Tänkte köpa o montera givare o mätare för att hålla koll på oljetemp o tryck.
Funkar biltema o likn som har universal, eller är det classicvw etc som gäller?
Tänkte köpa o montera givare o mätare för att hålla koll på oljetemp o tryck.
Funkar biltema o likn som har universal, eller är det classicvw etc som gäller?
Biltema varvräknare funkar bra för mig.
Men dem andra är skräp. Köp VDO 
Ser efter att jag skrivit nedanstående att detta troligen rör en typ4-motor, mitt svar är då kanske bara delvis hjälpsamt då det utgår från en typ1-motor, men jag låter det stå ändå. Kanske är det någon som har en liknande frågeställning i framtiden och hittar denna diskussion? Det kan ju även innebära att jag lär mig något nytt!
En sak att tänka på är var du vill sätta respektive givare. Oljetrycket tar du förslagsvis på ordinarie plats, med hjälp av en t-koppling så att originallampan får fortsätta hänga med. Gängan på motorn är M10x1 medan många universalinstrument har rörgänga, använder man ändå "fel" gänga hos givaren kan man undvika skador i blocket med hjälp av en t-koppling med M10x1 och låta t-kopplingen "bli förstörd" istället.
Tempen tas bäst i sumpen och det enklaste sättet är att gänga upp ett hål i ojesumpslocket, då bygger emellertid givaren rakt neråt och sitter utsatt för mekanisk åverkan. På sk "universalblock" med uttag för typ3-ans oljesticka kan man istället gänga i detta, givaren bygger då bakåt och inte nedåt medan man fortfarande mäter i oljesumpen utan att behöva gänga i blocket.
T-koppling har våra folkaåterförsäljare (iaf UN) och mätare och givare vet du säkert vad du vill ha för sort och stuk.