1

Blir tokig på min torkarmotor, plockade bort den idag då säkringen  löste hela tiden utan minsta tendens till liv i torkarna. När ja öppnade motorn så upptäckte jag att stator och rotor var ihop rostade. Magneten på stator har en spricka som det har ramlat en bit magnet ifrån.  Jag har rengjort och smärgeldukat upp den i näst intill nyskick ICQ/ab

Nu till mitt problem,  Jag har testkört motorn med ett 12v batteri och den funkar som den ska. MEN när jag kopplar in den i bilen så går säkringen  med en gång, den går i 2 sekunder sen går säkringen 16A. Då mitt batteri i multimeter så passande var Slut så löder jag på en 16a säkring på + till mitt test batteri och då är det inga problem.att köra motorn. Blir tokig. Är det något annat som går på den säkringen ? Kan det vara korts i mitt ratt reglage till torkarna??

Bubbla 1302 -72

2

Två eller tre tänkbara senarion:

1, Mekaniskt tröghet i torkararmsaxlarna, dessa är av rostfritt stål, men det vet dom inte om, så dom rostar ändå, de löper i en hylsa av någon mässingslegering, och de skall ha en gummitätning längts upp omdelbart under torkararmarna, denna tätning spricker och släpper in fukt. Legeringen mässing och "rostfritt" stål av då tveksam kvalitet ger ett fint galvaniskt element, och här kärvar det så in i helskotta. Särskilt på bilar som mest körs i vackert väder, då torkarna sällan används.
Se om du kan få ned exempelvis tunnflytande "symaskinsolja" eller nån spray i dessa hylsor, eller helst skruva ur hela mekanismen ur bilen och gå igenom alla leder och lagringar ordentligt!

2, Mekanisk tröghet i motorns båda lagringar, här är det två glidlager, ett i bakgaveln och ett längst fram vid snäckväxeln vid torkarmotorns växellåda, dessa kärvar eller nyper fast och roterar med hela rotorn, egentligen lätt att åtgärda, men jäkligt pilligt. Jag tog i sär hela motorn och satte upp rotorn i pelarborrmaskinen och putsade axeländarna med fin smärjelduk, och smetade sedan på kullagerfett.

3, Ett eletriskt fel, dessa motorer är ju utrustade med såväl självparkeringsläge som en kortslutningsbroms, motorn skall kortslutas då den stannat i sitt parkeringsläge, för att inte kunna passera över detta och fortsätta gå om vindrutan är blöt och ger liten friktion. Det kan då vara fel i matrisen i växellådan, där kontaktstiften hamnat på sned. Det kan också vara ett fel i strömställaren, eftersom strömmen till motorns båda hastigheter skal brytas INNAN motorns poler kopplas ihop.

För omkring fem-sex veckor sedan hade vi en utförlig diskussion nånstans här på forumet om detta, se om du kan hitta den diskussionen, jag tror inte den hamnade under "Elektriskt" den diskussionen blev iallafall väldigt bra, och det känns meningslöst att skriva alltihopa igen. Där lade jag in ett elschema och en bild, tror jag, också... ICQ/ad

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

3

Tuta, bromsljus, blinkers och varningsblinkers går vanligtvis på samma säkring.

4

Tack för svar. Jag skall fördjupa mej i felet inom det närmaste. Jag löste det tillfälligt då jag ska besiktiga bilen innan den 30/7 ICQ/ab jag drog en separat 12v 6 kvadrat ledning till en swich och en säkring på 30a så torkarna går på ett läge så får jag 2 år på mej till felsökning ICQ/ab

Bubbla 1302 -72

5

Kalmarfidde skrev:

Tack för svar. Jag skall fördjupa mej i felet inom det närmaste. Jag löste det tillfälligt då jag ska besiktiga bilen innan den 30/7 ICQ/ab jag drog en separat 12v 6 kvadrat ledning till en swich och en säkring på 30a så torkarna går på ett läge så får jag 2 år på mej till felsökning ICQ/ab

Friskt kopplat är hälften brunnet! (gammalt eltekniskt ordspråk).
Volkswagen var ju någorlunda tidiga med de eluppvärmda bakrutorna (i alla fall på den skandinaviska marknaden), och du tycks ju försöka dig på att värma framrutan med förlustvärme från torkarmotorn... ICQ/ag 
Kanske fungerar det bra, man kan ju hoppas att du har en nyladdad pulversläckare i bilen... Nåväl en 30A säkring löser väl ut innan torkarmotorn brinner upp.

Men prio 1, gör så att du skruvar av torkararmarna, tag bort de förmodat trasiga gummihättorna och försök få ned något smörjmedel i hylsorna, och kör torkarmotorn 5-10 minuter utan torkararmar, så är sannolikheten stor att du får fart på torkeriet utan halvfarliga extrakopplingar. Om detta inte hjälper är det motorns lagringar som sagt upp sig.

För nu får du välja mellan torkeri och tokeri! ICQ/ad

6

Haha ja lite så är det ICQ/ab Det var en lösning så den skulle gå igenom besiktningen bara. Skall in på besiktningen torsdag så efter den så åker "lösningen" bort. Ja jag har faktiskt en pulversläckare i bilen då min v50 brann upp för något år sedan.

Bubbla 1302 -72

7

Hade du moddat torkarmotorn på den också? ICQ/ad

8

Haha ja man kan tro det ICQ/ab Det var dock partikelfiltret som inte var så friskt, den var dock inne på verkstad 10 ggr för att skiten sotade igen hela tiden men inhet fel.hittades, dom bytte allt ink partikelfilter 2 ggr, det var en dyr historia ICQ/ab Testade faktiskt nu och sätta en 10A säkring och det höll. Är nog något annat på den gruppen som spökar känns det som, men ingen säkring har löst sedan jag säkrade av torkarmotor separat.

Bubbla 1302 -72

9

Kolla då tutan!
Den är alltid (när tändningen är på) ansluten till +. Man manövrerar tutan genom att jorda den med minuskabel i tutknappen (=signalringen) i rattstången, här uppstår det ofta en del tokigheter.

10

Tutan funkar som den skall utan att säkringen löser. Till vintern blir det en helöversyn av elsystemet, eventuellt byte av kabelstammar och märka upp allt riktigt med partex ICQ/ab

Bubbla 1302 -72

11

Kalmarfidde skrev:

Tutan funkar som den skall utan att säkringen löser. Till vintern blir det en helöversyn av elsystemet, eventuellt byte av kabelstammar och märka upp allt riktigt med partex ICQ/ab

Då återgår jag till antagandet om att du har för stor mekanisk tröghet i torkarmekaniken, då drar motorn för mycket ström, och säkringen löser ut, som den är ämnad att göra.
Och som jag redan skrivit, är det i utgående axlars hylsor denna tröghet brukar uppstå när det här rinner ned vatten som orsakar korrosion. Det är ett väldigt vanligt fel på gamla bilar oavsett fabrikat.

12

Ja du har garanterat rätt där. Jag skall ta bort hela mekanismen igen och smörja upp den så den går lätt. Vet du vad den är avsäkrad med original?

Bubbla 1302 -72

13

Om jag inte missminner mig är det en röd säkring, är det 16A? (Jag har gått över till flatstiftssäkringar istället), men då går ju tuta och blinkers på, samma säkring, och det är ju dimensionerat för att man skall kunna tuta en regning dag under tiden man svänger... ICQ/ab
Men jag har satt en 10A säkring innan min torkarmotor, och det har hänt att den löst ut vid start på helt torr vindruta med nya torkarblad... Elmotorer drar ju alltid mer ström precis vid start, det är ju trögare att starta från stillastående än att bara öka varvtalet då motorn redan roterar... Naturlagarna styr även detta.