Vad är det för förgasare idag? Avgas ja jag e ingen expert, men det hänger mycket på vad det är för kam, toppar, hur mycket det ska varvas.
Anders
Du är inte inloggad. Logga in eller registrera dig.
Boxerville » Motor, växellåda, bromsar, mekaniskt... » Erfarenheter av Big Bore motorer
Sidor Föregående 1 2
Du måste logga in eller registrera för att svara
Vad är det för förgasare idag? Avgas ja jag e ingen expert, men det hänger mycket på vad det är för kam, toppar, hur mycket det ska varvas.
Anders
Jag vet inte mer i skrivande stund än att det är Weber. Jag kommer dock få besked om vilken typ inom kort. /DW
Det beror på vad det är för komponenter i den nu, undrar hur ett vilddjur låter och vad är det för sorts djur? Du hade ju kvitton på en massa delar så det som är intressant är vad det är för toppar och kam, det är de som bestämmer om det är ett vilddjur eller bara en kattunge. Kan även vara intressant att veta vad det är för vev och stakar, om de skulle begränsa varvtal och effektuttag på något sätt.
En 1835 kan lämna allt från 0 till 200 +hk och det skiljer markant vilka delar man ska ha till de olika kombinationerna.
Ja, beträffande vilket typ av djur den låte som har jag lite svårt att uttala mig om. Jag har körde en XJ6 ett tag och den raka sexan var nog katt modell större. Jag tror själv att Bosse har katt, vilket borde vara någon referens. Men jag tror att han menar ett större och argare djur, här är ett urval:
https://www.youtube.com/watch?v=xneiSfKk0Lo
Skämt åsido, enl kvitto står det inget om vad motorn är specad med, det enda den heter är Big Bore Engine 1776 S150. Jag får inga träffar på S150 och företaget som sålde motorn verkar inte finnas kvar. Det enda jag har att gå på är att bara motorn kostade lite mer än 30000 sek i england 2005.
Det är ju helt omöjligt att ge några bra råd om man inte vet vad det är för komponenter i den. Man kan spekulera i att den innehåller det som man brukar kombinera. Bosse är duktig men är en originalfarbror
så vad som är ett vilddjur för honom är kanske en medelmåttig gatmaskin för mig så det säger inte så mycket.
Vad heter firman?
Jag föreslår att du söker på något av de engelskspråkiga forumen typ http://cal-look.no/lounge/ , http://www.thesamba.com/vw/ eller http://shoptalkforums.com/ Där hänger både branchfolk och racers från många länder.
Firman heter Big Boys Toys, och låg i West Thurrock. Nu är jag helt införstådd med att det kan dölja sig lite allt möjligt i motorn. När jag postade det första inlägget trodde jag att det var en viss motor som hete Big Bore, men vet nu bättre. Då jag redan köpt en ny motor av Bosse så kanske planen blir att låta honom riva i motorn och kolla vad det är för prylar i den. Bosse trodde att avgas och förgasare var för underdimensionerade till min motor, då den inte gick rent efter att han drog igång den.
Jag ska jaga större doningar om jag kommer att satsa på denna motor.
Den firman heter numera VW Heritage, https://www.vwheritage.com/
Kuriosa: Tilläggas kan att ngn gång på 2000 - talets början medverkade Big Boys Toys annonser i VolksWorld Magazine, jag minns även en liten blå broschyr i A5 format som var medskick till tidningen ngn gång. Där fanns s.k. Big Bore Motorer, troligen också specade, men det minns jag inte hur det var. 
Var det den här du menade?
Fast min var i A4-storlek och följde som sagt med tidningen.
Verkligen ett stort tack för hjälpen Svwerker, jag är helt övertygad om att detta kommer att vara vägen till framgång vad det gäller info om min motor. I mina ögon verkar det vara ett väldigt seriöst företag, jag ska ringa dem på måndag och kolla vad de vet om mitt motorkit samt fråga vad de rekommenderar för avgassystem och förgasare för att få motorn att lira bra.
Är det lätt att hitta begade förgasare som passar våra motorer? Jag skulle tro att det som sitter på idag är två originalförgasare från mindre WV motorer.
Var det den här du menade?
Fast min var i A4-storlek och följde som sagt med tidningen.
Jösses vad bra Stefan, skrev mitt förra meddelande samtidigt som ditt. Vilket år är din katalog från? Jag tänker att priset skiljer sig ganska mycket åt vilket antigen beror på att din katalog är äldre än när min köptes (2005) eller att min motor är utrustad med "värre" toppar och kam.
Kan du inte posta en bild av nedre delen av annonsen? Jag har den röda som heter big bore.
Jomenvisst, Stefan, där är den ju!
Minnet sviker tydligen om formatet, kan blandat ihop det med ngn SSP broshyr eller så. 
Det står tyvärr inget tryckår på broschyren, och jag har lusläst varenda sida
Men på uppslaget bredvid visas ett "Conversion kit for unleaded fuel" med texten "The Millenium has arrived and you can no longer buy leaded fuel...", så den måste ju vara senare än år 2000. Här är i alla fall hela annonsen, det var bara några få rader till.
Verkligen ett stort tack för hjälpen Svwerker, jag är helt övertygad om att detta kommer att vara vägen till framgång vad det gäller info om min motor. I mina ögon verkar det vara ett väldigt seriöst företag, jag ska ringa dem på måndag och kolla vad de vet om mitt motorkit samt fråga vad de rekommenderar för avgassystem och förgasare för att få motorn att lira bra.
Är det lätt att hitta begade förgasare som passar våra motorer? Jag skulle tro att det som sitter på idag är två originalförgasare från mindre WV motorer.
Om jag fick välja förgasare så skulle det bli 40IDF så klara du dig upp till 140hk
Det med avgasrör kan vara lite knepigare på grund jag vet inte vilken kam å vilket komp du har sen vilket varvtal du har tänkt dig som max effekt
och vilka ventiler som sitter i topparna
En liten lat hund 1800cc upp till max 5000varv = 1,1/2 rör Mera varv upp till 1,5/8 2000cc> = 1,5/8 till 5000-6000 varv max effekt
Ps köp inga biliga rör för mindre än 2000kr typ empi för du kommer inte bli nöjd då
/// Micke
Tack igen Stefan, det här med prissättningen kanske också berott på huruvida man skickat in en ersättningsmotor eller ej. Det var ju intressant för mig att se hela annonsen.
Jag är ju verkligen nybörjare på detta område men som jag förstår det så har jag i grunden en originalmotor med nytillverkade cylindrar etc. I och med att det står Engle camshaft ( http://www.englecams.com ) och det är större cylindrar så gissar jag att både toppar och kam är anpassade för lite större effektuttag. Gissar att det är exakt denna jag har: http://www.theengineshop.info/acatalog/ … 776cc.html
Men det säger ju inget om vad det är för ventiler etc. Jag får ringa runt i morgon och fråga
Gällande förgasare ska 140 hk räcka gott 40 idf var ju oerhört snygga och moderat prissatta. Det var ju ett elegant avgassystem du postade Micke men det ser kanske lite väl exklusivt ut.
Målsättningen med min Karmann Ghia är att få den att gå som den fattigmansporsche den ser ut som. Utan att göra allt för mycket avkall på driftsäkerheten.
Om jag får gissa tror jag att det är 044-toppar och en Engel W110 kam i den, det brukar ge runt 100-120 hk beroende på komp.
Så, detektivarbetet fortgår. Nu har jag pratat lite med VW Heritage och fått följande besked.
Motorn är levererad av ett holländskt företag som heter Vege som även har en svensk avdelning. Jag har mailat dem föra att be om specs på min motor. Hoppas att jag har mer info inom kort.
Jag väntar även på ett samtal vrån VW heritage då jag undrar vad de rekommenderar för förgasare och avgas. Står mest och väger mellan Empi och Weber 40or på förgasarfronten, avgas har jag ingen aning om.
Jag hade plockat av ett topplock för att inspektera kanaler och mäta ventiler. Mäta vändhöjd på motorn och kolla cc i toppen för att kunna räkna fram kompet.
Sedan plockat ut oljepumpen för att kunna läsa av vad det är för kam.
Med dessa data blir det enklare att bestämma storlek på avgas och förgasare!
Det är inte så fasligt mycket jobb för att verkligen veta vad det är för grejer i maskin.
Få en lista av ett företag på en motor som är byggd för flera år kanske inte stämmer så bra med verkligheten.
Låter klokt! Jag skall föreslå detta för Bosse så kan han kanske kolla allt åt mig.
Försökte hitta en bild av din monstermotor Niklas, det vore roligt att se!
Här kommer en bild!
Vilken skönhet! Där har jag en målbild...
Sidor Föregående 1 2
Du måste logga in eller registrera för att svara
Boxerville » Motor, växellåda, bromsar, mekaniskt... » Erfarenheter av Big Bore motorer
Currently installed 2 official extensions. Copyright © 2003–2009 PunBB.