1

Har nån varit med om liknade fel?
Lampan börja lysa för laddning på instrument panelen.
Börja felsöka och såg tillslut att en bit har lossnat på generator lindningen/bläcket.
Se bilden!

http://www.ladda-upp.se/bilder/ghpqgptfnbuvv/

Tjuter lite illa när jag startar och den snurrar.

Fråga ? Är det bara att byta generatorn eller kan man renovera såna här fel?

Post's attachments

Attachment icon image.jpg 754.14 kb, 60 downloads since 2015-08-19 

Volkswagen Kleinbus -64
Herbie bubbla 1500 -70

2

Det minsta du måste gör är att byta ankare.

Och det är ju en stor del av Generatorn, så lättast är nog att  skaffa en ny utbytes (renoverad).

"ljushuvud"

3

Håller med föregående talare...
Men med tillägget, byt till en växelströmsgenerator, om du har 12volt.
Dom är bättre och faktiskt litetbilligare än nya likströmsgeneratorer, men du får byta generatortornet också, och eventuellt även bränslepumpen.

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

4

Björn J. skrev:

Håller med föregående talare...
Men med tillägget, byt till en växelströmsgenerator, om du har 12volt.
Dom är bättre och faktiskt litetbilligare än nya likströmsgeneratorer, men du får byta generatortornet också, och eventuellt även bränslepumpen.


Om det blir köp av ny, så går jag defenitivt över till växelström, gjort det på bussen redan.
Men letar nog först bra beg likström.

Filade lite på kolen och missljudet försvann.
Hann inte med att mäta vad generatorn gav ut, men röda lampan i instrumentpanelen lös dock fortfarande.

Volkswagen Kleinbus -64
Herbie bubbla 1500 -70

5 Senaste redigerad av Björn J. (2015-08-20 09:03:42)

Ok.
Du har ju förlorat en anslutning till en av lindningarna i ankaret (den roterande delen) och likaså förlorat en kontaktyta på kommutorn. Det är ju lätt att tro att kolen slits fort då det vid varje varv träffar en hård kant i kvarvarande kontaktyta. Jag tror inte den generatorn ger speciellt mycket ut, spänningen kanske kan se ok ut, men om du mäter laddningsströmmen mellan D+ och laddningsregulatorn har du nog inte så värst många ampere.
Sedan kan man ju fundera på var den saknade biten har tagit vägen, om du har en väldig tur, har den kanske slungats ut ur generatorn, om du har mindre tur ligger den nånstans inne i generatorn och skaver på någonting och orsakar ytterligare en skada...
Den generatorn, eller i alla fall dess ankare är att betrakta som skrot.
Den innehåller ju en hel del koppartråd, och den kanske du kan sälja... ICQ/ab

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

6

Björn J. skrev:

Ok.
Du har ju förlorat en anslutning till en av lindningarna i ankaret (den roterande delen) och likaså förlorat en kontaktyta på kommutorn. Det är ju lätt att tro att kolen slits fort då det vid varje varv träffar en hård kant i kvarvarande kontaktyta. Jag tror inte den generatorn ger speciellt mycket ut, spänningen kanske kan se ok ut, men om du mäter laddningsströmmen mellan D+ och laddningsregulatorn har du nog inte så värst många ampere.
Sedan kan man ju fundera på var den saknade biten har tagit vägen, om du har en väldig tur, har den kanske slungats ut ur generatorn, om du har mindre tur ligger den nånstans inne i generatorn och skaver på någonting och orsakar ytterligare en skada...
Den generatorn, eller i alla fall dess ankare är att betrakta som skrot.
Den innehåller ju en hel del koppartråd, och den kanske du kan sälja... ICQ/ab


Hittade faktiskt några små bitar. Men visst, det blir helt klart byte av generator.

Volkswagen Kleinbus -64
Herbie bubbla 1500 -70

7

Jag har faktiskt aldrig sett en sådan skada i en generator, men väl i en likströmsmotor, som är konstruerad likadant.. som satt i en spårvagn från 1928.. TGOJ's verksatad fixade detta, men det kostade en hel del....
När leta reda på en bra begagnad, heller helst köpe en ny generator, få saker orsakar så mycket irritation som fallerande generatorer och startmotorer, ingen idé att försöka ge konstgjord andning till utlsitet skrot!

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."