1

gissar jag inte är först att vilja göra detta ICQ/ad
hur gör man detta bäst? ( vanlig typ1 motor )

min första tanke var nåt i stil med att byta ut oljepluggen mot en termostat, men gissar på att det inte finns med rätt gängor, dessutom är den lite utsatt om man sätter den där....

//Nobbe

VW HusBuss -64 | VW Buggy -67 | VW 2176cc Oval -56

2

Har du fullflödessystem så är det lättast att koppla på  en sådan här: http://www2.cip1.com/ProductDetails.asp … 26-117-110

3

Bara en jävligt nyfiken fråga... Varför ha oljekylare med fläkt. Duger det inte med en större sump????
Vad jag förstår så är det bättre med mycket olja som pumpas runt för att få ner tempraturen på oljan. Default/hmm

4

Jag tror inte ett dugg på att temperaturen blir lägre med större mängd. Det går ju lika bra att koka 1 liter vatten som 5 liter på samma spisplatta men att värma upp 5 liter tar längre tid.  ICQ/ad
Det extrasumpen i första hand är bra för är att motorn inte suger i sig olja med luft i samt att oljan inte slungas ut i topparna vid inspirerad kurvtagning med tappat oljetryck som följd. För temperaturen så är det dåligt med stor oljemängd då det tar längre tid att få upp arbetstemperatur.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

5

Svwerker skrev:

Jag tror inte ett dugg på att temperaturen blir lägre med större mängd. Det går ju lika bra att koka 1 liter vatten som 5 liter på samma spisplatta men att värma upp 5 liter tar längre tid.

Hmm.. Med det resonemanget så skulle man ju kunna koppla på uppvärmningen till huset på den spisplattan.
Det går ju lika bra.
ICQ/ad

Det är aldrig för sent att få en lycklig barndom.              (o\!/o)   |o \/ o|

6

Svwerker: Om man ska koppla in en oljekyl med fläkt så är det väl för att få NER  tempraturen på oljan??
En större mängd olja tar längre tid att få upp i arbetstempratur det kan köpa ICQ/ag .
Men varma sommardagar när man ligger och cruisar med motorn på tomgång väldigt ofta så skulle jag föredra större oljemängd i motorn som kylde den.
Det låter väldigt logiskt i mina öron.... Men jag är inte sämre karl än att kan ändra mig om jag har fel!!! Default/lol

7

Roadkill skrev:

Svwerker: Om man ska koppla in en oljekyl med fläkt så är det väl för att få NER  tempraturen på oljan??

Japp!

Roadkill skrev:

En större mängd olja tar längre tid att få upp i arbetstempratur det kan köpa ICQ/ag .
Men varma sommardagar när man ligger och cruisar med motorn på tomgång väldigt ofta så skulle jag föredra större oljemängd i motorn som kylde den.
Det låter väldigt logiskt i mina öron.... Men jag är inte sämre karl än att kan ändra mig om jag har fel!!! Default/lol

Då är den en effektivare kylning du behöver. Mer olja tar även längre tid att kyla och då går det åt ännu effektivare kylning.

Jag har heller inte ensamrätt på sanningen men detta är min variant.  Default/hmm

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

8

Lurv skrev:

Har du fullflödessystem så är det lättast att koppla på  en sådan här: http://www2.cip1.com/ProductDetails.asp … 26-117-110

Tackar ! precis en sån jag vill ha ! :=)

när det gäller större oljesump är det bra att ha, en större sump har även större "kyl yta"  mot fartvinden under bilen och det kan hjälpa till lite med kylningen
men rent krastt svwerker har rätt med att det bara tar längre tid att värma en större volym.

till detta kommer fördelar med en oljesump som bättre avluftning av oljan och mindre "skvalprisk".

jag har en extern oljekylare bla för att jag inte vill ha varmare luft till 3 ans cylinder. och har därför ingen oljekylare i fläktkåpan.
med en termostat på den externa kylaren kan jag dessutom snabbt få rätt arbetstemperatur på oljan.
med större oljesump tar det dessutom längre tid för oljan att nå arbetstemp, det kan bli problem vid mkt kortkörning. och en större sump är egentligen inget som håller ner tempen vid långkörning en varm sommar dag. ( förutom den marginellt större kylyta på sumpen )

utöver kylning är filtrering och ren olja även mkt viktigt.

men de är bara mina 50 cent!

//Nobbe

VW HusBuss -64 | VW Buggy -67 | VW 2176cc Oval -56