1

När jag skulle byta rem på min 1303 så är gängorna paj på generatorn  . Går det att gänga om och sätta ny mutter eller måste generatorn bytas? Någon som haft samma bekymmer?

2

Alternativet är väl isåfall att byta ankaret. ( den del som snurrar)

Only the dead fish follow the stream... Våga Vägra Mainstream

3

Ahaa, går det ?  Måste generatorn ut eller går det att göra på  plats.  Andra ändan på generatorn sitter väl i kylfläkten! !??

4 Senaste redigerad av Björn J. (2015-08-13 19:21:56)

Är det en lik- eller växelströmsgenerator?
Rent teoretiskt går det väl att svarva ned axeltappen och gänga för en mindre dimension.
Hur som helst måste ju generatorn ur bilen. Det sitter en jäkla massa "skrot" i vägen... ICQ/ae
Förgasaren, insugsröret, bränslepumpen, fördelaren och kanske nån mer grej måste skruvas loss.
Sedan konsolen, eller det vi här kallar för "generatortornet" eller hållaren, måste liksom vickas loss efter det att de fyra skruvarna i den runda plåten mot fläktkåpan och spännbandet lossats.
Ja behöver jag tillägga att remen och lilla remskivan skall av också... ICQ/ae ? Och några kablar..

Om hela motorn står bredvid bilen är det lättare, då man kan lyfta av hela paketet med fläktkåpan.

Muttern som håller fläkten kan sitta så in i helskotta hårt.

När du tar isär generatorn som notera eller fotografera hur lager och annat sitter, det finns en del alternativa sätt att montera ihop den sedan, och bara ett alternativ är riktigt!....

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

5

Tillägg:
För 1300-2000 kr (plus frakt) får du en ny generator, med fräscha lindningar och nya kullager, de nya växelströmsgeneratorerna har ju dessutom en inbyggd regulator i det priset.
Så om du nu inte har en bättre begagnad liggandes nånstans så kan ju jag tycka att en generatorrenovering för din del kan kännas fel i relation till vad en ny kostar.
http://www.classicvw.se/advanced_search … =0&y=0

6

Tackar för svar, det blir nog en ny generator och vinterjobb i garaget .....

7 Senaste redigerad av Björn J. (2015-08-14 09:49:56)

Dellorto skrev:

Tackar för svar, det blir nog en ny generator och vinterjobb i garaget .....

Det förefaller vara förnuftigt.
När det gäller generator och startmotor är det ju väldigt bra att ha nya grejer, det eliminerar ju en himla massa irritation.

8

Jag brukar lämna insug, fördelare, bränslepump och generatortorn på plats och istället ta bort termostat och lossa fläktkåpan. Därefter går det att lyfta fläktkåpan något och lirka ut generator och fläkt i ett stycke.

9

Frederik skrev:

Jag brukar lämna insug, fördelare, bränslepump och generatortorn på plats och istället ta bort termostat och lossa fläktkåpan. Därefter går det att lyfta fläktkåpan något och lirka ut generator och fläkt i ett stycke.

Men går det om motorn sitter kvar i bilen?

10

Ja

Post's attachments

012.jpg, 250.49 kb, 1600 x 1200
012.jpg 250.49 kb, 202 downloads since 2015-08-15 

______\,,,/__________________\,,,/__________________\,,,/________
´´´´´´/""\´´´´´´´´´´´´´´´´´´´/""\ ´´´´´´´´´´´´ ´´´´´/""\ ´´´´´´´
Typ 1 -51 Rod [o\!/o]  Typ 1 -65 Slammed _(o\!/o)_
Ruff Time Monster Truck Youtube
Ruff Time Monster Truck Homepage

11

Björn J. skrev:
Frederik skrev:

Men går det om motorn sitter kvar i bilen?

Vad bra!
Jag har mekat för mycket med kitcars och buggys de senaste åren tydligen...
Där är det mindre space tillgodo...