1 Senaste redigerad av lupus (2015-08-10 13:02:21)

Jag ska slutföra ett Karmann Ghia projekt och behöver lite vägledning. Med projektet medföljer en sprillans Big Bore 1776 motor, är det någon som har erfarenhet av dessa motorer, jag har två frågor:

Vad är sannolikheten att lyckas registreringsbesiktiga bilen med denna motor?

Hur driftssäkra är dessa jämfört med standardmotorer?

2

Jag regbeiktade min ex56:a med 1776cc (60 hästar i papprena), det krävs skivbromsar fram eller 356 trummor. Driftsäkerhet borde inte vara några problem om den är rätt byggd. Körde 2000 mil innan jag sålde den och jag hade ingen extra oljekylare.

3

Kul att höra! Det sitter skivbromsar fram, men det kanske det gör på alla sena (min från 74a). Är det brukligt med extra oljekylare vid större motorer?

4

Det är lite svårt att se om det är en 1776a  eller 2346 motor på utsidan
livsslängden beror på vad som sitter i maskin  en frän kam = mindre livslängd samma med dubbla ventilfjädrar =mycket hk samma sak
Är den byggd med lite komp och standar kam så kommer den hålla länge (Ps livsländ på en std 1600 vw motor 7-10000 mil ) (man fick guldklocka om man körde 10000mil från vw)
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

5

Och är den sen amerikabyggd är väl halveringstiden jämförbar med färskmjölk?

You should want it to be hard, then no one can replicate what You did create!

6

Just bäst före datum ungefär som mjölk är en sak som Ingmar Bergmans brorsa Bernie ofta glömt bort att upplysa om... ICQ/ab

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

7

Sätt på dubbla förgasare på en standard 1600:a och reg-bes för 60Hkr.....

Så går det "lättare" framöver (?)

Jag har reggat om min 66:a med 50 Hkr och bes senaste fyra åren med en 2387:a med dubbla 40:or.

"Anonym" !-)

8

En 1776:a där länkaget är justerat för halvgas funkar också. ...och så skall man kanske inte generalisera att alla motorer byggda i andra länder är skräp....

9

PPRMicke skrev:

livsslängden beror på vad som sitter i maskin  en frän kam = mindre livslängd samma med dubbla ventilfjädrar =mycket hk samma sak
Är den byggd med lite komp och standar kam så kommer den hålla länge (Ps livsländ på en std 1600 vw motor 7-10000 mil ) (man fick guldklocka om man körde 10000mil från vw)
/// Micke

Det var ord och inga visor, jag kör en 240 idag och har haft en helt annan syn på driftssäkerhet.. men sen är inte tanken att åka jorden runt med denna bil.

Finns det andra nyproducerade motorer med bättre kvalitet än Big Bore?

10

TobiasL skrev:

En 1776:a där länkaget är justerat för halvgas funkar också. ...och så skall man kanske inte generalisera att alla motorer byggda i andra länder är skräp....

Ett stort tack för alla tips på hur jag ska regga bilen. Det vore ju skönt om man kunde behålla denna motor i så det snabbt går att återställa bilen. Har förstått att man även kan byta till original förgasare och avgassystem.

11

Borde väl inte vara några problem att regga med den där motorn. Originalförgasare och ljuddämpare så vet ju ingen volymen.

Mera känd som jb...

12

lupus skrev:
PPRMicke skrev:

/// Micke

Det var ord och inga visor, jag kör en 240 idag och har haft en helt annan syn på driftssäkerhet.. men sen är inte tanken att åka jorden runt med denna bil.

Finns det andra nyproducerade motorer med bättre kvalitet än Big Bore?

Eftersom man utgår från en grundkonstruktion som är 50-60 år gammal och de då var konstruerade för att hålla runt 10 000 mil har man en begränsning där.
Det går nog att få bättre hållbarhet om man börjar från noll med ett WB-block eller ett Auto Linea aluminiumblock.
Det är baksidan med att jobba med budgetprylar som är 50-60 år gamla.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

13

PPRMicke skrev:

/// Micke

Sen tror ju jag att dom flesta av oss lämnar in grejerna på balansering och får ett mer välbalnserat vevparti än vad orginalmotorerna hade, sen använder ju dom flesta ett riktigt extärnt oljefilter istället för silen, iallafall borde man det om man helrenoverar en motor tycker jag, fast det är klart trimmar man slits det ju mera.

Anders

14

Efter att ha kikat runt lite så är jag riktigt imponerad över hur många motorer som verkar finnas där ute. Det verkar som många ändå tagit hand om motorerna när karosser har rostat sönder.

Såg i pappren att det skall vare en Big Bore 1302/3 IRS låda i den. Är det någon som vet vad det innebär?

15 Senaste redigerad av Svwerker (2015-08-12 08:41:16)

Normalt så kallar man motorer som fått större cylindrar för Big Bore så vad man menar med det när det gäller växellåda kan man bara gissa. Vem är det som utfärdat pappren?

IRS betyder fyrledad bakvägen.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

16

Ok, jag har uppenbarligen ingen koll. Innebär detta normalt att det är gamla cylindrar som borrats? Eller köper man en gammal motor med nytillverkade cylindrar. Mycket på motorn (block förgasare etc) ser original ut. Men cylindrarna ser ju nya ut.

Växellådan heter nog inte big bore, men motorn köptes av bigboystoys-uk då växellådan står som en del av motorn.

17

Cylindrar köps nya och finns till Typ1 upp till 94 mm, 1776 har 90,5. Allt från 88 mm och uppåt kräver bearbetning av både block och toppar.

Om det bär en originallåda från 1302/03 så är frågan vilken utväxling den har, finns tre olika att välja på varav två är att att föredra och det är ingen stor skillnad mellan dem. De är starka och tål att köras rätt hårt med upp till 120-130 hk.

Ali G

18

[quote=Sv
Om det bär en originallåda från 1302/03/quote]

Jag ska försöka gräva i vilken utväxling det är på lådan. Men vad betyder 1302/03? Är det benämningen på själva lådan. Min är sekventiell och har mycket korta steg, är det standard?

19

Nej varken sekventiell eller korta lägen är standard. Finns det uppgifter på vem som byggt lådan? Verkar som det är ett racebygge du hittat. Hade lådan varit original kunde man gått på koden men i det här fallet kan man bara gissa, eller riva och titta efter.

Ali G

20

lupus skrev:

[quote=Sv
Om det bär en originallåda från 1302/03/quote]

Jag ska försöka gräva i vilken utväxling det är på lådan. Men vad betyder 1302/03? Är det benämningen på själva lådan. Min är sekventiell och har mycket korta steg, är det standard?

För att svara på den frågan, 1302/03 borde betyda att den passar vw bubbla 1302 och 1303 som är bubbla modeller  ICQ/ab

21

Återigen snick snack! Lådan var inte sekventiell, men dock med mycket korta steg mot vad jag tänkt mig. Har ingett att jämföra med dock.

Verkar som om H. Sunqvist är  något på spåret gälland benämning.

Bilen lämnades till Bosse på BugNbus idag, hoppas att allt löser sig.

22

Vill man ha korta växellägen byter man spak, har ingenting med växellådan att göra.

Anders

23

Tätstegad och tätt mellan växellägen är ju inte riktigt samma sak. ☺
På växellådans högra sida finns numret instansat och den börjar med två bokstäver. Den talar om vad det är för utväxlingar.

Ali G

24

En kort uppdatering: Bosse har nu startat igång motorn och den låter enl honom som ett vilddjur. Då han inte tror att den kommer att komma till rätta med mitt nuvarande originalavgassystem har jag köpt en originalmotor av honom. Efter regbesiktning skall jag kika på ett matchande avgas och ev större förgasare. Är det någon som har erfarenheter vad det gäller val av detta?

25

Efter lite eftertanke inser jag det befängda i denna fråga: Som att säga jag vill ha en snabb dator, vad ska jag köpa för komponenter för att få max prestanda.

Kombinationerna är ju oändliga!

Men kanske att någon ändå har ett ord på vägen.