1

Vad anser ni om dold budgivning, där nya bud endast refereras av säljaren och är inte publika. Dessa budhöjningar kan lika gärna vara säljarens sätt att spä på buden, som att det kan vara ett normalt bud.

Jag tycker att det borde tas fram riktlinjer för auktioner här, alternativ att de förbjuds som säljmetod.

Senaste auktionen gällande en Petri-ratt struntade annonsören helt i angivna rekommendationer o regler som återfinns under "Regler för Boxerville.se", o detta utan att någon grep in.

Här står "Vid budgivning - budläggning sker då enbart i tråden."  Ratten såldes med dold budgivning...eller vad vi ska kalla det.  ICQ/ad

Som säljare ska man kunna sätta ut ett fast pris, som man kan komplettera med en budrunda på tre dagar, om intresset visar sej vara stort. Annars säljs varan för utsatt pris. All budgivning sker i tråden...o inte dolt.

Only the dead fish follow the stream... Våga Vägra Mainstream

2

Det kan ju vara lika illa på Tradera eller whatever auktion, så länge någon tror sig tjäna pengar kommer de moraliska reglerna att missbrukas. Har du aldrig dragit nytta av något liknande själv så är du one of kind i dagens kapitalistsamhälle. Den som är ärlig blir blåst samt idiotförklarad och den som är oärlig och roffar åt sig blir accepterad samt hyllad.

Nu är det inte bara säljaren som gör fel, köparna/budgivarna har säkert lika stort ansvar när de skickar pm eller ringer säljaren och det är svårt att förhindra med regler. Man brukar säga att ett rent samvete är bästa huvudkudden men det går tydligen lika bra med en utsliten ful ratt eller swishade pengar.

En revolution kanske startar på Boxerville men jag tror vi bara kan förändra oss själva och hoppas det sprider sig som ringar på vattnet. En del har verkligen förmågan att kasta sten i glashus när det inte passar galoscherna men jag håller med dig om att det borde gå rätt till, så nu är vi kanske två mot hela världen..   ICQ/ag

One humans junk is another's vwomens or mans treasure.

Förundras bör du göra över hela alltet, även det enklaste i tillvaron.

3

Håller med! Regler finns för att följas.

4

Jag håller med. Nu är vi 4 mot hela världen

Baken sitter där bak ända tills man tar av sig för då kommer den fram ;-)
Mango Klein -61, eh -68
Söker delar till splitbuss -61; inredning brun, plåt, popouts, fälgar.

5

Jag håller med , ville ju gärna lägga vantarna på ratten  ICQ/ab

vw typ 1 1951,  vw typ 1 Guld Tian 1963
VW Typ 1 Cab 1965,VW Typ2 1970
VW Typ 2 1967

6

Word!
Spot on!!

Min blogg:www.50split.wordpress.com
Det blev kübel till hessisch så inget taxiåkande. 2026 må det bli barndoor! Annars får det bli taxi, för dit ska jag!
Tel 07noll357185ett
Bergmeister im Oldtimer Oldspeed Club chpt Sweden

7 Senaste redigerad av JBlom (2015-07-17 06:58:03)

Budgivning är helt värdelöst när min inte kör med öppna kort. Kör man på tradera minskar man risken för fusk.
Ärlighet varar alltid längst men det säljer fn inget.  Default/lol

Mera känd som jb...

8

Håller med föregående talare !
Med gott samvete sover man bra om natten.

Nu vet vi ju inte om det var nåt fuffens med nämnda annonsen, men alltid bra att minska risken för det minsta tvivlet för allas skull.

Sen tycker jag alltid att det är så svårt när man annonserar ut grejor med enbart bud och inget startpris.
jag vill ju inte vara oförskämd å komma med skambud, men samtidigt vill jag inte betala för mycket, nån slags indikation på tänkt pris vill man ha så man lägger sig rätt s.a.s.

9

Just i fallet med ratten tycker inte jag att det var något konstigt med det.
Säljaren meddelade ju bud han fått från andra kanaler så att den som ville skulle kunna vara med. Det är väl så öppet man kan begära.
Alternativet hade ju varit att sälja den via den site som genererar mest pengar till säljaren och då kanske den inte hade dykt upp här alls, nu fick vi i alla fall en chans.

Ibland verkar det som att en del surnar till för att de inte fick köpa en vara för mindre än den är värd. Tror man att säljaren driver upp priset själv så får man väl bjuda till en gräns man själv tycker är rimlig och sedan stanna.

”Budgivning: Det är slutligen naturligtvis alltid upp till säljaren att avgöra hur och till vem varan säljs.” som det står i reglerna.
Den inledande raden säger i min mening att säljaren bestämmer, de ”regler” som finns angående budgivning är mer att tolka som råd.

10

Ja vi måste skilja på bud och högstbjudande, högstbjudande är mer som en auktion vilket vi gärna undviker här, bud så säljer man när man fått nått man är nöjd med då man kanske är osäker på värde och då såklart till vem man vill

11

I detta fallet var det högstbjudande, då det ideligen refererades till vad senaste budet låg på, o detta höjdes konstant.
Jag säljer mycket sällan saker till högstbjudande. Det är så infantilt att lasta över sitt säljaransvar på köparen o därmed göra honom till både säljare o köpare...bara för att du som säljare inte orkar bry dej om din försäljning, du vill bara casha in...

En säljare måste veta vad han vill ha, o är nöjd med, å då har köparen också ett riktpris. Sen är det upp till säljaren att hålla en i förväg tidbegränsad budrunda. T.ex. en 3-dagars som avslutas vid ett bestämt klockslag. Då blir det inte som nu....-jasså, är det slut nu??

Only the dead fish follow the stream... Våga Vägra Mainstream

12

Sluta å GNÄLL nu 25hpman,jag håller med vad Balder skrev allt va öppet å fint buden uppgraderades  hela tiden å du hade alla chanser att buda om du ville,jag skrev jag hade bud från andra håll och avslutade när jag kände mej nöjd, det som sagt står i reglerna : Det är slutligen naturligtvis alltid upp till säljaren att avgöra HUR och till VEM varan säljs :,,,försök å släpp detta nu gå ut å skruva på bilen eller nåt,,, ICQ/af

13

Håller med Balder. Bra skrivet.

14

Jag håller med 25hpman, tråden borde tagits bort. Eller låst's då budgivning skedde nån annanstans.

VW marknaden känns lite som klondike, och nån kommer att bli bränd.
Och då blir det annat ljud i skällan.

Låt budgivning hålla till på Tradera, eller blocket.
Boxerville borde hålla sig för god för sån här budgivning.

"ljushuvud"

15

Hmmmmm..... Jag gillar ju egentligen inte såna här pajkastningstrådar.....  Default/hmm

Ser man nyktert på det hela så är det väl egenligen ganska enkelt, gillar Du inte varan, priset, sättet den säljs på, säljaren, eller nåt annat, låt då bli att köpa den! Ingen tvingar Dig att varken köpa eller vara intresserad av en vara, och låter Du det bara passera så slipper Du dessutom bli upprörd och kan lägga energin på Din VW istället! Bra va!  ICQ/ad

Gillar Du sen en faktor (exempelvis varan) mer än Du ogillar en annan faktor (exempelvis sättet den säljs på) så är det ju bara att bita ihop, köpa och glädjas åt att Du hittat grejen Du letat efter i åratal! Åxå rätt bra va!  ICQ/ab

För säljare så funkar det ju såklart motsatt; om Du vill ha stort intresse för Din vara och därmed bättre chans till snabbt avslut och/eller bra betalt så bör Du ju se till att varan, priset, sättet den säljs på och Du som säljare tilltalar så många som möjligt! Plättlätt!  Default/lol

Peace & Love!
/Hella

Typ 1 1956, Typ 1 Sunroof 1961, Typ 14 Karmann-Ghia Cabriolet 1967, Typ 2 Pick-Up 1966, Typ 3 Fastback 1969, Typ 34 Karmann-Ghia Sunroof 1963
"Oavsett om Du tror att Du kan, eller om Du tror att Du inte kan, så kommer Du vanligtvis att ha rätt!" (Henry Ford)

16

Vadå Pajkastning??
Och vad är det som säger att din åsikt är mer nykter än nån annans?
Eller är det ett semantiskt grepp för att få din opponent i underläge?'

Vi befinner oss på ett forum där det satts ett regelverk för uppträdande/etikett, och det har inte följts, som påpekas i början av tråden.
Och nyktert sett så borde dessa regler väl följas?

Bryter du etikettsregler i IRL också?

Hypotetisk fråga:
Kan man tänka sig om det är OK att ha slutna budgivningar, så kan det vara OK att sälja ID handlingar här då?
Eller var dras gränsen i sanden?

"ljushuvud"

17

OMG Hur orkar ni!

Gammal kärlek rostar aldrig........eller?
Typ1-65           soltakar'n
Typ1-59 ---->57 soltaksobjektet

18

Mr 56 skrev:

Vadå Pajkastning??
Och vad är det som säger att din åsikt är mer nykter än nån annans?
Eller är det ett semantiskt grepp för att få din opponent i underläge?'

Vi befinner oss på ett forum där det satts ett regelverk för uppträdande/etikett, och det har inte följts, som påpekas i början av tråden.
Och nyktert sett så borde dessa regler väl följas?

Hypotetisk fråga:
Kan man tänka sig om det är OK att ha slutna budgivningar, så kan det vara OK att sälja ID handlingar här då?
Eller var dras gränsen i sanden?

OK, Du har rätt; det har inte nått pajkastningsnivå i den här tråden än, även om det börjar bli hårfint.....

Att se nyktert på något innebär väl att man ser på något från flera sidor och utan att lägga in sina egna känslor i det, och jag antar att även Du kan hålla med mig om att Du inte är tvingad att köpa en vara? ICQ/ad

Vem är min opponent? Jag visste inte att jag hade någon!? Mitt inlägg var väl tämligen neutralt och angriper inte någon såvitt jag kan se?

Resten väljer jag efter moget övervägande att inte kommentera, utom då detta;

Mr 56 skrev:

Det här kan jag inte tolka som annat än att Du anser att jag bryter etikettsregler här på Boxerville, och frågar om jag bryter etikettsregler IRL också...... Default/hmm   Då vill jag gärna veta dels vilka etikettsregler Du tycker att jag bryter mot här, och dels så får Du gärna berätta vilka etikettsregler Du tycker jag ska följa IRL så kan jag tala om ifall jag bryter mot dem eller ej!  ICQ/ab

Peace & Love!
/Hella

Typ 1 1956, Typ 1 Sunroof 1961, Typ 14 Karmann-Ghia Cabriolet 1967, Typ 2 Pick-Up 1966, Typ 3 Fastback 1969, Typ 34 Karmann-Ghia Sunroof 1963
"Oavsett om Du tror att Du kan, eller om Du tror att Du inte kan, så kommer Du vanligtvis att ha rätt!" (Henry Ford)

19 Senaste redigerad av Mr 56 (2015-07-18 03:59:48)

Frågan angående etikttsregler var mer hypotetisk och inget personangrepp, då jag tolkade dit inlägg att det var ok med sluten budgivning.
Som vi alla vet inte är OK på det här forumet.
Därav frågan.

Och ingen är tvingad att köpa en vara, men sättet att sälja kan variera.

Tänk om jag lånade en bild på webben  och körde en dold budgivning, kasserade in pengarna, och sen drog?
Det händer varje dag på Blocket.
Har en bekant som blivit blåst på mopedgrejor, och då talar  vi om tusenlappar...

Vore inte kul om det skulle hända här, därav min nyktra åsikt om sluten budgivning.

"ljushuvud"

20

Sandlådenivå.......... det lyser ju igenom att alla som inte fick köpa (hade råd) ratten är missnöjda/avundsjuka. För er som har telefon gick det ju att ringa säljaren, ringde själv 10 min efter att den kom ut på Blocket och meddelade mitt intresse, fick sedan löpande info från Ingo om hur budgivningen gick via mail och valde själv att stiga till sidan när det i min värld blev för dyrt. Visst jag ville också köpt den för 3000 men nu var ju inte villkoren sådana utan 3000 el hbj. Bara att acceptera vi som inte köpte är losers  Default/lol och Ingo skall inte klandras.

Har skrotat en 1958 23 fönster lyx-buss o den var inte så dålig, behöver jag säga att jag ångrar mig!
Mitt försvar är att det var i slutet på det goda 80-talet..................!!!!

21

Jag bjuder 30 spänn i ett dolt pm på att denna tråd inte leder till nåt annat än pajkastning.

Sanningen kan göra ont men det gör även ett slagskott med puck rakt på pungen.

22

Jag höjer till 50 här i tråden

Baken sitter där bak ända tills man tar av sig för då kommer den fram ;-)
Mango Klein -61, eh -68
Söker delar till splitbuss -61; inredning brun, plåt, popouts, fälgar.

23

Faktum kvarstår ju att slutna budgivningar är, lixom handel av identiteter inte något vi håller på med här på boxerville.

Därav var det ju en total miss av säljaren att låta det vara en sluten budgivning här på boxerville.
Säljer denne ratten via blocket eller tradera, så gäller deras regler, men inte här. Här gäller reglerna som satts upp. Och då försöker vi väl hålla oss till de uppsatta reglerna!

Jag är själv inte det minsta bitter/missnöjd/avundsjuk att jag inte köpte ratten. Rattar som suttit i skogsvrak rostar i rattkringlan (metallen under bakeliten) och då spricker backeliten och sedan ramlar bakeliten av. Då har man ett större bekymmer. Jag känner en "glad amatör"  som försökt renovera en petri-ratt, men utan större framgång, även det nya materialet faller av, men det är en helt annan storry.

Det vore ju hoppfullt att säljarna i fortsättningen respekterar boxervilles uppsatta regler, och om detta fortsätter bör kanske moderatorer låsa tråden med hänvisning till de uppsatta reglerna som finns.
Detta är iallafall mina 50 cent.

Min blogg:www.50split.wordpress.com
Det blev kübel till hessisch så inget taxiåkande. 2026 må det bli barndoor! Annars får det bli taxi, för dit ska jag!
Tel 07noll357185ett
Bergmeister im Oldtimer Oldspeed Club chpt Sweden

24

När man märker att intresset för en annons är större så det blir budgivning, varför inte ta bort den och starta en tradera auktion.
Sen kan man ju länka på boxerville. Nackdelen är väl att tradera tar betalt. Men Alla får samma shans. Eller tänker jag fel?

25

Håller fortfarande med 50 split. ;-)

"ljushuvud"