26

jag har vid nåt tillfälle moddat en pet-kork med en cykelventil o trycksatt systemet . . .

" . . . if I told you all that went down
        it would burn off both of your ears . . . "

27

Nu har jag fått till glappet i pedalen, ligger på 1-2 mm nu

Men nu upptäckte jag fjädern, som bör sitta på bromspedalen, har lossnat. Sitter den inte med någon låsring?

Verkar som att den bara är klämd. Men den släpper igen då jag trycker fast den. Får se om jag kommer dit med en tång och kan trycka till den.

Hur sitter den på era bilar?

VW 1303 S, 1975 (SÅLD, FANNS TYDLIGEN BARA 964 ST I SVERIGE).   VW KOMBI 221, 1966(SÅLD).   VW 1303 S, 1974 SKROTAD
VW KLEINBUS,1967
VW 1200 LIM 113, 1962 (PLATTAN ÄR EN 62:A OCH KAROSSEN ÄR EN 57:A)
VW 1500 LIM 113 OMBYGGD TILL BEACH BUGGY ( http://www.lightner.net/manxclub/bugmon47.html )

28 Senaste redigerad av PPRMicke (2022-05-26 13:47:49)

Om du tittar hur ett vattenpass funkar så brukar man förstå att det kan vara jäkligt att få bort luften ur ett broms system när högsta punkten sitter vid växellåds infästninge  sen skall vätskan gå ned till hjulet
Ja broms vätskan går från Hc till T stycket sen tillbaka upp en bit sen går röret ned typ 2cm sen rakt sen upp igen sen ned till bromsslangen i nedförs backe
Är det riktigt jäkligt  får man öppna förskruvningen vid T stycket o lufta där också
Därför om man har bilen högre på höger sidan så är det lättare att få ur luft blåsan
På nya bilar med ett tomt broms system suger man bakvägen för att slippa arbetet med lufta systemet

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

29

PPRMicke skrev:

Om du tittar hur ett vattenpass funkar så brukar man förstå att det kan vara jäkligt att få bort luften ur ett broms system när högsta punkten sitter vid växellåds infästninge  sen skall vätskan gå ned till hjulet
Ja broms vätskan går från Hc till T stycket sen tillbaka upp en bit sen går röret ned typ 2cm sen rakt sen upp igen sen ned till bromsslangen i nedförs backe
Är det riktigt jäkligt  får man öppna förskruvningen vid T stycket o lufta där också
Därför om man har bilen högre på höger sidan så är det lättare att få ur luft blåsan
På nya bilar med ett tomt broms system suger man bakvägen för att slippa arbetet med lufta systemet

Det var säkert där jag hade luften då. För jag fick lufta 3 varv. Sista varvet pumpade jag en 10-12 gånger och spände 2 träbitar mellan bromspedal och säte så bromsen var nere, sedan öppnade jag luftnippeln. Detta gjorde jag minst 3 gånger på varje hjul. Efter detta så har jag en fungerande broms.

Men sedan skulle jag få dit huven med vindrutan igen, den har bara legat halvt öppen då kablarna sitter fast i säkringadosan. Innan jag ska ut på en provtur kollar jag lamporna igen. Har då ingen bromslyse. Mätte lite igår men det visar sig att många kabelskor har gått sönder då jag vänt upp och ned på huven ett flertal gånger sista 2-3 veckorna med att HBC m.m.

Har fixat lite men fortfarande ingen bromslyse samt att även vindruterorkarna lagt av också. Typiskt. Och jag hatar bil-el ICQ/aq

Fick avboka tiden till besiktning idag.

Hoppas att man får något att fungera i helgen. Ny bes tid på tisdag...

Varför får man aldrig vara glad ICQ/bp  ICQ/be  ICQ/bm

VW 1303 S, 1975 (SÅLD, FANNS TYDLIGEN BARA 964 ST I SVERIGE).   VW KOMBI 221, 1966(SÅLD).   VW 1303 S, 1974 SKROTAD
VW KLEINBUS,1967
VW 1200 LIM 113, 1962 (PLATTAN ÄR EN 62:A OCH KAROSSEN ÄR EN 57:A)
VW 1500 LIM 113 OMBYGGD TILL BEACH BUGGY ( http://www.lightner.net/manxclub/bugmon47.html )

30 Senaste redigerad av PPRMicke (2022-05-27 18:50:36)

Fredde skrev:
PPRMicke skrev:

Om du tittar hur ett vattenpass funkar så brukar man förstå att det kan vara jäkligt att få bort luften ur ett broms system när högsta punkten sitter vid växellåds infästninge  sen skall vätskan gå ned till hjulet
Ja broms vätskan går från Hc till T stycket sen tillbaka upp en bit sen går röret ned typ 2cm sen rakt sen upp igen sen ned till bromsslangen i nedförs backe
Är det riktigt jäkligt  får man öppna förskruvningen vid T stycket o lufta där också
Därför om man har bilen högre på höger sidan så är det lättare att få ur luft blåsan
På nya bilar med ett tomt broms system suger man bakvägen för att slippa arbetet med lufta systemet

Det var säkert där jag hade luften då. För jag fick lufta 3 varv. Sista varvet pumpade jag en 10-12 gånger och spände 2 träbitar mellan bromspedal och säte så bromsen var nere, sedan öppnade jag luftnippeln. Detta gjorde jag minst 3 gånger på varje hjul. Efter detta så har jag en fungerande broms.

Men sedan skulle jag få dit huven med vindrutan igen, den har bara legat halvt öppen då kablarna sitter fast i säkringadosan. Innan jag ska ut på en provtur kollar jag lamporna igen. Har då ingen bromslyse. Mätte lite igår men det visar sig att många kabelskor har gått sönder då jag vänt upp och ned på huven ett flertal gånger sista 2-3 veckorna med att HBC m.m.

Har fixat lite men fortfarande ingen bromslyse samt att även vindruterorkarna lagt av också. Typiskt. Och jag hatar bil-el ICQ/aq

Fick avboka tiden till besiktning idag.

Hoppas att man får något att fungera i helgen. Ny bes tid på tisdag...

Varför får man aldrig vara glad ICQ/bp  ICQ/be  ICQ/bm

Ett tips Mät kontakten som sitter på HC se om  den funkar Om den  gör så kan du direkt mata den med 12v
Ps torkana får direkt ström om  den slutar funka så är det mycket annat som inte funkar
om du kollar i slutet på denna länk (sida 4/5/6) kan det vara lite lättare att förstå hur det är kopplat  http://vwfiv.se/Repbok/14-Ovrigt.pdf

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

31 Senaste redigerad av Fredde (2022-06-05 08:03:07)

PPRMicke skrev:
Fredde skrev:
PPRMicke skrev:

Om du tittar hur ett vattenpass funkar så brukar man förstå att det kan vara jäkligt att få bort luften ur ett broms system när högsta punkten sitter vid växellåds infästninge  sen skall vätskan gå ned till hjulet
Ja broms vätskan går från Hc till T stycket sen tillbaka upp en bit sen går röret ned typ 2cm sen rakt sen upp igen sen ned till bromsslangen i nedförs backe
Är det riktigt jäkligt  får man öppna förskruvningen vid T stycket o lufta där också
Därför om man har bilen högre på höger sidan så är det lättare att få ur luft blåsan
På nya bilar med ett tomt broms system suger man bakvägen för att slippa arbetet med lufta systemet

Det var säkert där jag hade luften då. För jag fick lufta 3 varv. Sista varvet pumpade jag en 10-12 gånger och spände 2 träbitar mellan bromspedal och säte så bromsen var nere, sedan öppnade jag luftnippeln. Detta gjorde jag minst 3 gånger på varje hjul. Efter detta så har jag en fungerande broms.

Men sedan skulle jag få dit huven med vindrutan igen, den har bara legat halvt öppen då kablarna sitter fast i säkringadosan. Innan jag ska ut på en provtur kollar jag lamporna igen. Har då ingen bromslyse. Mätte lite igår men det visar sig att många kabelskor har gått sönder då jag vänt upp och ned på huven ett flertal gånger sista 2-3 veckorna med att HBC m.m.

Har fixat lite men fortfarande ingen bromslyse samt att även vindruterorkarna lagt av också. Typiskt. Och jag hatar bil-el ICQ/aq

Fick avboka tiden till besiktning idag.

Hoppas att man får något att fungera i helgen. Ny bes tid på tisdag...

Varför får man aldrig vara glad ICQ/bp  ICQ/be  ICQ/bm

Ett tips Mät kontakten som sitter på HC se om  den funkar Om den  gör så kan du direkt mata den med 12v
Ps torkana får direkt ström om  den slutar funka så är det mycket annat som inte funkar
om du kollar i slutet på denna länk (sida 4/5/6) kan det vara lite lättare att förstå hur det är kopplat  http://vwfiv.se/Repbok/14-Ovrigt.pdf


Tack för det ICQ/bp  ICQ/ay

Efter lång felsökning började bit för bit att fungera igen.

Besiktade härom dagen med blankt papper. Fick även ett CO-värde på pappret till 0,0 ICQ/ay , på deras mätare stod det 0,03.

Så nu behöver jag inte besikta denna buggy något mer och killen som utförde besiktningen tyckte att det var en välbyggd bil. Sådant är alltid trevligt att höra ICQ/ag

Bara solen som fattas nu ICQ/bo  ICQ/bo

VW 1303 S, 1975 (SÅLD, FANNS TYDLIGEN BARA 964 ST I SVERIGE).   VW KOMBI 221, 1966(SÅLD).   VW 1303 S, 1974 SKROTAD
VW KLEINBUS,1967
VW 1200 LIM 113, 1962 (PLATTAN ÄR EN 62:A OCH KAROSSEN ÄR EN 57:A)
VW 1500 LIM 113 OMBYGGD TILL BEACH BUGGY ( http://www.lightner.net/manxclub/bugmon47.html )

32

Fredde skrev:
PPRMicke skrev:
Fredde skrev:

Det var säkert där jag hade luften då. För jag fick lufta 3 varv. Sista varvet pumpade jag en 10-12 gånger och spände 2 träbitar mellan bromspedal och säte så bromsen var nere, sedan öppnade jag luftnippeln. Detta gjorde jag minst 3 gånger på varje hjul. Efter detta så har jag en fungerande broms.

Men sedan skulle jag få dit huven med vindrutan igen, den har bara legat halvt öppen då kablarna sitter fast i säkringadosan. Innan jag ska ut på en provtur kollar jag lamporna igen. Har då ingen bromslyse. Mätte lite igår men det visar sig att många kabelskor har gått sönder då jag vänt upp och ned på huven ett flertal gånger sista 2-3 veckorna med att HBC m.m.

Har fixat lite men fortfarande ingen bromslyse samt att även vindruterorkarna lagt av också. Typiskt. Och jag hatar bil-el ICQ/aq

Fick avboka tiden till besiktning idag.

Hoppas att man får något att fungera i helgen. Ny bes tid på tisdag...

Varför får man aldrig vara glad ICQ/bp  ICQ/be  ICQ/bm

Ett tips Mät kontakten som sitter på HC se om  den funkar Om den  gör så kan du direkt mata den med 12v
Ps torkana får direkt ström om  den slutar funka så är det mycket annat som inte funkar
om du kollar i slutet på denna länk (sida 4/5/6) kan det vara lite lättare att förstå hur det är kopplat  http://vwfiv.se/Repbok/14-Ovrigt.pdf


Tack för det ICQ/bp  ICQ/ay

Efter lång felsökning började bit för bit att fungera igen.

Besiktade härom dagen med blankt papper. Fick även ett CO-värde på pappret till 0,0 ICQ/ay , på deras mätare stod det 0,03.

Så nu behöver jag inte besikta denna buggy något mer och killen som utförde besiktningen tyckte att det var en välbyggd bil. Sådant är alltid trevligt att höra ICQ/ag

Bara solen som fattas nu ICQ/bo  ICQ/bo

Då behöver du bara bestycka om så är topp
Co på en VW skall ligga på minst 3.5  Så du får peta i större munstycke
/// M

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

33

PPRMicke skrev:
Fredde skrev:
PPRMicke skrev:

Ett tips Mät kontakten som sitter på HC se om  den funkar Om den  gör så kan du direkt mata den med 12v
Ps torkana får direkt ström om  den slutar funka så är det mycket annat som inte funkar
om du kollar i slutet på denna länk (sida 4/5/6) kan det vara lite lättare att förstå hur det är kopplat  http://vwfiv.se/Repbok/14-Ovrigt.pdf


Tack för det ICQ/bp  ICQ/ay

Efter lång felsökning började bit för bit att fungera igen.

Besiktade härom dagen med blankt papper. Fick även ett CO-värde på pappret till 0,0 ICQ/ay , på deras mätare stod det 0,03.

Så nu behöver jag inte besikta denna buggy något mer och killen som utförde besiktningen tyckte att det var en välbyggd bil. Sådant är alltid trevligt att höra ICQ/ag

Bara solen som fattas nu ICQ/bo  ICQ/bo

Då behöver du bara bestycka om så är topp
Co på en VW skall ligga på minst 3.5  Så du får peta i större munstycke
/// M


Minst 3,5 ICQ/bm  ICQ/be ??? Jag får ju bara ha max 4,5.

Synd att man inte kan lägga in en ljudfil här. Den går hur fint som helst. Nya smidda Mahle 88mm kolvar ICQ/ay

VW 1303 S, 1975 (SÅLD, FANNS TYDLIGEN BARA 964 ST I SVERIGE).   VW KOMBI 221, 1966(SÅLD).   VW 1303 S, 1974 SKROTAD
VW KLEINBUS,1967
VW 1200 LIM 113, 1962 (PLATTAN ÄR EN 62:A OCH KAROSSEN ÄR EN 57:A)
VW 1500 LIM 113 OMBYGGD TILL BEACH BUGGY ( http://www.lightner.net/manxclub/bugmon47.html )