1

nån som vet vad en latebay varvar på 4:an i typ 90km/h?
Skulle vilja montera en tdi motor men vet inte hur det blir med utväxling.

Martin A

2

Jag har 091 lådan i min o den varvar cirka 2800 Rpm i 90 knyck.

Baywindow 2.0 -76 campinginredd
Vw T3 Buss -89 Coach

3

Beror ju mycket på vilka däck du tänkt köra med också. 2800 låter fantastiskt. Jag har numer lågprofil (185/65-15) men varvar 3800 i nittio! Det är med en 002-låda från -75 förvisso, men den ska vara "näst bäst" efter 091an hos bussarna. För att få en hyfsat jämförbar mätning bör man inte gå på bussens egna hastighetsmätare utan efter GPS, även varvräknarna i olika bilar kan ju vara olikvisande, men den faktorn får man kanske leva med. Jag vet att jag klev upp ca 400 rpm vid 90 efter ett däcksdimensionsbyte från 185-14 till tidigare nämnda dimension, så hjulen gör mer än man tror.

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

4

Måste ju vara bättre att räkna på den totala utväxlingen och med samma däckdimension få fram ett varvtal än att sitta med ett gäng olika bilar med GPS.  ICQ/ad

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

5

Vilken låda har men i tex en bay -77 med ge motor?

Martin A

6

Jag tror att jag har 185/70/15" eller något liknande. I en -77:a så borde du ha 091 lådan.

Baywindow 2.0 -76 campinginredd
Vw T3 Buss -89 Coach

7

Går motorn inte varmare med 091 lådan?

8

Det där beror helt på hur man kör och vad man har för motor. Det känns som att det har blivit en efterhängsen myt från Gene Berg.

Jag har en 2332 med över 9 i komp och en utväxlings/däckkombo så den varvar 3000 vid 110km/h. Vid 85km/h varvar den strax över 2000. Jag låg i karavankörning i runt 80km/h i ca 8mil utan att oljan närmade sig 100 grader.

091 lådan varvar följande...

185/65-15  varvar 3000 vid 86/km/h

185/70-15  varvar 3000 vid 89/km/h

185/70-14  varvar 3000 vid 85/km/h

9

Tror jag får revidera min uppfattning, 3600rpm @ ~90km/h (GPS) ~100km/h (mätarhus) är nog närmare sanningen i mitt fall.

Och anledningen till att jag tycker att en GPS är bättre att använda som referensvärde är att det inte är säkert att bussen visar rätt hastighet ens med originaldimension. Teoretiskt ska det skilja ca 4,5 % mellan de två dimensionerna, men jag får lägga på närmare det dubbla för att få en rättvis mätning. Visst kan man jämföra samma vagn, före och efter hjulbyte, men jämför man olika vagnar bör man ha en mer pålitlig GPS att referera till när man talar hastigheter just av denna orsak.

10

Om den varvar så mycket så har du bayarnas lägst växlade låda.

Jag körde dina däck och bayens lägsta utväxling i programmet och då stämde dina varv in på första generationens växellåda med 5,37 slutväxel och 0,82 4:a.

Ruskigt tråkig låda. Jag har samma låda och däckkombo i min -68:a Det går att starta från stillastående på 4:an.  Ännu värre var det då jag körde 185/60 bak.

11

Verkar vara väldigt olika svar man får. Finns alltså 091 lådan med flera olika utväxlingar på 4:an och dessutom olika slutväxling också?

Martin A

12

Du får olika svar pga av att folk åker med olika däck. Kee skrev tex att han åker med 002 lådan.

091 lådan finns bara med en utväxling och varvar det jag skrev längre upp.

185/65-15 däck  varvar 3000 vid 86/km/h

185/70-15 däck  varvar 3000 vid 89/km/h

185/70-14 däck  varvar 3000 vid 85/km/h

13

Hur ser man vilken låda man har? Är de något nr instansat på lådorna? Därför jag undrar är att jag har en 71a med orginal 1600 och 175/65-15 däck bak. Varvar bra mycket. Måste man byta låda eller kan man fixa mycket med däckstorlek?

Ordnung muss sein!
Typ1 64.
Early bay 71.

14

Demian skrev:

Om den varvar så mycket så har du bayarnas lägst växlade låda.

Jag körde dina däck och bayens lägsta utväxling i programmet och då stämde dina varv in på första generationens växellåda med 5,37 slutväxel och 0,82 4:a.

Ruskigt tråkig låda. Jag har samma låda och däckkombo i min -68:a Det går att starta från stillastående på 4:an.  Ännu värre var det då jag körde 185/60 bak.

Såvitt jag minns, men det är många år och motorbyten sen dess, så är det den femribbade 002-lådan från 75 som sitter i min vagn. Enligt uppgift den bästa 002-lådan, men mitt minne kan ju svika. Det här var på tiden jag hade garage i Sumpan.  Default/yikes  Likaledes är det intressant att ifrågasätta varvräknarens funktion.

BoH och jag hade en liknande jämförelse för ett par år sedan, det som skiljde var däcken. Medan han hade typ 70 eller 75-profil och jag hade fullprofil och vi i övrigt hade samma typ av varvräknare och växellåda, varvade min vagn betydligt mindre än hans. Men då utgick vi nog från vagnens egna hastighetsinstrument och det är förmodligen en bidragande orsak till "differensen".

Men det du nämner i andra andetaget är intressant. För nu kan jag ta relativt snäva svängar på trean och det är också en attraktiv parameter, att inte behöva växla i varje gatuhörn. I mitt fall är det nog en kombo av däckskifte och motorinställning/brytarlöst. Men däri gäller det att utveckla ett motorkoncept som tillåter detta. God dragvillighet från 1500 varv så man slipper veva med soppsleven i vartannat andetag! ICQ/ab

15

slow&low skrev:

Hur ser man vilken låda man har? Är de något nr instansat på lådorna? Därför jag undrar är att jag har en 71a med orginal 1600 och 175/65-15 däck bak. Varvar bra mycket. Måste man byta låda eller kan man fixa mycket med däckstorlek?

Det finns en bra tråd på "detsamma" (thesamba ICQ/ad ) i ämnet hur man identifierar de olika lådorna. Har inte länken till den tråden nu. Siffrorna som nämns ovan i tråden är mycket riktigt vw;s artikelnummer och förekommer som de tre första siffrorna på lådan. Förenklat finns det bara två olika lådor, 002an och 091an under åren 68-79. Där den sistnämnde satt på bussar med tvålitersmotorn från 76. 002an fanns däremot i olika utföranden, men med marginella utväxlingsskillnader och här gäller, ju senare desto bättre (som med så många andra tekniska landvinningar).

I ditt fall är det både klokare och enklare att byta däck bak. Med originalfälgar har du inte det ofördelaktiga ET som lättmetallfälgar har och är därför inte tvungen att begränsa dig till 185or. Större däck bak ger både bättre utväxling och mer rätt stuk, så mitt råd är så stort som går. 195/70 är en relativt vanlig storlek och kanske något att pröva med?

16

Tack för info och svar Kee. Jo jag har ju eftermarknads fälgar med ET 20. Tror du att 185/70 skulle få plats, det är trångt mot skärmkanten men uppåt i hjulhuset verkar det finnas plats. Vet du om någon kör med de hjulen. Har själv funderat på 175/70-15. Har Franke svärd också vet inte om de bredar något också?

Ordnung muss sein!
Typ1 64.
Early bay 71.

17

kee skrev:

Såvitt jag minns, men det är många år och motorbyten sen dess, så är det den femribbade 002-lådan från 75 som sitter i min vagn. Enligt uppgift den bästa 002-lådan, men mitt minne kan ju svika. Det här var på tiden jag hade garage i Sumpan.  Default/yikes  Likaledes är det intressant att ifrågasätta varvräknarens funktion.

Jag läste nån tråd på TheSamba om att det finns fler utväxlingar i sena 002 lådor. En kille hade köpt en sen 002 låda från 1974 (5 ribbad?)  i tron om att det var högre utväxling, men han upptäckte att även sena 002 lådor fanns med 5,37 slutväxel.

18

slow&low skrev:

Tack för info och svar Kee. Jo jag har ju eftermarknads fälgar med ET 20. Tror du att 185/70 skulle få plats, det är trångt mot skärmkanten men uppåt i hjulhuset verkar det finnas plats. Vet du om någon kör med de hjulen. Har själv funderat på 175/70-15. Har Franke svärd också vet inte om de bredar något också?

Ja jag tror du kan använda 185or, men bredare än så vågar jag inte råda dig att pröva. Vist har du egen däckkrängningsmaskin och inget emot att labba lite så är det intressant att veta vad du kommer fram till. Men annars, håll dig till 185or. Profil är ju valfritt, men som redan framgått i tråden så är en högre profil att föredra, så står du och väljer mellan två olika profiler, ta den större. Olika profiler kan ju göra att däcket buktar ut olika mycket från fälgen och därmed påverka frigången mot skärmkanten. Det är riktigt att hjulhuset i höjdled är väldigt generös, det är nog bara extremt ombyggda bussar som har problem med hjulhusens höjd bak. Vet inte om de justerbara svärden breddar något, men det känns inte så?

19

Demian skrev:
kee skrev:

Jag läste nån tråd på TheSamba om att det finns fler utväxlingar i sena 002 lådor. En kille hade köpt en sen 002 låda från 1974 (5 ribbad?)  i tron om att det var högre utväxling, men han upptäckte att även sena 002 lådor fanns med 5,37 slutväxel.

Jaså? Det var intressant. Nu är den här lådan mer av en tillfällig lösning som råkat bli halvt om halvt permanent. Lådbytet skedde för så länge sen att jag inte minns om det blev någon skillnad mot originallådan, men förmodligen var den inte noterbar, då hade jag nog kommit ihåg det. Tanken var att jag skulle installera en 091-låda men de planerna är numer skrotade till förmån för en typ1-låda. Då borde det bli ordning på varvandet!

20

Jag sitter här med min original verkstadshandbok från januari 1975.

Såg nått intressant.... Den femribbade 002 lådan med märkning CE varvar mer än den gamla 002 lådan.  CE lådan satt i late bay med 1600 och har 5,43 i slutväxel. Dom tidigare 002 lådorna har 5,37 i slutväxel.

Så du har verkligen den "sämsta" utväxlingen   ICQ/ab

21

Det är lugnt, jag kan vara sämst, jag är van vid det.  ICQ/ae

22

finns det någon instansniing på
lådan så man kan se vilken man har?

23

Japp! Jag har för mig att det syns underifrån.

24

Hur som helst så verkar utväxlingen bli lite konstig med en tdi motor.
Då skulle man ju helst ligga på kanske 2000 varv i 90.
Nån som har några idéer?

Martin A

25

Ska du sätta i en TDI motor, så tar ju vissa originallådan från bilen de tar motorn ur,  och vänder den uppochner, så den ska gå åt rätt håll.