Pratade med opus idag om reg besiktning.
Kvinnan som satt i kundtjänst hade problem med Svenska språket så jag kunde inte få svar på enkla frågor om vad som gäller.
Vilket skick som gäller. Alltså om bilen måste köras dit för egen maskin eller om det går att dra dit på trailer med en ej fungerande motor. För en reg besiktning ska väl bara fastställa bilens identitet?
Hur har ni gjort?
Som jag tolkat det de gånger jag har regbes skogsvrak så ska de vara orginal som från fabrik och fungerande. Mao körbara.
Rost är inget problem.
63 splitbuss 74 bay/porsche dh
Det här är en tolkningsfråga.
För länge sen kunde man på några ställen regbesiktiga utan att ta av grejorna från släpet.
Men då blev några sura, så det tro jag inte går längre.
På andra ställen var man tvungen att kunna förflytta sig för egen maskin på plan mark och kunna stanna.
Lite glöd i lysen var bra också.
Jag skulle föreslå att du kontaktar din lokala Besiktningsman och knyter en bra kontakt med honom, och hör hur han vill ha det.
Skulle kontakten vara mindre bra finns det ju flera alternativ att välja mellan, för oss som bor i större orter.
Vad bra
jag åker och pratar med dom. Tack för snabba svar. 
Eftersom jag jobbar på Opus, dock inte med regbes, så kan jag svara på vissa av dina undringar.
Sedan Transportstyrelsen ändrade i regelverket gällande besiktningar så ändrades även förfarandet vid regbes. Fordonet skall kunna köras vid regtillfället då man alltid väger fordonet plus att man i princip kan få det kontrollbesiktigat vid samma tillfälle om tid finnes (eller att man har bokat tid för det) .
Vad det beträffar originalskick eller ej så är det upp till regpersonen att bedöma om det är ändrat utöver vad som är tillåtet enligt generalagenten. Smärre ändringar slinker nog igenom medans större kan bli knivigare om man inte kontaktat SFRO.
Men du gör klokt i att prata med den som skall utföra registreringen, den svarar bäst på de frågor du har även om jag tagit upp mycket här. Lycka till! 
VW Limousine 1954, VW Karmann Ghia cab 1963, Chevrolet Parkwood 1961, VW Passat Variant 2015
Lars det är väl inget tvång för Kontrollbesiktning??
När jag besiktigade min 46'a så blev jag "tvingad" till kontroll besiktning.
Som passerades utan problem.
Men jag kände att det var svårt att tacka nej, för då kunde ju attityden till Reg bes försämras
Nu är det inget problem för dit åker jag aldrig mer :-)
Men rent principiellt så är det väl inget krav på att Reg bes och kontroll bes utföres samtidigt.
Då jag reggade in min barndoor för ca 2 år sedan, så hade jag samma funderingar om hur "bra" bilen måste vara vid en regbes.
Jag fick som svar att den måste vara i skick som att den ska kunna klara en vanlig besiktning. Dvs inga större rosthål som ska kunna ge en 2:a om det hade varit en vanlig besiktning.
Likaså skulle bromsarna, motorn och all el funka. Dock kollade dom inte upp bilen noga, gjorde inget bromstest mm, men såg dom nått uppenbart, så blev det en ej godkänd regbes. Masens barndoor saknade bakre stötdämpare vid regbes och det var en av anledningarna att den inte gick igenom. Likaså var det fel ljusbild om jag minns rätt.
8 2015-08-10 22:23:18 Senaste redigerad av t100r (2015-08-10 22:26:04)
Är det inte vid en ursprungskontroll som man inte behöver kunna köra den men oftast gör man väl det samtidigt med reg besiktning.
Men det behöver man kanske inte åka till bilprovning alls för att göra, kom jag på nu
Är det inte vid en ursprungskontroll som man inte behöver kunna köra den men oftast gör man väl det samtidigt med reg besiktning.
Men det behöver man kanske inte åka till bilprovning alls för att göra, kom jag på nu
Ursprungskontrollen av transportstyrelsen är avklarad.
Lars det är väl inget tvång för Kontrollbesiktning??
När jag besiktigade min 46'a så blev jag "tvingad" till kontroll besiktning.
Som passerades utan problem.
Men jag kände att det var svårt att tacka nej, för då kunde ju attityden till Reg bes försämrasNu är det inget problem för dit åker jag aldrig mer :-)
Men rent principiellt så är det väl inget krav på att Reg bes och kontroll bes utföres samtidigt.
Nej inget tvång om bilen är av årsmodell 1950 eller äldre. Dock brukar de flesta reg.tekniker tycka att det skall göras ändå för att fordonet skall komma med i "rullorna". Kontrollbesiktningen kan göras vid senare tillfälle.
Men som sagt inget tvång... 
VW Limousine 1954, VW Karmann Ghia cab 1963, Chevrolet Parkwood 1961, VW Passat Variant 2015
Till mig sa dom att regbes är så dyrt så vi brukar bjuda på en "kontrollbes utan papper"i samband med reg. Då får man veta om det är nått att fixa till ordinarie kontrollbes.
Bilen behöver inte vara som från fabrik. Tidstypiska förändringar tillåts. Typ musöron istället för pilar.
Man får tex ha moderna däck. H4 går säkert bra oxå.
Dock va han noga med att man bytt bromsbanden pga asbest.
* Saab 02:a