1

Hej har ett problem med min generator när jag mäter med en volt mätare från D+ på generator så får jag bara ut 7 volt ur generatorn det är en 12 v likströmsgenerator. kan det vara generator som gett upp?

Vw 1300 1966

2

Hej!
Börja med att kolla kolen som ligger an mot kollektorn/kommutorn.
Dessa slits med åren och ger dålig kontakt. Dessutom finns där ett par fjäderbleck som skall trycka ned kolen mot kommutorn. Du kan se om det är dålig kontakt om du har en massa fyrverkeri där, om det inte syns några gnistor alls har du ingen kontakt alls, men det skall vara väldigt små gnistor, då är det bra.
Du kanske har kvar plastlocken över inspektionshålen, då får du lossa dessa försiktigt och det kan vara svårt att inspektera det nedre kolet. Men man kan ju skruva loss den runda plåten bakom generatorn, lossa på den stora klämman och vrida hela generatorn för att komma åt bättre.
Om det inte hälper att byta kol så har du antagligen ett fel inne i generatorn.

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

3

http://vwfiv.se/Repbok/11-Elsystemet.pdf/url
Läs detta kapitlet i repararionshandboken, där beskrivs också två andra sätt att mäta spänningen på generatorn, det ena inbegriper också laddreläet.

4

Hej har satt i nya kol i generatorn men ska kolla så dom ligger an ordentligt
Kan det vara så att ena kolet bara ligger an om den laddar bara 7 volt?

sen ska läsa på om det i rephandboken har läst men jag har svårt att få det att fastna.

Vw 1300 1966

5

Om bara det ena kolet ligger an får du inte ut nånting.
Javisst, läs och begrunda!
Prova de mätmetoder som beskrivs där.

6

Konstig idag när jag startade motorn funkade generatorn kan varit kolen som inte låg an pillade lite på dom
Sen såga jag att laddningslampan slocknat och den laddar ca 14 volt generatorn.
En fråga visst blir kolen varma då generatorn laddar? fick erfara det idag pillade på dom ner motorn gick å dom var mycket varma. :-)

Vw 1300 1966

7 Senaste redigerad av Björn J. (2015-06-24 11:41:45)

Ja dom blir varma, det flyter ju en betydande ström genom dem, vad skall generaton ge? 30A? Och det blir ju en effekförlust där som omvandlas till värme. Nu vet jag inte vad du menar med "mycket varma" eller vilken temp som Bosch en gång rekommenderade...
MEN... Se till att kolen är fräscha, att dess anläggningsyta mot såväl kommutorn som mot hållaren är ok, ju större yta desto mindre effektförlust, desto mindre värmeutveckning.
Det är ju aldrig fel att köpa nya kol och sätta i och då se om dom nya utvecklar mindre värme, troligtvis kan det vara så.

Ett vanligt fel är ju att kolen fastnar i kolhållaren och aldrig når ned till kommutorn, och/eller att det är dålig spänst i fjädern, då kan det räcka med att pilla litet...

Nya kol till genratorn med Ø105 mm kostar 76kr hos Up-north, dessvärre kostar väl porto och exp.avgift mer...
http://www.classicvw.se/generatorkol-6- … cts_id/805

8

Har nya kol, slipat lite på anläggningsytan så tror dom inte ligger an ordentligt.
För det ena kolet blir varmare än det andra.

Vw 1300 1966

9

Ja det kolet som är kopplat till D+ borde bli varmare, mellan D+ och jord (D-) tas laddningsströmmen ut, mellan DF och jord ligger fältspolen och här lägger man på förmagnteiseringsspänningen, och den strömmen, som flyter den vägen är mycket mindre.
Man jag känner nu att jag är ute litet på hal is, likströmsgeneratorer är inte riktigt min grej, jag är bättre på växelströmsgeneratorerna. Möjligen kan nån annan förklara bättre. Men om nu din generator ger 14 volt efter laddrelät så är det väldigt bra, det sägs att 13,9 volt är optimalt, men det är säkert ett sänningsfall på några tiondelar i kabeln fram till batteriet, så det ordnar sig.
Vid 14,2-14,4 börjar batteriet att gasa, det bildas vätgas, det är direkt obra, undvik det! Man kan höra att det liksom bubblar svagt i batteriet då, och batterisyran förbrukas snabbt, och vad kallar vi vätgas?
Exprimenten med vätgas är vad det flesta minns av högstadiets kemilektioner, resten är glömt...

10

14 volt var mät före ladd relät så vad det ger efter har jag inte kollat än men den laddar då nu.
Så hoppas allt löste sig med den men ska kontroll mäta efter relät imorgon.

Vw 1300 1966

11

Mät som bild 173 visar.
http://vwfiv.se/Repbok/11-Elsystemet.pdf

12

Hej ska kolla upp och mäta så

Vw 1300 1966

13

malle03 skrev:

Hej ska kolla upp och mäta så

Alltid en bra början, berätta gärna om resultatet.

14

Den är knäpp generatorn måste kolla upp hur allt sitter ihop det gnistra som värsta åskovädret från kolen. ICQ/ac

Vw 1300 1966

15

Om du kommer på den briljanta tanken att köpa en ny generatorn välj en växelströmmare!
Du kan behöva byta bränslepumpen eftersom det blir trångt om plats under växeltrömsgeneratorn.

16

Tanken har slagit mig redan. tittar lite på hur den ska skulle kopplas om jag byter. För den jag har verkar leva sitt eget liv :-(

Vw 1300 1966

17

Det finns ju två typer av växelströmmare, de med extern, och de med inbyggd regulator.
Egentligen inte så svårt att koppla någon av dem, men den med inbyggd är ju enklare, bara B+ till batteriet och D+ till laddningslampan.
Den med extern regulator har tre parallella kablar till regulatorn, och den kan du skruva fast på fläktkåpan för att förenkla installationen och minska kabeldragningen.

18

Har bestämt mig det blir en ny generator less på att det strular
någon som har till salu?

Vw 1300 1966

19

Jag vill inte sabba marknaden med begagnade delar... Men vissa saker skall man nog inte köpa begagnade om man kan komma över nya grejer, startmotor och generator är sådana grejer, eller om man inte är en jäkel på att meka med sådana saker.