1

Har införskaffat ett bussobjekt som tillhört Uddeholms bruk och senare tjänat som värmestuga/skogskoja, vore kul att veta mera om historien bakom denna. Jag läste i nåt forum att Uddeholms bruk införskaffade 133 st VW bussar på 50-60-talet till skogssarbetarna. Kanske någon har gamla foton eller till och med äger en 'systerbuss'. Posta gärna bilder i så fall!

Sista bilden hittade jag på nätet och det verkar vara en annan buss i samma färgsättning och samma logga.

Post's attachments

image.jpg, 358.73 kb, 1280 x 960
image.jpg 358.73 kb, 283 downloads since 2015-07-26 

image.jpg, 246.87 kb, 1280 x 960
image.jpg 246.87 kb, 265 downloads since 2015-07-26 

image.jpg, 309.58 kb, 1280 x 960
image.jpg 309.58 kb, 266 downloads since 2015-07-26 

image.jpg, 191.6 kb, 1334 x 750
image.jpg 191.6 kb, 295 downloads since 2015-07-26 

Typ 1 Split Nov 1950 under renovering, Feb 1954 oval, Dec 1956 oval standard
Typ 2 11 fönster Apr 1961 under renovering

2

Oj oj, otroligt kul att se. Har en bd 51.a från uddeholm skogsförvaltning. Samma färg combo o allt. Dock betydligt mer skogspatinerad efter ett lång liv i skogen bredvid ett jakttorn.

Micke Spindel Åmål

3

Kul!
Mer bilder! ICQ/ab

Typ 1 Split Nov 1950 under renovering, Feb 1954 oval, Dec 1956 oval standard
Typ 2 11 fönster Apr 1961 under renovering

4

jag hade en bay 75:a som hade sålts ny till uddeholm. den hade deras ljusblå färg.

---  java grün bubbla -66  ---
---  ulmen grün buss -71  ---

5

Har hittat ett par såna. Nån i riktigt dåligt skick som jag enbart fått ta delar av men en har jag iaf hemma  ICQ/ab

Typ 1: -50 -52 -53 -64

6

Bilder minna herrar, bilder  ICQ/ag

You should want it to be hard, then no one can replicate what You did create!

7

Tack för titten och samtalet i dag.
Kul projekt som skall bli intressant att följa jag passerar dig ju varje dag till och från jobbet  ICQ/ab

SO42 Walk thru 67 http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=39806
Karmann Ghia 143 / 1962
T5 California

You're Never a loser until you quit trying.

8

Tack själv, alltid roligt med lite 'peptalk'!  ICQ/ad

Typ 1 Split Nov 1950 under renovering, Feb 1954 oval, Dec 1956 oval standard
Typ 2 11 fönster Apr 1961 under renovering

9

Denna har använts till fiskebod

10

Menar du min? Berätta gärna allt du vet om den i så fall!  ICQ/ab

Typ 1 Split Nov 1950 under renovering, Feb 1954 oval, Dec 1956 oval standard
Typ 2 11 fönster Apr 1961 under renovering

11

Andreitas68 skrev:

Menar du min? Berätta gärna allt du vet om den i så fall!  ICQ/ab

Den stog vid en sjö där jag bodde som liten å det var nät å metspön i den även nån båtmotor sen har jag glömt bort den till nu när en kompis bärgade den

12

Någon här på forumet som har nån ledtråd eller vet registreringsnummer (gamla) till någon Uddeholmsbuss?? Jag ska göra ursprungskontroll och har inte registreringsnummer bara chassinummer och det är inte sökbart i Värmland! Om jag har NÅGOT registreringsnummer från någon buss som tillhört Uddeholms AB kanske jag med hjälp av uteslutningsmetoden kan hitta rätt registreringsbevis till min buss i arkiven!

Typ 1 Split Nov 1950 under renovering, Feb 1954 oval, Dec 1956 oval standard
Typ 2 11 fönster Apr 1961 under renovering

13

Borde det inte gå med ett födelsebevis från vw museum i Tyskland att styrka att den levererats in till sverige.. Såhar du ju papper på den till ursprungs kontrollen jämte kvitto från markägaren...

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

14

Volkswagenhistoriska klubben sitter på leveranskorten. Tror det gick på 250 kr att få det.
Ska räcka för ursprungskontrollen.

15

Har redan ringt Transportstyrelsen och de sa att det enda som gäller är gamla registreringsbeviset i original! (En vidimerad kopia skulle visst gå också..)

Leveranskortet fick jag redan från VWHK -tyvärr fanns där inget registreringsnummer.

Typ 1 Split Nov 1950 under renovering, Feb 1954 oval, Dec 1956 oval standard
Typ 2 11 fönster Apr 1961 under renovering

16

Annars får jag väl åka till Karlstad och bläddra igenom deras 90000 kort..  Default/hmm

Typ 1 Split Nov 1950 under renovering, Feb 1954 oval, Dec 1956 oval standard
Typ 2 11 fönster Apr 1961 under renovering

17

Försök leta upp gamla kort på bilen. Kolla även i "Vems är bilen" kataloger från den tiden, de gavs ut med samtliga fordon i nummerordning och ägare, man får sen gå bakvägen via landsarkivet. Hade en Panel utan regnummer men leveranskortet sade vem ägaren hade varit och därmed gick den att spåra via just en sådan katalog.
Obs att den kan ha varit reggad som lätt lastbil och därmed är den med under lastbilsregnumren.

Man skall varken tro, tycka eller tänka, man skall kunna, veta och förstå

VW Limousine 1954, VW Karmann Ghia cab 1963, Chevrolet Parkwood 1961, VW Passat Variant 2015

18

Jag fick min ursprungskontroll godtjänd med leveranskort från vwhk och födelsebevis från Tyskland.
Inget gammalt reg nr.
Man måste kunna bevisa att den varit reggad i Sverige tidigare bara.
Lycka till!

19

Tack för tipsen. Att det står Uddeholm AB både på leveranskortet och på bussen borde väl vara bevis nog att den varit reggad i Sverige tidigare??

Typ 1 Split Nov 1950 under renovering, Feb 1954 oval, Dec 1956 oval standard
Typ 2 11 fönster Apr 1961 under renovering

20

Andreitas68 skrev:

Tack för tipsen. Att det står Uddeholm AB både på leveranskortet och på bussen borde väl vara bevis nog att den varit reggad i Sverige tidigare??

Lugnt. ICQ/ab. När räknar du med att ha den på vägen?

21 Senaste redigerad av Andreitas68 (2015-08-21 22:19:51)

Hoppas till nästa säsong ICQ/ad

Post's attachments

image.jpg, 371.75 kb, 1280 x 960
image.jpg 371.75 kb, 242 downloads since 2015-08-21 

Typ 1 Split Nov 1950 under renovering, Feb 1954 oval, Dec 1956 oval standard
Typ 2 11 fönster Apr 1961 under renovering

22

Snart klar ju

Baken sitter där bak ända tills man tar av sig för då kommer den fram ;-)
Mango Klein -61, eh -68
Söker delar till splitbuss -61; inredning brun, plåt, popouts, fälgar.

23

Så kan man ju se på det!  ICQ/ag

Typ 1 Split Nov 1950 under renovering, Feb 1954 oval, Dec 1956 oval standard
Typ 2 11 fönster Apr 1961 under renovering

24

58ghia skrev:

Jag fick min ursprungskontroll godtjänd med leveranskort från vwhk och födelsebevis från Tyskland.
Inget gammalt reg nr.
Man måste kunna bevisa att den varit reggad i Sverige tidigare bara.
Lycka till!

Dom behöver inte ha varit reggade i Sverige tidigare om det är en veteranbil äldre än 30 år och att den befunit sig i Sverige dom senaste 20 åren.
I mitt fall räckte det med ett ursprungsbevis och ett intyg från förra ägaren, att bilen befunnit sig i Sverige de senaste 20 åren.


Andreitas68 skrev:

Har redan ringt Transportstyrelsen och de sa att det enda som gäller är gamla registreringsbeviset i original! (En vidimerad kopia skulle visst gå också..)

Då har du nog pratat med en person som inte är insatt. Det är många som inte har koll. MickeP hade samma problem. Dom skulle inte godkänna hans buss utan regbeviset.
Då hänvisade han till min barndoor, som var inreggad utan regbevis, och genast blev hans ursprungskontroll godkänd.

25 Senaste redigerad av Andreitas68 (2015-08-22 08:26:28)

Ok! Så hur bör jag formulera mig när jag skickar in ansökan så att det ska gå så smidigt som möjligt?
Leveranskort finns ju bara på microfilm -räcker det med ett foto då? (På leveranskortet -kanske även på bussen med loggan!)

Typ 1 Split Nov 1950 under renovering, Feb 1954 oval, Dec 1956 oval standard
Typ 2 11 fönster Apr 1961 under renovering