Två eller tre tänkbara senarion:
1, Mekaniskt tröghet i torkararmsaxlarna, dessa är av rostfritt stål, men det vet dom inte om, så dom rostar ändå, de löper i en hylsa av någon mässingslegering, och de skall ha en gummitätning längts upp omdelbart under torkararmarna, denna tätning spricker och släpper in fukt. Legeringen mässing och "rostfritt" stål av då tveksam kvalitet ger ett fint galvaniskt element, och här kärvar det så in i helskotta. Särskilt på bilar som mest körs i vackert väder, då torkarna sällan används.
Se om du kan få ned exempelvis tunnflytande "symaskinsolja" eller nån spray i dessa hylsor, eller helst skruva ur hela mekanismen ur bilen och gå igenom alla leder och lagringar ordentligt!
2, Mekanisk tröghet i motorns båda lagringar, här är det två glidlager, ett i bakgaveln och ett längst fram vid snäckväxeln vid torkarmotorns växellåda, dessa kärvar eller nyper fast och roterar med hela rotorn, egentligen lätt att åtgärda, men jäkligt pilligt. Jag tog i sär hela motorn och satte upp rotorn i pelarborrmaskinen och putsade axeländarna med fin smärjelduk, och smetade sedan på kullagerfett.
3, Ett eletriskt fel, dessa motorer är ju utrustade med såväl självparkeringsläge som en kortslutningsbroms, motorn skall kortslutas då den stannat i sitt parkeringsläge, för att inte kunna passera över detta och fortsätta gå om vindrutan är blöt och ger liten friktion. Det kan då vara fel i matrisen i växellådan, där kontaktstiften hamnat på sned. Det kan också vara ett fel i strömställaren, eftersom strömmen till motorns båda hastigheter skal brytas INNAN motorns poler kopplas ihop.
För omkring fem-sex veckor sedan hade vi en utförlig diskussion nånstans här på forumet om detta, se om du kan hitta den diskussionen, jag tror inte den hamnade under "Elektriskt" den diskussionen blev iallafall väldigt bra, och det känns meningslöst att skriva alltihopa igen. Där lade jag in ett elschema och en bild, tror jag, också... 
"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."