1

Hej
Finns det några tips på billiga prestanda höjande
tips att ta till. En 1600 gäller det som man ska renovera
och hitta några hästar till utan att öka volym och dubbelföggar
och andra toppar. Kan kanske tänka mig en ny kam iofs och oljepump

Vad är livet utan en boxermotor

2

En fullständig service kommer du väldigt långt med.

Köp boken "How to HOTROD Volkswagen Engines.
Där står allt.

You should want it to be hard, then no one can replicate what You did create!

3

Mitt tips är bättre avgassystem, utväxlade vippor och ombestyckning av förgasaren!

4

jonas n skrev:

Mitt tips är bättre avgassystem, utväxlade vippor och ombestyckning av förgasaren!

Vilken utväxling är passande då. Tror de är 1:1.1 på 1600

Vad är livet utan en boxermotor

5

En renovering börjar alltid i pudelns kärna dvs veven i blocket som antagligen måste arborras och förses med nya lager. Sen i nästa steg monterar man renoverade stakar med nya lager. En ny kam med nya lyftare är inte helt fel. Med en ny oljepump har vi ett objekt som lätt klarar 120hk. En ny eller väldigt bra beggad cylindersats med nya ringar och sen ett par planade toppar med nya styrningar och enkla hårda fjädrar som får en lätt portning så har vi en motor som med en ny 34pict-3 lätt pumpar ut 70-75hk. Med ett bra avgassystem typ mergekollektor och en appledämpare så har man en relativt bra och vass gatbil upp till 90 knyck. Att trimma på en 35-40år gammal motor är som att hälla viagra i en 90årig man med hjärtbesvär. Jag har satt ihop 1600 motorer med bara originaldelar som jag viktat och balanserat på 2gram. Dom ger lätt mer hk än en originalmotor.

6

Jag gillar skarpt liknelsen med 90åringen och viagran! :lol
Jag hade en "90åring" här som fick en massiv vitamininjektion med nya cylindrar, och kolvar, och då sade lagren upp sig, trycket försvann när oljan blev litet varm och vartalet sjönk. Det var väl änna typiskt..!? Varför göra någonting halvdant.
Hur mycket uppskattar du att bankkontot dräneras i ovanstående exemlen, si så där mellan tummen och pekfingret?

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

7

Nu finns det ju penselrenoveringar på blocket men en seriös renovering av en 1600 ligger på ca 16000-18000sek i delar. Sen tillkommer arbetet. En riktigt renoverad 1600 i en veteranbil idag går kanske 300 mil om året. Med täta oljebyten håller den 10000mil. Man har säkert motor snålt räknat i 20 år. Slår man ut kostnaden på den tiden så är en motor ingen stor kostnad. Om man istället köper beggade på skroten eller motorer som gick bra när vi tog ur den för ca 4000 vart tredje år så har man hankat sig fram i blårök till summan av i runda slängar 20000+. Därefter har man fortfarande ingen motor som kan tex hålla motorvägsfart på väg till träff i Tyskland. Nu finns det ju olika inställningar till hobbybilen här i Sverige. En del satsar på dyngsänkt med standard 1200 och är nöjda. Tyckte dock mig märka att dyngsänkta Ratlookers var lite överrepresentativa på Blocket just nu. Har själv haft en bil som jag slamma tidigt 90-tal. Insåg efter en vecka att uppseendet den väckte inte kompenserade för hur otrevlig den var att åka i. Bilen heter numera Absolut Folka och väntar spännt på sin nya storkubikare dvs motorer som har mer slag än 69mm. Fick jag det sagt också.

8

Så är det Hans.
Vad det gäller Slammade ombyggda VW så är det väl så att det är en åskådarsport, och har inget med prestanda och komfort att göra.

"ljushuvud"

9

Jag satsade ju "väldigt" hårt och köpte en AD-motor med tillhörande hastighetsmätare som visade 87000 nånting, man vet ju inte hur många varv vägmätaren snurrat... Den kostade i alla fall en hel del, 750kr, ja jag skrev rätt! Kostade på den nya packningar och nya stötstångsrör. Fixade till förgasare och fördelare, kanske kostade det några hundringar till .. Ingen pensel behövdes! En begagnad växelströmsgenerator hängdes på, likströmmaren sålde jag för 500 kr... Kanske en god affär, men jag vet ju inte hur många mil till denna motor håller, ens om jag kör försiktigt!
Den enda "renoveringen" var då en omgång med högtryckstvätten och då nya packningar överallt, hoppas på tur ICQ/ag . Ja visst fasiken, nya tändstift och olja fick den ju också... ICQ/ad

Men nån gång får det bli en renovering med siktet inställt på tillförlitlighet och omkring 75Hk för något av liken som ligger i garaget.

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."