råd att köpa bra grund och, hålla igen och få allt rullande och ta allt i etapper.

Det som oroar mig mest med en renovering är dock lådan och motorn. Sakerna blir ju inte direkt nyare med åren och vill man att sakerna ska hålla så bör man ge dem kärlek.
Är det lika bra att efter man fått allt att snurra att kanske köra en säsong och sen plocka isär allt och skicka på arborrning osv?

6

Jag skulle påstå att det handlar om dina intentioner. En del är helnöjda med att bara åka i skicket vagnen är i. Man kan ta lite oljedräll, eller avgasläck och det går att köra så i många år om man har "tur". Men vill du åka Europa runt är det nog bra att ha gått igenom grejerna mer grundligt. Lådorna brukar vara robusta om vagnen inte misshandlats i tidigare liv jag ser ingen anledning att låta renovera en låda om allt funkar som det ska och det finns olja i den, men motorerna kräver oftast en "renovering". Du ska känna efter ett axiellt glapp på veven, som du upptäcker genom att känna på remskivan. Det föreskrivna spelet är på tiondels millimeter (0,15?) och är det mer glapp än så är det ett tecken på att motorn kan behövas renoveras.

Men som sagt, allt är beroende på vilka intentioner man har och hur tjock plånboken är. Jag resonerar utifrån en vanlig fattiglapps perspektiv, jag lagar inget som inte är trasigt.

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

7 Senaste redigerad av Blackspeed (2015-08-26 09:46:36)

Ligger själv på fattiglapps-skalan och har ju rätt till punkt och pricka som jag ser det. Funkar det så funkar det, onödigt då att vara och peta på det. Lär mest bara köra lokalt och träffar i närområdet så behöver kanske inte en perfekt maskin.
Men man är en sån som måste ha det perfekt och det är väl kanske gott och väl i det teoretiska ibland och svårare i praktiken.

8

Ja precis, men som flera av svaren du redan fått, kan man ju ta allt "pö om pö". På tio-femton år har man hunnit rör a vid varenda skruv på vagnen och det börjar så småningom arta sig.  ICQ/ab

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

9

Hatten av till er alla får goda råd!

10

Sedan, influenser och inspiration från andra och deras byggen är alltid bra.
Men bygg bilen som DU vill ha den.

Ta på er varmt pojkar, och glöm inte dynamiten...

11

mitt tips är att alltid se till att den är körklar på våren så man inte tappar motivation. Kör den som den är och tänk efter vad du vill fixa under lågsäsong...

www.beachbuggy.se - buggyforum för buggyälskare
vagnpark:
Röd buggy -67 ,Blå buggy -67, Vit/blå/svart buggy -69 under uppbyggnad

12

Är lätt att få influenser här, nästan att man får för många bra idéer vilket gör att de rörigt  ICQ/ag Men det är ju å andra sidan ett lyxproblem.
Gäller nu bara att lista ut hur stilen man ska sikta på.

Att ha den vårklar var också ett mycket bra tips!

Några andra tips om till exempel köpt inte det från det stället och gör inte detta misstag som de flesta gör?

13

Försök att få någon kunnig skruvare med dig när du besiktigar ett kommande objekt.. Är lätt att man bara ser det"häftiga" då är det bra med en objektiv bisittare... Görna lite gnällig typ ICQ/ad  ingen dator skruvare, utan någon med skitiga nävar... ICQ/ad i datorernas värd funkar allt.. I verkliga livet kan det vara helt annorlunda..
Bestämm dig vad du vill köpa och hur mycket det får kosta.. Lägg till det dubbla... Sen spontan köp inte ett lik "som gick jättebra när det stäldes av för 15år sedan.. Och då var nybesiktigad..." ICQ/ad

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

14

Som tur är umgås jag bara med folk som är vana och kunniga garageapor. Och de har som tur redan gjort det du råder om inte köpa häftiga saker som är mer eller mindre lik men häftiga trots allt.
Jo jag är en teoretiker i hjärta egentligen och märkt för många gånger att verkligheten inte är like medgörlig som jag önskar när jag skruvar eller fabricerar...

Nä nu ska jag ikväll när jag är i garaget skriva klart en plan och ge fan i att ens försöka avvika från den och jag ska ta med mig allt ni har varit mycket vänligt delgivit er utav!

Tack och förhoppningsvis hittar jag ett bra och lättare objekt som är realtiskt och helt och slänger upp en tråd här!