1

Har precis fått i en 1600cc i bilen.

Det sprutar (sprayar) olja ur vevhusvent. (lilla röret bredvid oljepåfyllnad)

Vad kan det bero på?

Kombi 231 -67 "Duvan" Dove Blue
Bubbla soltakare -59

SÅLDA...alldeles för många

What we do in Life, echoes in eternity

2

Det är för högt tryck i vevhuset eller så är gallret vid foten felmonterat.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

3

ok

vad kan för högt tryck bero på?

Kombi 231 -67 "Duvan" Dove Blue
Bubbla soltakare -59

SÅLDA...alldeles för många

What we do in Life, echoes in eternity

4

Utslitna kolvringar/cylindrar

Anders

5

ok.

En sista fråga då ICQ/ab
Don´t kill me now...

om jag sätter en slang och leder ner det under bilen så jag slipper få det i motorutrymmet.
går det att åka ca 20 mil med den då eller är det risk att fler saker går sönder.

vill inte riva nu...

Kombi 231 -67 "Duvan" Dove Blue
Bubbla soltakare -59

SÅLDA...alldeles för många

What we do in Life, echoes in eternity

6

Fast vevhusventilationen ska ju gå till luftfiltret, sprutar det olja eller blir det oljedimma?

Anders

7

det är som en spray av olja ingen dimma

Kombi 231 -67 "Duvan" Dove Blue
Bubbla soltakare -59

SÅLDA...alldeles för många

What we do in Life, echoes in eternity

8

Ok då är det ju bekymmer, tror inte att något mer går sönder, håll koll på oljenivån.

Anders

9 Senaste redigerad av Gooks (2015-07-17 12:44:44)

En temporär lösning är ju att sätta slang till en burk med tre anslutningar.

en slang från vevhusvent ner i burk
en slang från burken till luftfiltret
ett vevhusvent filter längst upp på burken.

Då samlas oljan i burken å inte i hela motorutrymmet

tror det blir så just nu...vill ju ut å åka

kommentarer?

Kombi 231 -67 "Duvan" Dove Blue
Bubbla soltakare -59

SÅLDA...alldeles för många

What we do in Life, echoes in eternity

10

Det funkar

Anders

11

Jag hade samma problem, hade inte anslutit slangen till luftfiltret, utan till att litet motorcykelluftfilter... Men tog bort det och drog en slang till luftrenaren som det skall vara, då blev det bättre, mc-filtret var tjockt av oljegegga. Jag satte dessutom en slangbit som tätar runt oljestickans hål, för där kom det också upp olja. Körde Göteborg-Mantorp tur och retur, ungefär 52 mil, och behövde bara fylla på en liter olja efter den körningen. Dessförinnan var det ungefär som att kolla bensinen och tanka olja... Så de där slangarna och anslutningarna sitter inte på motorn för skoj skull, de har en genomränkt funktion.
Men det blir väl motorbyte för mig i vinter också, och renovering av nån av alla "bra-att-ha-motorerna".

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."