1

Kan någon vuxen berätta vad det är som bestämmer elektrodavstånd på ett tändstift?
Är det spolens spänning, kompression eller kondningen som avgör?
Funderar på om man kan öka på avståndet på stiftet med brytarlöst och högeffektsspole. Nyfiken...

2

Hej
Det är många saker som spelar in
Oftas är det späningen in på spolen  som på en 6v har man ofta 0,5mm  som std  på 12v 0,7-0,8
sen är det cylindertrycket och förbräningsrums utformningen hur flamfronten blir
Ett litet exp som inte är relaterat till vw   I dragracings värden promod  Där kör vi med magnet som är 44amp(Ja du läste rätt 44amp) laddtryck på 3bar komp förhålande på 12,1 (Det blir ett jävlacylinder tryck ) metanol som bränsle  då har vi 0,3mm gap på stiften för att dom inte skall släckas
Som du förstår är det bara prova men jag skulle tro du hamnar på 0.7-0,8 (om du kör 12v)när du är klar men om kör med MSD så har man oftas lite större gap men späningen in på sådant tändsystem är 460 volt in i tändspolen
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

3

Tack för svaret Micke, du har i vanlig ordning svar på frågorna.
Vet egentligen inte vad jag har ut ur spolen men det står högeffekt på den och 12V in.
Jag får göra ett test helt enkelt och se. Dags för byte ändå så då kan jag pröva med 0,9. Jag har nya originaltoppar som är planade 1mm som enda åtgärd.
Vad händer vid för stort avstånd? Slocknar stiftet helt eller bara vid vissa varv/belastningar?

4 Senaste redigerad av PPRMicke (2015-08-13 18:45:01)

Om du har en co2 mätare eller bredbandslamda så kan man se om missar  en tändning  (samma med förhårda tändstift ICQ/ac )
Kan ta en sak till  Jag är och leker med Saab tvåtakt i banracing  vi har kommit fram att det är tre st spolar som är bättre
En lucas för 12 cylindrig motor  två st bosch  Den blåa är jätte bra sen finns det en röd som man har slutat tillverka som är bäst
Vi har kört igenom 20-30 olika tändspolar i testbänken(trycksatt till det tänkta cylindertrycket ICQ/ab ) och kommit fram att dessa tre är bäst När det gäller brytar tändning
Det var någon som viskade i mitt öra att formula V körde med 0,6 i avstånd
Om man använder tändförstärkare (MSD med flera) så är det ofta den tillverkarens spole som funkar bäst ( ja vi har testat sådana oxå ICQ/ab )
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

5

Är kanske ingen vits med ökat avstånd då.
Hann få en tanke om att det kanske påverkar förtändningen om man får en större, längre gnista. Man kanske måste minska förtändningen om man har rejäl gnista?
Har ni något koncept eftersom ni undersökt saken på vad det är för spänninhäg ut på en standardspole jämfört med en högeffekt? Finns förmodligen en uppsjö olika utföranden på spolar och spänningar. Jag köpte en Beru på Bugrun förra året, blå en...
Många tankar nu.