1

Justerade ventilerna idag på min 1302 -71, men tycker bilen tickar mer än innan...
Och högre susande ljud när man kör, dock går bilen bra...
Tror ändå jag gjorde nått fel?

Ställde markeringen i remhjulet rakt upp... Och justerade båda ventilerna på cylinder 1
Sen vred jag moturs 180 grader och justerade båda ventilerna på cylinder 2
Fortsatte 180 och justera 3... Och 180 och justerade 4...

0,15mm... Kollade dock inte om fördelaren stod på cylinder 1 när jag började, men de va väldigt tight så jag inte fick in bladmåttet på någon ventil under hela tiden innan jag ställde de...

Tänkte försöka få de bra imorgon, va ska jag tänka på och vad kan jag ha gjort fel?

2

Du ska bara vrida motorn 90 grader, inte 180.

Baywindow 2.0 -76 campinginredd
Vw T3 Buss -89 Coach

3

Nää... 180 grader då de tar 2 varv för motorn att gå runt hela varvet me cylindrar...

4

1 varv 360° dividerat med 4 cylindrar =90°
Ställ rotorn på cylinder 1 kolla tändkablarna och strecket i fördelaren, justera ventilerna, backa motorn 90° kolla rotorn och vilken tändkabel den står på ställ ventilerna o.s.v. du känner på vipporna att de ligger lösa mot ventilen.

1500 Variant -63
Vw 1/11 -58
Panel -65
1300 limousine -66 såld sedan länge:'(

5

Gahmen skrev:

Du ska bara vrida motorn 90 grader, inte 180.

Har du tvåtaktsmotor i folkvsgnen?

6

Näe, men jag har gjort så enligt boken i alla fall....

http://forumbilder.com/images/2015/08/05/IMG_3599.jpg

Baywindow 2.0 -76 campinginredd
Vw T3 Buss -89 Coach

7

Och hur långt har rotorn rört sig när du vridit motorn 90 grader då?En ledtråd är att det inte är 90 grader åtminstone...

8

Jaja, menade att rotorn ska vridas 90 grader, blev lite för snabbt där...

Baywindow 2.0 -76 campinginredd
Vw T3 Buss -89 Coach

9 Senaste redigerad av H.Sundqvist (2015-08-05 21:01:35)

Rotor varv och motor varv på vevaxeln är väl inte samma sak va?
180grader på veven är 90grader på rotorn, eller gör jag en tanke vurpa här efter en lång dag ICQ/ab

Edit: 1min sen...

10

Så är det.

På Volvo motorer så justerar man ettan när fyrans båda vippor vippar, och tvärt om.
och samma när tvåans vippor vippar justerar man treans, och tvärtom.

Och då VW och Volvo har 1342 i tändföljd borde det funka på en VW motor också.

"ljushuvud"

11

Nja så är det inte, ta en titt på generatortornet igen. Ställ fördelaren så rotorn pekar på den cylinder du ska ställa och remskivan på tdc. Justera ventilerna, vipporna skall vara lite lösa alternativt ska du kunna snurra på stötstängerna. Vrid motorn ett halvt varv på remskivan dvs 180 grader ställ den cylinder som rotorn pekar på i locket. Fortsätt att snurra 180grader och ta de resterande.
En graderad remskiva tycker jag att man skall ha.

Post's attachments

image.jpg, 231.09 kb, 1600 x 1200
image.jpg 231.09 kb, 171 downloads since 2015-08-05 

Bubbla -62

12

Att motorn tickar mer efter justeringen är knappast konstigt. Oftast får man ett mindre spel med tiden, framförallt på avgasventilerna och det är det man vill justera bort. Ett litet spel är attraktivt ur ljudsynpunkt, men ju mindre spel du ställer, desto oftare bör du kolla spelet. Blir spelet mindre än noll börjar man få problem.

Ser inte varför man ska ha graderad remskiva ur ventiljusteringsaspekt. Vad som händer nere på veven är ju irrelevant då man orienterar motorns läge utifrån rotorn. Sen kan en graderad remskiva vara bra vid andra tillfällen, tex vid tändinställning, men det är ett annat ämne.

Kuriosa: När jag menade på att man bäst ställer en vw-motors ventilspel genom att snurra den baklänges på ett annat vw-forum för många år sedan, fick jag minsann veta av den rådande pöbeln att så gör man inte! Detta har jag dock ignorerat och jag har fortsatt vrida motorn baklänges då jag tycker det är enklast.

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

13

OBS ! Det beror också på vad man har för stötstänger.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

14 Senaste redigerad av Johan W (2015-08-05 23:55:26)

Alltid baklänges börja på 1an 90grader på rotorn för då gör man klart en sida och sen montera locket så det slutar droppa olja ICQ/ae

______\,,,/__________________\,,,/__________________\,,,/________
´´´´´´/""\´´´´´´´´´´´´´´´´´´´/""\ ´´´´´´´´´´´´ ´´´´´/""\ ´´´´´´´
Typ 1 -51 Rod [o\!/o]  Typ 1 -65 Slammed _(o\!/o)_
Ruff Time Monster Truck Youtube
Ruff Time Monster Truck Homepage

15

Ofta på gammla vw motorer blir det gropar i ventilen efter justerskruven  då kan det vara svårt att få tyst på ventilknacket (man behöver slipa av ventil toppen och byta skruvana )
Man kan dela på bladmåttet så man kan komma in i gropen
Här kommer en länk hur  man kan ställa ventilena
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2341
/// M

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

16

Länken hänvisar också till "nollan på remskivan" och jag förstår inte varför. Jag är ingen expert på nånting (förutom på att vara mig själv) men jag förstår verkligen inte varför man ska orientera sig efter remskivan när det både är mer logiskt och enkelt att orientera sig efter rotorn. Vore tacksam om jag fick detta förklarat för mig på ett icke-fördummande sätt.  ICQ/ab

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

17

kee skrev:

Länken hänvisar också till "nollan på remskivan" och jag förstår inte varför. Jag är ingen expert på nånting (förutom på att vara mig själv) men jag förstår verkligen inte varför man ska orientera sig efter remskivan när det både är mer logiskt och enkelt att orientera sig efter rotorn. Vore tacksam om jag fick detta förklarat för mig på ett icke-fördummande sätt.  ICQ/ab

Om du ska vrida motorn 180 grader efter ha ställt ettans cylinder så är det ganska bra att ha en graderad remskiva så du kan se var BDC eller 180 grader är. TDC  är 0 grader i min värld. Jag tycker att det är bättre än några hack i orginal remskivan.
Jag tycker att det är ett bra hjälpmedel både för att ställa tändningen och ventilspel.

Bubbla -62

18

Om man vill vara säker på att ställa ventilerna vid övre dödpunkt dvs TDC så är remskivan det säkraste att gå på. Fördelaren går ju att vrida på och är ju oftast ställd några grader före. Den glädje man har av att titta på fördelaren är vilken cylinder som är aktuell i tändfasen.
Om du bara tittar på rotorn så  är det inte lätt att veta om motorn är i top dead center där du skall justera ventilerna till rätt spel.

Bubbla -62

19

Ja du Thompha, jag undrar i  fall du fick något enkelt svar??
Jag tycker det blev lite rörigt.

Lattjo lajban med luftkylt.

20

Jodå, fick svar på fb sidan me... Så ventilerna är ställda rätt, 180 graders cyklar bakåt 1,2,3,4 me start på 1 i fördelaren... ICQ/ab

Dock har jag kvar avgassmällar vid gas släpp... Men de e nog tjuvluft från avgassystemet... Kanske från värmekammarna lr nått Default/hmm