1

Hej! Jag har en buss från -67 med nyrenoverad motor (1600) som jag just monterat. Den går som en klocka och har nya cylindrar, kolvar, ringar, toppar etc. Ramlagren var dock bra, så de är ej bytta. Nu undrar jag om någon kan ge mig bra råd för hur jag bäst kör in motorn, hur försiktigt bör jag brumma, och hur många mil ungefär? Kan man köra långt, eller är korta turer bäst?

Kan ju passa på att fråga om någon vet hur jag lossar bromscylindrarna från bromssköldarna fram, de verkar sitta som gjutna.

Mvh, Christofer

- Första bil vid 18 års ålder var en VW bubbla 1200 -65
- Ägde i 20-årsåldern en pickup 1967, sålde för 700:- ICQ/ac
- Har sedan 20 år en VW-buss från 1967 (stått avställd i 15 år, nu rullar den igen!)

2

Om det är ny kam och lyftare så skall den stå på 2000 varv i 15-20 min(ha bra olja i så inte kamen går åt H)  sen ett olje byte
kör utan att ta ut det sista(max 80%)  sen seg dra inte på växlana   när du har kört 40-50mil så skall den vara som bäst i täthet
Ps inga små körningar i 1-5 min för att höra hur gott den låter Då späder du oljan med bensin  ICQ/ac 
/// M

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

3

Tack för bra råd PPRMicke!

Kammarna och lyftarna var i bra skick så de är inte bytta. Gäller dina rekommendationer ändå tro? Låter ju viktigt att byta oljan så att den inte får för dålig smörjning, men det kanske bara är aktuellt vid kambyte?

Undrar Christofer

- Har sedan 20 år en VW-buss från 1967 (stått avställd i 15 år, nu rullar den igen!)

4

Ja  vid en renovering/reparation  av motorn skall alltid oljan bytas Om inte kam eller lyftana är bytta  så kan man köra 10-15 mil innan (om man är snål)
/// M

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

5

Ok, stort tack för dina tips, skall byta olja tidigt. Kan stoltsera med att min buss som stått still i 15 år, idag, efter en hektisk period av skruvande, gick igenom besiktningen - helt utan anmärkning! Känns så fantastiskt skönt, nu kan jag fortsätta med pyssel och samtidigt njuta av att rulla runt i bussen.