1

Hej

Besiktade min typ1 66a idag. Jag hade självklart kollat så att bromsljuset fungerade. Men bekymret är att det först tänds när man har rätt så rejäl bromsverkan. Fick två på detta.

Jag vet att bromsljuskontakten sitter på huvudbromscylindern.

Är det något som går justera? Vad är det som trycker på kontakten, bromsvätskan? Kan den kärva och gå för trögt?

Mvh
Longen60

2

Ja det är trycket från bromsvätskan som sluter kretsen, tror inte den är justerbar.

Snders

3

Då är det väl bara att beställa en bromsljuskontakt då.

4

http://www.vwcsp.se/product.asp?search= … 113945515H

Anders

5

Det kan ju vara en tröghet i bromsljuskontakten, "kontakterna" det är två stycken om du har ett tvåkretssystem.
Men du kan ju börja ned att kolla så att du inte har luft i systemet.
Framför bromspedalen finns det en justerbar stång som går in och påverkar kolven i huvudbromscylindern (hbc), denna kan du ju justera utåt, då tar ju bromsarna tidigare i bromspedlens rörelse, och kanske ökar trycket litet så att bromsljuste tänds tidigare.
Optimalt är nu att bromsljuset skall tändas strax innan bromsbackarna nuddar skivor eller trummor, men det kan vara svårt att få till det med denna typ at hydraulisk bromsljuskontakt.
Du har en -66a så har du väl tvåkrets bromssystem? Eller kom det på senare årsmodeller? Men om det är tvåkrets så har du alltså två kontakter, skruva loss vänster framhjul och titta in mot hbc och kolla hur det ser ut.
Problemet lär ju iallafall försvinna om du även byter hbc.

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

6

Jag har enkretssystem och en bromsljuskontakt. Får prova att justera stången lite. För bromsen skulle kunna ta lite högre upp. Backarna är nyjusterade.

7

Stångens spel och läge påverkar inte trycket. Hur tänkte du där Björn?

Se nu till att inte justera så att du tar bort spelet mellan stång och HBC för då kan du antingen få lästa bromsar när de blir varma eller i värsta fall inga bromsar alls. Spelet upp på pedalen ska vara runt 10 mm.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

8

...och tar du bort spelet kan inte HBC hämta vätska från behållaren och du tappar bromsverkan vid minsta läckage.

9

Okey. Då beställer jag en bromsljuskontakt. Tyckte det lät lite konstigt. Luft tror jag inte att jag har då jag nyss har bytt en bromsslang och luftat bromsarna.

10

Och så får du lufta om bromsarna när du bytt kontakten, men det förstog du nog.

Anders

11

Jo jag har tio års erfarenhet av "moderna" bilar. Så det är lugnt ICQ/ad

12

Svwerker skrev:

Stångens spel och läge påverkar inte trycket. Hur tänkte du där Björn?

Se nu till att inte justera så att du tar bort spelet mellan stång och HBC för då kan du antingen få lästa bromsar när de blir varma eller i värsta fall inga bromsar alls. Spelet upp på pedalen ska vara runt 10 mm.

Tänkte att det ger en snabbare respons gentemot kontakten, så var det för mig, och självklart skall man ha ett spel på omkring 10mm.
Men det förefaller som om frågandes bromsljuskontakt har lämnat in.

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

13

Efter jag hade bytt bromsljuskontakt tändes bromsljuset så fort man nuddade bromspedalen.