1

Körde till Tierp idag 16 mil. Tyckte motorn blev varm. Kunde inte hålla i oljestickan. Har ingen oljetemp men stoppade ner en stektermometer där oljestickan sitter och det visade 99 grader vilket verkar vara Max för termometern.

Det är en standard 1600 med vakumfördelare och ett Kina luftfilter.

När jag ställde tändningen så baktände den vid gas pådrag så jag vred fördelaren lite moturs och då gick den rent. Var det fel att göra så borde jag justerat blandningen på förgasaren istället?

När jag renoverade blocket så hade oljetryckskolvarna fastnat så jag fick putsa loppet där dom löper för att få dom att gå fritt. Kan den som sitter närmast oljepumpen kärva och därmed koppla förbi oljekylaren?

Jag ska kolla hur tändstiften ser ut och försöka lägga upp en bild.

utan vw just nu... :-(

2 Senaste redigerad av Tobias (2015-08-02 14:19:24)

Jag tog ut stiften och dom är svart vilket borde tyda på en fet blandning men när jag tog ut ut ett i Uppsala så var det vitt längst ut på stiftet vilket borde tyda på att den gick snålt.

Kan dom ha blivit svarta för att jag startade och körde in i garaget.
http://i1370.photobucket.com/albums/ag241/Tobob196/bussen/20150801_221521_zpsmc6tpovz.jpg Angående tändning så har min remskivor bara ett hack och det kan ju betyda flera olika positioner vad jag förstår. Ska byta till en annan remskiva som har fler hack sämjan verkligen utgår från rätt position när jag ställer tändningen.

3

Dom brukar väl bli varma när dom går snålt Default/hmm

Går den på choken så

______\,,,/__________________\,,,/__________________\,,,/________
´´´´´´/""\´´´´´´´´´´´´´´´´´´´/""\ ´´´´´´´´´´´´ ´´´´´/""\ ´´´´´´´
Typ 1 -51 Rod [o\!/o]  Typ 1 -65 Slammed _(o\!/o)_
Ruff Time Monster Truck Youtube
Ruff Time Monster Truck Homepage

4

Ersättningsrör eller värmekammare? Och om det senare, är de inkopplade?

Only the dead fish follow the stream... Våga Vägra Mainstream

5

Tobias skrev:

Jag tog ut stiften och dom är svart vilket borde tyda på en fet blandning men när jag tog ut ut ett i Uppsala så var det vitt längst ut på stiftet vilket borde tyda på att den gick snålt.

Kan dom ha blivit svarta för att jag startade och körde in i garaget.
http://i1370.photobucket.com/albums/ag241/Tobob196/bussen/20150801_221521_zpsmc6tpovz.jpg Angående tändning så har min remskivor bara ett hack och det kan ju betyda flera olika positioner vad jag förstår. Ska byta till en annan remskiva som har fler hack sämjan verkligen utgår från rätt position när jag ställer tändningen.

Dom där stiften tycker jag är för vita.

6 Senaste redigerad av Tobias (2015-08-02 18:03:09)

Kommer det räcka att juster blandningen eller måste man bestycka om förgasaren tror ni?

Den har värme kammare på ena sidan och ersättningsrör på andra. Värme kammaren är ej ansluten till kupén. Jag har aluslang från fläktkåpan.

7

Eh va? Det är ju bestyckningen som gör blandningen. Skruven fintunar bara på låga varv.
I grova drag så jobbar lågfartsmunstycket upp till 3000 sen tar huvud över och luftmunstycket över 5000.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

8

Även feljusterad tändning ger varmgång, så ställ den med stroblampa.

Anders

9

Har inte hunnit ut i garaget än men idag dampdet ner en adapter till oljetempgivaren så nu ska jag kunna mäta under drift oxå.

Förhoppningsvis kan jag provköra imorgon.

Kan man ta bort den bakre (närmast remskivan) oljereduceringskolven för att på så vis allltid köra oljan för genom kylaren? Tänkte om det är den som kärvat. För visst funkar det så att den släpper igenom oljan till kylaren när oljan blivit varm eller har jag missförstått detta? Har ett dubbel reducerat block.

10

Bild på installationen?

11

Har du motorrumstätningar?
Har du ställt tändningen korrekt?
Har du fel insug?
Drar det tjyvluft?
Har du rätt bestyckat?
Har du rätt olja?
Har du skräp i fläkten?
Har du termostat?
Har du kopplat termostaten rätt?

You should want it to be hard, then no one can replicate what You did create!

12 Senaste redigerad av Tobias (2015-08-05 21:26:07)

Ikväll har jag bytt remskivan den som satt där hade bara ett hack vilket kan betyda flera olika positioner. Satte dit en ny med två hack och en punkt så nu vet jag att jag ställer tändningen rätt. Har inte testköra än då sovande barn och fru inte uppskattar när jag drar igång bussen på kvällen. Ska även kontrollera att tändningen avancerar till rätt position vid upp varvning.

När jag jämförde hacken i remskivan så kunde jag konstatera att den gammla hade hacket lite till vänster om TDC jämfört med andra som hade TDC utmärkt.

Jag upptäckte även att jag tappat en av dom små kylplåtarna som tittar i bakkant så en "ny" letades fram och rengjordes.

Mogge skrev:

Har du motorrumstätningar? Delvis.  Default/yikes  Måste komplettera på vissa ställen då den gått sönder. Har en ny liggandes.
Har du ställt tändningen korrekt? Troligtvis var den fel.
Har du fel insug? Borde vara det. Samma som satt innan jag renoverade.
Drar det  Tjuvluft? Nej. Tror inte det.
Har du rätt bestyckat? Har inte rört bestyckningen borde nog gå upp i dimension med dagens bränsle. Tips på munstycke mottages gärna.
Har du rätt olja? 10w30
Har du skräp i fläkten? Nej.
Har du termostat? Ja.
Har du kopplat termostaten rätt? Ja och den öppnar fullt.

Hittade även en orginal fjäder till oljereduceringen så jag ska jämföra den med den eftermarknadsfjäder jag stoppade in. Har läst att eftermarknadsfjädrarna är hårdare än orginal.

Återkommer med uppdatering imorgon.

13

Kan meddela att jag bytte fjädrarna till oljereducerings kolvarna till gammla orginal samt ställde tändningen rätt och nu ligger olje tempen på 89 grader efter ca 2 mils körning.

14

Tror du det var fjädrarna, tändningsinställningen eller utevädret som gjorde susen?

You should want it to be hard, then no one can replicate what You did create!

15 Senaste redigerad av Kjell Roar (2015-08-14 19:25:51)

Har du varmepotter eller J-tubes?
Värmen från J-tubes ger høgre oljetemperatur (strålingsvärme mot topparna, bruk eksosbandasje).
Tjock olja som 20W50 ger høgre olje och motortemperatur pga mindre flow.

Åker Oval- 8/55, en görtidlig 56a.