1

Det finns en del duktiga filmare som har öga och kunskap för att redigera det man vill se och det tackar jag för. När det kommer till ljudredigering så väljer dessa talangfulla att tillsätta musik istället för de naturliga ljud som hör till videon. Hoppas jag inte trampar någon tondöv filmare på tårna nu, man kan ju använda mute-knappen vid filmvisning men videon blir liksom halv då. ICQ/ad

Här skulle jag vilja lägga in en video med naturliga ljud vs. samma video fast med musik men jag orkar inte leta upp något exempel just nu, kanske någon som filmat kan lägga upp en video med olika ljudredigeringar, det hade varit intressant som diskussionsunderlag.

Finns det någon orsak till att man redigerar bort motorljud och andra tillhörande ljud som gör videon levande eller är det bara en övertro på sin musiksmak?

One humans junk is another's vwomens or mans treasure.

Förundras bör du göra över hela alltet, även det enklaste i tillvaron.

2

Skriv om du tänker på min film(boxerville rullen) så ska jag förklara isf.

Let's make BOXERVILLE great again.
Film och fotonörd.
Byggtråd för min Oval The OldSpeed Outlaw
Byggtråden för La Cholita å Krush Groove hittar ni HÄR

3

Svårt att kommentera när man inte vet vad du tänker på men i mina taffliga försök att göra filmsnuttar är det för att dels ge filmen en feeling man har och dels att fylla ut då det är rätt tråkigt om det är för tyst, och att lyssna på en standard 13-1600 snurra puttra eller ett öronbedövande vindbrus är väl inte så man får ribba direkt kanske? fånga ljud är nog också en konst i sig som kräver mikrofoner osv... sen är det alltid svårt eller omöjligt att behaga alla, smaken är som... både när det gäller musik och bilar  ICQ/ag

4

Jag brukar stänga av ljudet när det stör mig.... att redigera både bild och ljud är inte lätt, då ofta bildsekvenserna är mindre som går in i varandra.. hur då göra med ljudet.. olika vinklar kan ju ha helt olika ljud..
jag är glad att folk orkar göra snuttar från ställen jag inte besökt... en bild/film säger ju ofta mer än tusen ord... ICQ/ad

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

5

Håller med föregående talare! Ett stort tack till alla som filmar så vi andra kan se vad vi missade ICQ/ab
Dom flesta filmer är fantastiskt bra gjorda och skulle nån störa sig på nåt så kan man ju stänga av datan och se en film med miljonbudget istället ICQ/ae

En cigarr kortar livet med 2 minuter
En whisky kortar livet med 4 minuter
En arbetsdag kortar livet med 8 timmar

6

Wow Nils Petter Sundgren in tha house!! Tack till alla som gör dessa filmer!!

Typ1 1956
Typ1 1302 1972 x2
Typ 2 deluxe 1977

7

ANTIKDAVID skrev:

Wow Nils Petter Sundgren in tha house!! Tack till alla som gör dessa filmer!!

Default/lol  Default/lol  Default/lol  Default/lol  Default/lol  5 lol-ar av fem!

Min blogg:www.50split.wordpress.com
Det blev kübel till hessisch så inget taxiåkande. 2026 må det bli barndoor! Annars får det bli taxi, för dit ska jag!
Tel 07noll357185ett
Bergmeister im Oldtimer Oldspeed Club chpt Sweden

8

Musik i en film är enbart positivt enligt mig. Det skapar en skön stämning till klippet. Detta förutsatt att musiken "passar" till klippet.
Sen kan jag tycka att det kan vara trevligt om man tonar ned musiken vid ett speciellt tillfälle i klippet, typ någon frän motor som varvar till eller dylikt.

All heder till dom personerna som verkligen har ett öga för filmning/redigering!  ICQ/ab

9

Nils Petter.., den var bra  ICQ/ag

Det var intressanta tankar kring varför musik ersätter det inspelade ljudet och efter några års skatefilm är man både skadad och mer tankfull. De bästa projekten har delvis musik som bakgrund, så visst kan musik tillföra något men det naturliga ljudet är oöverträffat bäst för helheten.

En ylande fläktrem, avgassmällar, lite vindtjut, glada tillrop, fågelkvitter och andra naturliga ljud är det som ger videon karaktär. Det är ju rätt vanligt med musik i lurarna oavsett om folk befinner sig i bilen, skogen, affären eller whatever men har det gått så långt att det inte duger med ljudet runt omkring oss så hoppas jag att det precis som hipstertrenden är en övergående mupptrend att helt ersätta ljud med musik.

Som exempel såg jag en projektbils premiär och tänkte, fan vilken tur att dom inte dynga in musik i videon utan lät alla ljud, oavsett kvalité, skapa rysningar och glädjerus.

10

Det finns en avigsida med att använda andras musik till sina videos och det är upphovsrätten som kan innebära att videon man kämpat med och lagt ut blir ljudraderad. Finns tips i det här blogginlägget om musik som man lagligt kan använda till sina videoklipp.
http://mammals.se/hem/blogg/entry/musik … och-laglig

11

Det du skriver är ju att det här måste va den perfekta bilträffsfilmen med sina orginalljud?

Let's make BOXERVILLE great again.
Film och fotonörd.
Byggtråd för min Oval The OldSpeed Outlaw
Byggtråden för La Cholita å Krush Groove hittar ni HÄR

12

Kritik kan ju va bra... Kan du inte sätta ihop en filmsnutt och lägga upp här så vi andra kan berömma eller kritisera?

En cigarr kortar livet med 2 minuter
En whisky kortar livet med 4 minuter
En arbetsdag kortar livet med 8 timmar

13

vwato skrev:

Det finns en avigsida med att använda andras musik till sina videos och det är upphovsrätten som kan innebära att videon man kämpat med och lagt ut blir ljudraderad. Finns tips i det här blogginlägget om musik som man lagligt kan använda till sina videoklipp.
http://mammals.se/hem/blogg/entry/musik … och-laglig

X1 på det, har fått göra om en film som var en timme lång pga 10s låt i bakrunden på youtube och tagit bort flera små då det gnälls en hel del.

Och när man redigerar en film där det pratas(tex en introduktion ) och så fort det blir tyst kommer det musik är en riktig pina jag brukar ha min zoom och spela in ljudet med men då får man leta rätt på bakrunds ljud man kan ha istället för tystnad för har man tystnad och tal med bakrunds ljud blandat så blir det inge vidare men i bland orkar man inte ICQ/ad

______\,,,/__________________\,,,/__________________\,,,/________
´´´´´´/""\´´´´´´´´´´´´´´´´´´´/""\ ´´´´´´´´´´´´ ´´´´´/""\ ´´´´´´´
Typ 1 -51 Rod [o\!/o]  Typ 1 -65 Slammed _(o\!/o)_
Ruff Time Monster Truck Youtube
Ruff Time Monster Truck Homepage

14

Jag har egentligen inget konstruktivt att erbjuda ämnet i fråga, men jag tycker det känns tråkigt att man på ett objektivt, nyfiket sätt, inte får ställa frågan "varför"? Det är den mest intelligenta av alla frågor, men också den mest tabubelagda idag. Anar en del trampade tår och korslagda armar här. Men jag kan ha fel, jag är ingen människokännare. Och att "känna" människor i text, är ännu svårare.

Personligen, precis som TS, ifrågasätter inte jag heller, energin och arbetet bakom filmerna. Men ofta låter jag bli att titta på en film med dråplig musik. Det vore roligare med ett kommentarsspår, precis som bildtexter i "dagens bild". Att bara spotta ur sig bilder är ju föga intressant, det är vad bilderna visar som är det intressanta, det är det man borde diskutera!

MEN jag säger å andra sidan inget när bilder/videos postas, samma princip kan appliceras på märkligt prissatta annonser eller burleska stavfel. Man får tycka vad man vill, men man kan gott hålla det för sig själv.

Fredens folkabussar! ICQ/ab

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

15

kee skrev:

Jag har egentligen inget konstruktivt att erbjuda ämnet i fråga, men jag tycker det känns tråkigt att man på ett objektivt, nyfiket sätt, inte får ställa frågan "varför"? Det är den mest intelligenta av alla frågor, men också den mest tabubelagda idag. Anar en del trampade tår och korslagda armar här. Men jag kan ha fel, jag är ingen människokännare. Och att "känna" människor i text, är ännu svårare.

Personligen, precis som TS, ifrågasätter inte jag heller, energin och arbetet bakom filmerna. Men ofta låter jag bli att titta på en film med dråplig musik. Det vore roligare med ett kommentarsspår, precis som bildtexter i "dagens bild". Att bara spotta ur sig bilder är ju föga intressant, det är vad bilderna visar som är det intressanta, det är det man borde diskutera!

MEN jag säger å andra sidan inget när bilder/videos postas, samma princip kan appliceras på märkligt prissatta annonser eller burleska stavfel. Man får tycka vad man vill, men man kan gott hålla det för sig själv.

Nu väntar vi spänt på ett exempel på vad du pratar om ICQ/ab
Ser fram emot en burlesk dråplig film med kommentatorspår...tror inte jag sett nån sån tidigare ICQ/ab

16

Jag tror inte heller att jag sett någon burleskt dråplig film med kommentarsspår. Men det hade varit väldigt intressant i kontrast till allt annat i masspostandets tidevarv.  ICQ/ab Du tog ett par slumpmässiga ord ur min post och drog ihop det till en mening, kul! ICQ/ad

Men om du verkligen var seriös med vad du frågade efter (för det kan inte jag veta), så vore det trevligt om det faktiskt konverserades lite mer kring bilder och filmer som postas här. Jag har inget exempel, för jag har inte sett något sådant ännu, (men jag klickar inte på varenda tråd), så någon annan här kanske har ett exempel? I min erfarenhet postas en bild (mer sällan en video), utan att en enda person höjer på ögonbrynen och börjar fatta tangenterna. Känns inte det då väldigt otacksamt att posta bilder och/eller videos? Den debatten kan katalyseras och göras mer levande genom att kompletteras med skaparens tankar och idéer. Eller?

Men återigen, jag vill inte göra mig ovän med någon, så alla som läser detta bör förstå att det är med begrundan och respekt jag skriver detta, av nyfikenhet. Posta på! ICQ/ab

17

Kul med kul ICQ/ad
Tycker att de som orkar med att göra en film OCH lägga in musik får göra precis hur de vill, sen kan det bli hur bra som helst eller hur dåligt som helst!
Tycker att man ska applådera alla som anstränger sig och gör något konstnärligt!
Tycker att eftersom jag inte gjort någon egen film och därför inte vet hur svårt det är att lägga musik så ska jag inte tycka att något är dåligt eftersom jag inte gjort nåt själv.
Tycker att det blir invecklat med katalysatorer i luftkylda debatter.
ICQ/ab

18

kee skrev:

Jag tror inte heller att jag sett någon burleskt dråplig film med kommentarsspår. Men det hade varit väldigt intressant i kontrast till allt annat i masspostandets tidevarv.  ICQ/ab Du tog ett par slumpmässiga ord ur min post och drog ihop det till en mening, kul! ICQ/ad

Men om du verkligen var seriös med vad du frågade efter (för det kan inte jag veta), så vore det trevligt om det faktiskt konverserades lite mer kring bilder och filmer som postas här. Jag har inget exempel, för jag har inte sett något sådant ännu, (men jag klickar inte på varenda tråd), så någon annan här kanske har ett exempel? I min erfarenhet postas en bild (mer sällan en video), utan att en enda person höjer på ögonbrynen och börjar fatta tangenterna. Känns inte det då väldigt otacksamt att posta bilder och/eller videos? Den debatten kan katalyseras och göras mer levande genom att kompletteras med skaparens tankar och idéer. Eller?

Men återigen, jag vill inte göra mig ovän med någon, så alla som läser detta bör förstå att det är med begrundan och respekt jag skriver detta, av nyfikenhet. Posta på! ICQ/ab

Skulle inte du å Michos Micke kunna starta en tråd med flesta möjliga tråkiga oanvända gamla ord, som ni rabblar upp lite kontextskt random å fyller spaltmetrar här med konverserandets ädlaste konversations metodik, där ni orerar helt fritt. Tycker det skulle kunna betraktas som underhållning ur en surealistisk betraktning.

Fred å välmening!

Min blogg:www.50split.wordpress.com
Det blev kübel till hessisch så inget taxiåkande. 2026 må det bli barndoor! Annars får det bli taxi, för dit ska jag!
Tel 07noll357185ett
Bergmeister im Oldtimer Oldspeed Club chpt Sweden

19

Äh, skrev en förklaring, men jag känner mig bara dum. Jag lägger ner... Blir lite modstulen av detta faktiskt...

Till filmarna: Ta INGET av det jag skrivit som en kritik över era verk, jag ville bara föra en diskussion på detta diskussionsforum...

20

kee skrev:

Jag har egentligen inget konstruktivt att erbjuda ämnet i fråga, men jag tycker det känns tråkigt att man på ett objektivt, nyfiket sätt, inte får ställa frågan "varför"? Det är den mest intelligenta av alla frågor, men också den mest tabubelagda idag.

Klart det ska diskuteras, men jag förstår om folk tar det lite fel, då TS går ut rätt offensivt använder meningar som:

"Finns det någon orsak till att man redigerar bort motorljud och andra tillhörande ljud som gör videon levande eller är det bara en övertro på sin musiksmak?"

"Hoppas jag inte trampar någon tondöv filmare på tårna nu"

Sen får du ha lite överseende med 50cent från Lappland.
Man ska helst inte skriva för avancerat och man ska helst inte ställa för mycket frågor eller vara för färsk och på inom hobbyn. Då blir han lite lätt irriterad.
Och råkar du skriva att du har långt till en Vwträff, då blir han ruskigt lack   ICQ/ag

21

Default/lol

22 Senaste redigerad av Silverbug (2015-08-26 11:25:20)

Först och främst stort tack till er som filmar, och delar med er till oss andra. Kalaskul att se vilka bilar som var på träffarna och att få en känsla av gemenskap och träff-atmosfär  ICQ/ab .

Hur filmaren väljer att redigera och ljudlägga tycker jag är dennes ensak och hör till den konstnärliga friheten. Det går inte att ställa krav på de som lägger ner massor av timmar ideellt.
Men självklart kan man ha önskemål..

Som gammal journalist inom radio och tv så önskar jag mer reportageliknande filmer. Innehållande intervjuer, motorljud och känsloskapande partier med bilder till musik. Men jag vet också att det innebär mycket mer jobb.

Kanske kunde arrangörerna betala en peng för att få ett bra träffreportage?

Typ 3 gånger så bra ICQ/ab

23 Senaste redigerad av Hebster52 (2015-08-26 19:59:31)

Här är balansen mellan musik å original ljud perfekt!  ICQ/af
https://youtu.be/88RTYODDrqY

Kid-V-Rod -51
Hebster -52
Porsche 912/911ST
Ford pickup -36

24

Hebster52 skrev:

Här är balansen mellan musik å original ljud perfekt!  ICQ/af
https://youtu.be/88RTYODDrqY

Instämmer med föregående skribent till fullo!
Jag finner det helt på sin plats att påpeka att det välljudande läte som farkosten i tidigare videoklip framkallade påverkade håret på columna vertebralis, spina nedre del att resa på sig.
Ehuru föregående skribent menat detta att skulle ske låter jag de övriga betraktarna att avgöra, emellertid finner jag nämnda skeende angenämt  ICQ/ag
Konklusion: Motorljud av nämnda sort finner åhöraren angenämt, även om jag är modest i övriga fall  ICQ/ae
Eller hur?

25

Tack Demian för upprättelsen. Jag kanske såg förbi de dåliga ordvalen för jag tyckte det var synd att inte två sidor kunde få säga sin sak. Sen kanske jag blev lite överambitiös när jag formulerade mig, men jag använder ett ganska varierat språk när jag pratar också.

Tyckte Silverbugs förslag om ett sponsrat träffreportage var en bra idé! Lite som ett Vw-magasin i videoformat.

Och videon med Porschen är ju bara för suverän! Här behövs inga kommentarer, den vagnen talar för sig själv. Jag förstår precis vad du menar Patrik B! Hahaha!  ICQ/ag