I och med trådarna ang storlek på huvudbromscylinder och dess storlek började jag funder kring storleken på min egen...
Hur märker man om man har för liten huvudbromscylinder?
I och med trådarna ang storlek på huvudbromscylinder och dess storlek började jag funder kring storleken på min egen...
Hur märker man om man har för liten huvudbromscylinder?
Om du har för liten huvudbromscylinder så måste du trampa ner pedalen väldigt långt innan nåt händer.
Så det kan vara så att om man har en på tok för liten att man når botten innan det tar stopp?
Så det kan vara så att om man har en på tok för liten att man når botten innan det tar stopp?
Njaa..Då måste du ha väldigt liten..
Vilken dim har du?
20.5mm (orginal från 1303s)... gissar på att frambromsarna håller dubbla 40-45mm diameterskolvar och bak sitter det SAAB9000 ok ingen aning på diameter på dessa.
Gissar på att det bara är luft i systemet som strular. har ingen kompressor så jag måste lufta med den gamla hederliga "pumpa som en galning" metoden...
Jag trampar in på denna tråd
Om man har en liten H cylinder får man stort hydraltryck det kan bli så stort så man kan spräcka bromsok
Hur man käner det är att man tror att det är luft broms systemet
Om jag inte har fel så är kolvdiameten på (hc)1302or 19,46mm sen finns det hc som är 17,något golf har 22,något
/// Micke
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke
kan mycket väl vara 19.46mm...
Är rätt kass på hur hydralik fungerar och teorierna kring magin men hur man en mindre cylinder på trycksidan generera större tryck på motsatt sida?
Om jag trampar till så känns lite motstånd (kan mycket väl vara fjädern då det knappt känns) och pedalen går i bott med samma motstånd hela vägen ner. pumparna jag snabbt flera gånger ökar motstånden något men fortfarande inte nämnvärt motstånd...
kan mycket väl vara 19.46mm...
Är rätt kass på hur hydralik fungerar och teorierna kring magin men hur man en mindre cylinder på trycksidan generera större tryck på motsatt sida?
Om jag trampar till så känns lite motstånd (kan mycket väl vara fjädern då det knappt känns) och pedalen går i bott med samma motstånd hela vägen ner. pumparna jag snabbt flera gånger ökar motstånden något men fortfarande inte nämnvärt motstånd...
Jo visst får man ett högre tryck med en mindre kolv,men detta gäller väl bara om kolven förmår trycka ut tillräckligt med olja för att flytta kolvarna i oken den bit som krävs för att trycka beläggen mot skivorna.
Lurv skrev:kan mycket väl vara 19.46mm...
Jo visst får man ett högre tryck med en mindre kolv,men detta gäller väl bara om kolven förmår trycka ut tillräckligt med olja för att flytta kolvarna i oken den bit som krävs för att trycka beläggen mot skivorna.
Som du beskriver låter det att H C har saktuppsig
Nu kommer jag med ett gäng dumma frågor
F 1 hur längesen bytte du bromsväska?
F 2 Hur gammla är bromsslangarna (kan funka som en backventil )
F 3 har du kollat om det läcker bromsväska vid pedalerna
Man räknar med att man har ett bromstryck vid en normal bromsning på 50-70kg på H C
Vid en panik bromsning är kraften cirka 150-190kg
Om jag inte mins fel så är utväxlingen på pedalen 1till 3 på en t1
/// Micke
och Motorsimulering
Och arborrar
Instagram @ pprmicke
Som du beskriver låter det att H C har saktuppsig
Nu kommer jag med ett gäng dumma frågor![]()
F 1 hur längesen bytte du bromsväska?
F 2 Hur gammla är bromsslangarna (kan funka som en backventil )
F 3 har du kollat om det läcker bromsväska vid pedalerna
Man räknar med att man har ett bromstryck vid en normal bromsning på 50-70kg på H C![]()
Vid en panik bromsning är kraften cirka 150-190kg
Om jag inte mins fel så är utväxlingen på pedalen 1till 3 på en t1/// Micke
1. den är helt ny, ur flaskan (Dot4)
2. Alla rör och slangar är helt nya, slangarna är stålomspunna.
3. inget har läckt, hade en liten läcka först vid skarven mellan rör och slang bakre förarsidan men har åtgärdats nu.
H cylindern är helt ny men har legat i sin förpackning i något år. Karossen sitter inte på så jag ser hela systemet. den ger så mycket tryck att man inte kan röra hjulen med handkraft när bromsen ligger på men pedalen går i botten.
Ok vilken typ av bromsar är det på bilen?
På t1 kan det vara problem att få ut luften
Luft fickan brukar vara vid förgreningen vid växellådan eller i fram över tunelen till h fram
Jag stötte på patrull när jag bytte ok (wilwood+ golf) med H C som var förliten (19,46)
Fram oken gäspade (uppnade sig) 1,5mm bak sprängde det sönder packboxen i ett ok
I dag sitter det en H C från mec 300 som är en kolv som är 28mm andra är 30mm
/// Micke
och Motorsimulering
Och arborrar
Instagram @ pprmicke
Ok vilken typ av bromsar är det på bilen?
På t1 kan det vara problem att få ut luften
Luft fickan brukar vara vid förgreningen vid växellådan eller i fram över tunelen till h fram
Jag stötte på patrull när jag bytte ok (wilwood+ golf) med H C som var förliten (19,46)
Fram oken gäspade (uppnade sig) 1,5mm bak sprängde det sönder packboxen i ett ok
I dag sitter det en H C från mec 300 som är en kolv som är 28mm andra är 30mm
/// Micke
Det borde ju gå att räkna lite på detta. När man vet kolvstorleken i oken så måste man ju kunna räkna ut vilken storlek man behöver på huvudcylindern.
Det sitter Porsche carrera 4s bakok fram (två kolvs aluok) fram, Saab 9000 bakok bak.
Det sitter Porsche carrera 4s bakok fram (två kolvs aluok) fram, Saab 9000 bakok bak.
Kul med bra bromsar Nästan så man kan tro att det är en banbil
Du får nog räkna på dom prylarna om du skall få det bra
Jag kan ge dig ett tips kolla in porshe 944 H C som passar in bilens infäsningar
Jag var involverad i en långlopps 944 som vi bytte ok till GT2 som funkade rättav på framkretsen
Det svåra är saab oken som du måste kolla kolv diameter för att det skall bli bra
Jag vet inte om saab monterade in en reducerings ventil till bak kretsen på 9000
Du får åka till skroten å kolla (skall sitta under baksätet) kan även sitta i förgreningen
saab monterade in sådana i 95an
// Micke
och Motorsimulering
Och arborrar
Instagram @ pprmicke
Tror inte Saaben har någon reduceringsventil.
Jag kommer köra på detta: Volvo 240 eller 940 HC, Saab 9000 ok bak, Volvo 850 ok fram, kommer sätta en reduceringsventil till bakbromsarna.
Är inte din HC för liten/trasig då?
Hej Hinken
Vet du varför alla använder saab 9000 ok ? för min del använder jag gärna vw golf GTI med in byggd handbroms plus i alu
sen passar H C rätt av (22,20mm)
// Micke
och Motorsimulering
Och arborrar
Instagram @ pprmicke
Handbromsen i oket, lätta att få tag på.. Folk har hört på nätet att det är de som är populärast 
Visste inte att det fanns ett Golf ok som funkade.. 
Finns/fanns färdiga infästningsplåtar för en rimlig penning som var i 10mm laserskuret stål, han man köpte av rekomenderade just saab 9000 oken därav skrevs det mycket om dom på nätet och varför uppfinna hjulet igen när många har fått det att fungera bra?
Från vilken årsmodell och modell av Golfen tog du HC'n? kanske rent av har ett artikellnummer på den? 22.2mm bör räckar rätt långt... CSP rekomederar deras egna 20.6mm till skrivbromskiten dom säljer.
19 2011-02-04 11:44:19 Senaste redigerad av PPRMicke (2011-02-04 12:00:16)
H C som är 22,20 En länk http://www.dalhems.com/Product.aspx?gui … b1cb5578f7
Den finns även på biltema men är sämre
Om vi tar det med Ok i princip är alla nya VAGs har handbroms i oket det finns i stål och aluminum till en rimlig kossnad
Om man har vikt hysteri så finns VAGs H C i aluminum
Ps en länk till en av dom största firmorna i usa som pyslar med porsche http://www.pelicanparts.com/cgi-bin/sma … 0%20%20%20
/// Micke
och Motorsimulering
Och arborrar
Instagram @ pprmicke
hur har du gjort med infästningen; behövs det någon distans eller så? (För mig att jocke-med-den-gråa-turbo-1303s var tvungen att sätta en distans på sin men den kom väl från en volvo?)
Samt hur löste du det med aktiveringen av HC? funkar orginalpinnen eller måste man ändra något? är det samma slaglängd på golfens som orgnial eller behöver man ändra utväxling?
hur har du gjort med infästningen; behövs det någon distans eller så? (För mig att jocke-med-den-gråa-turbo-1303s var tvungen att sätta en distans på sin men den kom väl från en volvo?)
Samt hur löste du det med aktiveringen av HC? funkar orginalpinnen eller måste man ändra något? är det samma slaglängd på golfens som orgnial eller behöver man ändra utväxling?
Infäsningen till oken köpte jag på skroten från en golf sen monerade fästet i kalldraget 10/100 med ett hål för och bultade dit prylana
Om du väljer rätt skiva behöver du inga distanser till oket (kolla i biltemas spec om inpresnings djup på skivan
Golfs H C passar med en liten modifikasion på kolvstången slipa av cirka 2-3mm på längden eller chimsa ut den i infäsningen mot karossen
Om du chimsar ut H C så får du en stabilare HC ( man brukar göra så på banracingbilar för att få stumare bromsar
)
// Micke
och Motorsimulering
Och arborrar
Instagram @ pprmicke
menade mer infästningen av huvudbromscylindern... oken sitter där och kommer inte ändras
menade mer infästningen av huvudbromscylindern... oken sitter där och kommer inte ändras
Jag skall vara lite mer tydlig
Infäsningen av H C har samma bultdeling som bubbla den passar rätt i håltet
/// Micke
och Motorsimulering
Och arborrar
Instagram @ pprmicke
Lyfter denna gamla tråd igen...
Har varit i garaget och det verkar inte bättre än att min nya huvudbromscylinder har sagt upp sig. Nu står jag inför två val...
1. Köpa ny "four discbrake mastercylinder" från CSP-tyskland, samt adapter för ca 1800kr. denna är 20.något i diameter men vet att den funkar.
2. Köpa en Volkswagen Golf GTI huvudbromscylinder som du PPRMicke tipsade om. fördelen är att den är lite större i diametern och att den är billigare. infästningen av själva huvudbromscylindern är inga problem. men frågan är hur det funkar med aktivieringen av denna? pinnen som går från pedalstället är ju ställbar i längd, men hur justerar man den rätt?
Jag föredrar en minde HC för att få ner pedaltrycket. Jag har original HC på min med skivor runt om. Pedalrörelsen är inte nämnvärt längre och kraften mindre än original.
Ali G